AVENGER

MODELONTWIKKELING

 

 

Introductie
In april 1969 zag de eerste "pre-production" Avenger het levenslicht en in november van dat jaar rolde het eerste in serie geproduceerde exemplaar van de lopende band. Dit was het begin van 25 jaar Avenger-geschiedenis.

Deze "wreker" (= Nederlands voor Avenger) moest er voor gaan zorgen dat de voormalig Rootes Group, die door Chrysler overgenomen was, uit de financiële problemen zou komen. Rond februari 1970 waren er inmiddels 8000 geproduceerd, waarna de auto wereldwijd werd geïntroduceerd: in Groot Brittannië als Hillman Avenger, in de USA als Plymouth Cricket, in Zuid Amerika als Dodge Polara en in de overige werelddelen als Sunbeam 1250 en 1500. In deze beginjaren was de Avenger zeer populair en commercieel gezien een groot succes, mede dankzij de internationale autopers, die na de introductie vol lof was over de voor deze tijd ruime, zuinige en vooral goedkope gezinsauto.

Halverwege 1971 stond het inmiddels gehaalde productie-aantal al op 200.000 stuks! Tot nu toe bestond het modellenprogramma uitsluitend uit vierdeurs sedans in verschillende uitvoeringen, van "super"-goedkoop tot sportief (GT). De goedkope low-budget Avenger was bijna geheel gestript en zelfs zaken als raamlijsten en emblemen waren achterwege gelaten om de prijs te drukken. Dit alles om mensen met een kleine beurs in staat te stellen ook een nieuwe Avenger te kunnen kopen.


Modelhistorie
Het jaar 1973 was het jaar van een aantal nieuwe modellen en uitvoeringen. Als eerste kwam er een stationcar-versie op de markt. Vervolgens introduceerde Chrysler een 2 deurs (coupé?) variant die zeker in GT uitvoering enorm sportief oogde. In het kader van slechte timing werd tenslotte tijdens dit oliecrisisjaar de Avenger Tiger geïntroduceerd, die vanzelfsprekend niet best verkocht vanwege zijn hoge verbruik, veroorzaakt door de van twee dubbele Webers voorziene getunede motor. Bijzonder was dit type wel met zijn felle kleur rood of geel, sportvelgen en spoilers. De Tiger is nu dan ook zeer zeldzaam en een veel gezocht collectors-item.

Vanaf de oliecrisis tot aan 1975 ging het de Britse Chrysler onderneming aanzienlijk minder voor de wind en de eens zo succesvolle Avenger verkocht opeens ook veel minder goed, om maar niet over de andere Sunbeam modellen te spreken (Imp, Hunter en Rapier). Het had dan ook maar weinig gescheeld of de Chrysler Coöperation uit de USA had de deuren van haar Britse dochteronderneming gesloten, ware het niet dat de Britse overheid financieel te hulp schoot om zo vele duizenden arbeidsplaatsen te redden. Aan de andere kant ging het op het sportieve vlak wel voor de wind: in 1974, '75 en '77 werd het Britse Saloon Car Championship gewonnen met een Avenger GT en in '75 en '76 het RAC groep 1 Rallykampioenschap.

In 1976 werd de hele onderneming grondig gereorganiseerd, wat inhield dat de gehele produktie van oude Rootes modellen werd gestaakt op de Hunter en Avenger na, er een nieuw model Sunbeam moest komen en tenslotte zou de in Engeland ontworpen Simca 1307/08 ook door Chrysler U.K. geassembleerd gaan worden. De Avenger werd in deze periode gefacelift en op het technische vlak grondig gemoderniseerd. Het front werd geheel gewijzigd en voorzien van grote koplampunits, nieuwe horizontaal gemonteerde achterlichten werden toegepast i.p.v. de oude U-vormige units, zodat de auto er heel anders uit kwam te zien. Het interieur en dashboard waren vrijwel gelijk aan dat van het nieuwe model Sunbeam '424', die gebaseerd was op de Avenger. Ook de locatie van de productie was inmiddels veranderd, Ryton on Dunsmore-Coventry werd verruild voor Linwood, alwaar ook het nieuwe model Sunbeam gemaakt moest gaan worden. Vanwege al deze ingrijpende veranderingen werd tevens besloten om in 1977 de oude merknamen Hillman en Sunbeam niet meer voor de Avenger te gebruiken en hem vervolgens om te dopen tot Chrysler Avenger.

Lang heeft dit niet mogen duren. Chrysler kreeg ondanks de reorganisatie met steeds grotere problemen te kampen, zodat zowel de Franse als Engelse ondernemingen werden verkocht aan Peugeot, die vervolgens een "nieuwe/oude" naam in petto had voor Chrysler Europe. Zodoende werd de Chrysler Avenger vanaf augustus 1979 voortaan als Talbot Avenger verkocht. Ook het nieuwe model 424 onderging vanzelfsprekend deze naamsverandering en rond 1980 was het dan ook voor veel mensen onduidelijk welke Talbots nu Frans en welke Engels waren.

Op het moment dat in 1981 Talbot Sunbeam hard bezig was om Wereldkampioen Rally's te worden viel het doek definitief voor de Talbot Sunbeam en Avenger modellen. Door veel stakingen, hoge productiekosten en slechte verkoopcijfers werd besloten de laatste eigen Britse Talbot modellen te schrappen. Dit alles gebeurde weliswaar met de vlag in top, want in datzelfde jaar werd inderdaad nog de overwinning behaald in het Wereldkampioenschap voor Rally's met de Talbot Sunbeam Lotus (op Avenger basis!).

In Argentinië is de Avenger nog veel langer doorgebouwd, nadat Chrysler ook daar haar vestigingen verkocht had, dit keer niet aan Peugeot maar aan Volkswagen! In eerste instantie werd er door VW vanuit gegaan om de Avenger direct te schrappen en meteen over te gaan op de productie van eigen modellen, maar verkoopcijfers gaven aan dat dit niet zo'n slimme zet zou zijn. Achteraf gezien was het een wijs besluit om door te gaan want de "VW 1500" zou uiteindelijk nog tot 1995 gebouwd worden en werd daar het meest succesvolle en langst lopende VW model!!

Rij-eigenschappen
Autovisie noteerde het volgende over de Sunbeam (=Avenger) 1500 GT:
Op beschaafd-vlakke wegdekken laat de Sunbeam 1500 GT zich verrassend plezierig sturen; hoewel een geringe neiging tot onderstuur nimmer verdwijnt, volgt de wagen opmerkelijk gewillig de voorwielen. Wie het stuur met gevoelige hand commandeert en enigszins waakt voor overdreven bewegingen, kan de GT erg strak door een bocht laten lopen, waarbij de achtersteven vanzelf een iets ruimere lijn kiest. Deze karakteristiek kan dan nog goed door het gaspedaal worden beïnvloed: zowel meer gas (niet altijd voorhanden) als minder (erg veilig) heeft tot resultaat dat het oversturen sterker wordt en de wagen aldus zijn neus dieper de bocht insteekt.
De zeer behoorlijk gelokaliseerde starre achteras van de 1500 GT gedraagt zich zoals gezegd op vlakke plaveisels uitstekend, maar een enigszins oneffen wegdek laat de auto in bochten toch wel wat opzij dribbelen. Dit lijkt meer een schokdemperkwestie dan een eigenaardigheid die alleen aan de achteras kan worden geweten; ook het comfort wordt op slechte wegen nogal beïnvloed door de schokdemperkarakteristiek.
De conclusie luidde:
De Sunbeam 1500 GT is niet - zoals zijn naam doet vermoeden - een uitzonderlijk rappe of indrukwekkend op de weg liggende Gran Turismo. Hij is eerder een redelijk pittige, kwiek-ogende vierpersoons-automobiel, waarmee op bescheiden wijze kan worden meegespeeld met het sportiviteits-image dat enige compensatie biedt voor de toenemende verzakelijking van het hedendaagse automobilisme.

 

GEGEVENS SUNBEAM AVENGER (1)
Model / type 1500 GT 1250 TC 1500 TC
Bouwjaar 1970-1972 1972-1974 1972-1974
Productie-aantal
totale Avenger-productie ca. 800.000
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 1498 cc 1248 cc 1498 cc
Boring x slag 86,1 x 64,3mm 78,6 x 64,3 mm 86,1 x 64,3 mm
Compressie 9,2:1 9,2:1 9,2:1
Max. vermogen 75 pk/5400 tr 67 pk/6000 tr 79 pk/5600 tr
Max. koppel 11,2 mkg/3750 tr 9 mkg/4500 tr 11,2 mkg/3750 tr
Carburatie twee twee twee
Wielophanging
Voor
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Achter
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen
Voor: schijfremmen
Achter: trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht
867 kg
Lengte
4,10 m
Breedte
1,588 m
Hoogte
1,417 m
Wielbasis
2,489 m
Spoorbreedte
Prestaties
Topsnelheid 165 km/u 150 km/u 165 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 12 sec

0-100 km/uur
in 13,5 sec
0-100 km/uur
in 12,0 sec

 

GEGEVENS SUNBEAM AVENGER (2)
Model / type 1300 TC 1600 GLS 1500 GT
Bouwjaar 1974-1976 1974-1976 1970-1976
Productie-aantal
totale Avenger-productie ca. 800.000
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 1295 cc 1598 cc 1498 cc
Boring x slag 78,6 x 66,7mm 87,3 x 66,7 mm 86,1 x 64,3 mm
Compressie 8,6:1 8,6:1 9,2:1
Max. vermogen 70 pk/5800 tr 81 pk/5500 tr 79 pk/5500 tr
Max. koppel 9,7 mkg/3000 tr 12 mkg/4000 tr 11,2 mkg/4000 tr
Carburatie twee twee twee
Wielophanging
Voor
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Achter
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen
Voor: schijfremmen
Achter: trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht
867 kg
Lengte
4,10 m
Breedte
1,588 m
Hoogte
1,417 m
Wielbasis
2,489 m
Spoorbreedte
Prestaties
Topsnelheid 150 km/u 165 km/u 165 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 13 sec

0-100 km/uur
in 11,0 sec
0-100 km/uur
in 13,0 sec

 

GEGEVENS SUNBEAM AVENGER (3)
Model / type 1600 GT Tiger
Bouwjaar 1970-1976 1972-1973
Productie-aantal
totale Avenger-productie ca. 800.000
(waarvan Avenger Tiger: ca: 600)
Nieuwprijs    
Motor
Cilinderinhoud 1598 cc 1498 cc
Boring x slag 87,3 x 66,7mm 86,1 x 64,3 mm
Compressie 8,6:1 9,4:1
Max. vermogen 81 pk/5500 tr 92,5 pk/6100 tr
Max. koppel 12 mkg/4000 tr 13 mkg/4500 tr
Carburatie twee twee dubbele
Wielophanging
Voor
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Achter
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen
Voor: schijfremmen
Achter: trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht
867 kg
Lengte
4,10 m
Breedte
1,588 m
Hoogte
1,417 m
Wielbasis
2,489 m
Spoorbreedte
Prestaties
Topsnelheid 165 km/u 175 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 11 sec

0-100 km/uur
in 9,5 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl