CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

Classic Club Race
17 november 2002

Eens per jaar organiseert de Classic Club Race Association op het Belgische circuit van Zolder de Classic Club Race. Dit evenement is een mix tussen een aantal races met allerlei klassieke auto's en een bijeenkomst voor een groot aantal autoclubs. Al jaren is daarbij de Talbot Simca Club Belgium een van de grotere deelnemers, die ook leden van hun binnen- en buitenlandse zusterclubs gastvrij ontvangt. Ieder jaar zijn er dan ook veel Simca's, Matra's, Talbot's en Sunbeams aanwezig, zowel in de paddock als op de racebaan.

Dit jaar gaf de organisatie extra aandacht en faciliteiten aan onze merken. Wij mochten onze auto's dan ook zonder kosten in het rennerskwartier showen. Onze Simca's, Matra's, Talbot's en Sunbeams werden extra in het zonnetje gezet, waarbij we de zon er wel zelf bij moesten bedenken. Een groot aantal modellen uit de zo bloemrijke geschiedenis van onze merken was vertegenwoordigd in een groot eigen vak in het rennerskwartier. Daarbij was de grootste afvaardiging voor enerzijds de Matra Murena's (die immers voor een groot deel nog min of meer dagelijks gebruikt worden) en de Simca 1000-tjes (die op de circuits in vele gedaantes autosporthistorie hebben geschreven).

Tijdens de rit die de vele klassiekers een aantal rondes achter de pacecar over het circuit mochten rijden, waren de deelnemers met onze merken in het voordeel. Zij mochten dit keer niet alleen gratis aan dit snelle defilé deelnemen, maar reden bovendien helemaal vooraan. Waarmee onze merken zich extra in de kijker konden rijden.

Ook tijdens verschillende wedstrijden zagen we een aantal van onze merken weer terug. Jammer dat juist tijdens deze speciale editie minder mensen kans zagen om hun auto tijdig wedstrijdklaar te hebben. Soms duurt het zoeken naar onderdelen en de preparatie van de auto langer dan gepland. Hierdoor bleef de deelname voor ons beperkt tot een aantal Simca 1000 Rallye's en Sunbeams 424. Waarbij rijders en publiek zich toch prima vermaakt hebben.

In ons deel van het rennerskwartier stond een grote tent, gezien het late moment in het jaar zelfs verwarmd, waarin men bij warme en koude drankjes even kon bijkomen, bijpraten, of snuffelen tussen de onderdelen. Ook stond er een zeldzame 1150 cc motor van de Simca 1000 Abarth te pronken.

Al met al is er door Fonny van Vliet en zijn vele helpers/helpsters uit de Simca Matra Talbot Club Belgium weer veel werk verzet. Hierdoor, maar ook zeker door het enthousiasme en de grote opkomst van de deelnemers, kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd evenement.

Rollenbankdag
19 oktober 2002

Hoeveel vermogen, ofwel hoeveel pk's heeft je auto? Geen onbelangrijke vraag voor een (sportieve) autoliefhebber. Op de normale weg uitknokken wie de snelste auto heeft is tegenwoordig wat lastig. Deze strijd verplaatst zich vaak naar de borreltafel, waar het aantal pk's het duel moet beslechten.
Je kunt het vermogen van je auto natuurlijk opzoeken bij de technische gegevens. Maar, klopt de officiële fabrieksopgave wel? Of zijn er in de loop der jaren wellicht wat pk's zoek geraakt? En wat blijft er van het vermogen aan de krukas over aan de wielen? En heb je inderdaad zoveel pk's extra door het monteren van dat speciale luchtfilter, die andere uitlaat of die dikke Webers?

Vragen, vragen, vragen. Al deze vragen konden beantwoord worden tijdens de Rollenbankdag die georganiseerd kon worden dankzij de spontane medewerking van de firma "1 2 3 Quality Service" in Utrecht.
Op een rollenbank werd het vermogen gemeten dat werkelijk aan de wielen wordt geleverd. De aangedreven wielen werden daartoe op twee rollen geplaatst en er werd "gereden", dat wil zeggen, de auto bleef staan, de wielen dreven de rollen aan en op een grafiek kon worden afgelezen wat het vermogen is.

Simca-Matra-Talbot-Sunbeam-Meeting
Lelystad
22 september 2002

De jaarlijks door de 'Simca & Matra Sports Club' en de 'Simca Automobielclub Nederland' samen georganiseerde grote meeting trok ook dit keer weer veel belangstelling. Dit ondanks onheilspellende weersvooruitzichten. De liefhebbers die zich hierdoor niet lieten afschrikken kregen vooral in de ochtend nog een aantal gratis wasbeurten. Maar vooral in de middag liet ook de zon zich regelmatig zien. Doordat de aangekondigde harde wind uitbleef en ook de temperatuur op peil bleef, kon steeds meer genoten worden van al het fraais dat in ruime mate aanwezig was. De gezelligheid was als vanouds. De sfeer tussen de leden van beide clubs en de eveneens met een behoorlijke afvaardiging aanwezige 'Simca Matra Talbot Club Belgium' en het eveneens uit België afkomstige 'Matra Mania' was allerhartelijkst.

Op het festivalterrein werden de auto's per type opgesteld, met daarbij een kraam waar specifieke informatie over dat type verkrijgbaar was. Verspreid over het terrein stonden ook verschillende onderdelenkramen, van zowel particulieren als bedrijven, alsmede informatiestands van de clubs. Menig onderdeel vond die dag een nieuwe eigenaar. Overal groepjes mensen, belangstellend voor elkaar en elkaars auto. Bij de kraampjes, in de kantine en ook op de tribune.

Vanaf de tribune had men een prima uitzicht over de hele baan van het Midland Circuit, bestaande uit een ovalbaan en een daarbinnen gelegen en er doorheen kronkelende kartbaan. Op dit banenstelsel werd de hele dag gereden op afwisselend samengestelde parcoursen. Begonnen werd met een sessie om de baan te leren kennen en "het gevoel met de auto" weer te krijgen. Dat kwam goed uit, want vooral in de ochtend viel er regelmatig een bui, waardoor de conditie van de baan steeds veranderde van nat via opdrogend tot drijfnat enz. Hierdoor waren de deelnemers in staat om bij wat lagere snelheden toch hun auto en zichzelf te testen en zich verder te bekwamen in het onder controle houden van hun geliefkoosde voertuig. Wagenbeheersing en het kennen van je eigen grenzen en die van je auto komt altijd van pas, niet allen op een circuit, maar ook op de openbare weg. Er werd heel gedisciplineerd gereden, met respect voor elkaar en elkaars auto. Alles onder leiding van een zeer ervaren instructeursteam onder leiding van Erik Post.

Vervolgens werd overgegaan tot verschillende klassementsproeven, zowel op de kartbaan als op de oval, maar ook op samengestelde parcoursen. Hierbij werd afwisselend alleen gestart en solo gereden tegen de klok, maar ook met 2, 3, 4, of 5 wagens tegelijk. Dit afhankelijk van het soort proef. In de middag was de baan droog, werden de snelheden hoger en de routine groter. De spanning nam toe, niet alleen bij de rijders, maar ook bij het publiek dat de tribune de hele dag bleef bezoeken. Na weer een wandeling over het festivalterrein om te kijken of er weer nieuwe auto's en bekenden bij waren gekomen, kwam men steeds weer terug om te zien wat er op de baan gebeurde.

Het spannendst was het bij de z.g. crossroads, waarbij bijna de gehele samengevoegde baan gebruikt werd. Gestart werd in tweetallen, waarbij na de start iedere deelnemer aan zijn eigen kant aan een ander deel van het parcours begon, om halverwege aan te komen bij het andere deel (waar de ander begonnen was), om zodoende toch allebei het gehele parcours af te leggen. Zo kon men, bij gelijkwaardige tegenstanders, toch gelijk bij de finish komen. Deze proef werd vaak gereden, iedere keer had men weer een andere tegenstander. Alle zodoende behaalde eerste en tweede plaatsen tesamen bepaalden uiteindelijk wie de snelsten van de dag werden.

De derde prijs werd in de wacht gesleept door Rudie Krämer met zijn Talbot Samba Rallye. De tweede plaats werd binnengehaald door Stefan Langerak met zijn Sunbeam 1600 TI. Zoals altijd kon er maar één winnaar zijn en dat was Rudi Phillipaerts uit België, met zijn Simca 1000 Rallye 3. Rudi reed bovendien de snelste tijd van de dag.

Na de prijsuitreiking in de kantine werd nog even nagepraat, waarbij iedereen het er over eens was dat het een gezellig en geslaagd evenement was geweest. Het concept met de combinatie van een groot inter-clubtreffen en een circuitdag begint uit te groeien tot een zeer gewaardeerde traditie, waarbij we nu al uitkijken naar volgend jaar. Maar eerst kunnen we op 17 november nog naar het Circuit van Zolder in België, waar tijdens de Classic Club Race onze merken Simca, Matra, Talbot en Sunbeam in het middelpunt van de belangstelling zullen staan.

Reportage over Matra in Autoweek
the making of
18 augustus 2002

Het blad Autoweek plaatst later dit jaar een artikel over Matra en wel in het bijzonder over de vier modellen sportwagens die Matra heeft geproduceerd.
Hoewel geen echt clubevenement, voelde het voor de medewerkenden wel zo aan. Daarom toch op deze plaats een korte impressie.

Toen Autoweek onze club verzocht om aan deze reportage mee te werken, gingen wij daar natuurlijk op in. Het was niet eenvoudig om midden in de vakantietijd vier mensen te vinden die met hun auto op dezelfde datum het gewenste kwartet auto's vol konden maken. Toen dat uiteindelijk gelukt was, trokken zij uit verschillende delen van het land op naar een industrieterrein bij Maarssen.
Zo troffen Jos Luken met zijn Jet 6, Willem Wiehemeijer met zijn Bagheera type 1, Ben Heijster met zijn M530 LX en Jan Wakker met zijn Murena 2.2 elkaar. Gerard Ulenberg was ook aanwezig om als voorzitter wat over onze club te kunnen vertellen.

Namens Autoweek kwamen Arno Böckling, redacteur en auteur van het artikel, plus de bekende fotograaf Pieter Kamp. Terwijl de auto's in verschillende opstellingen werden neergezet, zodat Pieter Kamp al dit fraais op de gevoelige plaat kon vastleggen, onderhield Arno Böckling zich met de trotse eigenaren van de mooie voitures om er ook een verhaal bij te kunnen maken. De sfeerfoto's die je bij deze impressie aantreft zijn gemaakt door Jan Wakker en Gerard Ulenberg. Dit tussen de bedrijven door en ervoor zorgend dat zij sterfotograaf Pieter Kamp niet in de weg liepen, zelfs niet met hun schaduw.

Zo was iedereen een paar uur druk bezig in de brandende zon, schaduw was er niet op deze open plek. Nu maar uitkijken naar de betreffende Autoweek om te zien hoe de reportage is geworden.

 

6e Int. Simca-Matra-Talbot-Meeting
Villiers-Charlemagne (France)
9/12 mei 2002

De 6e uitvoering van dit grote tweejaarlijkse internationale evenement vond plaats in Villiers-Charlemagne, een stadje in Frankrijk, zo'n 20 km onder Laval. Vier dagen bij elkaar zijn met enthousiasten uit een groot aantal landen is een belevenis. Een groot en geaccidenteerd terrein dat goed gevuld is met al die fraaie creaties van Simca, Matra en Talbot is een prachtig gezicht. Uit een groot aantal landen uit Europa waren de deelnemers aan komen rijden. Bij elkaar een overzicht van zo'n 50 jaar autohistorie.

Tussen al dat moois waren ook een aantal grote tenten geplaatst, sommige gevuld met onderdelen die door handelaren werden aangeboden, andere bestemd voor het nuttigen van het nodige Franse eten en drinken, dat is dus dubbel genieten. Op de middelste twee dagen kon men deelnemen aan een toeristische rondrit door de omgeving. Hierbij kon op beide dagen uit twee verschillende ritten worden gekozen.

Op één van de avonden ging een groot deel van de deelnemers naar Laval, dit op uitnodiging van de burgemeester, waar zij op het stadhuis werden ontvangen met een drankje. Het plein werd ineens een openluchtmuseum. De rit ging in konvooi, waarbij bij een deel van de deelnemers onderweg de sportieve kriebels niet meer kon bedwingen en een deel van de rit omtoverden in een klassementsproef in "Rallye"-stijl.

Een vierdaags evenement, het lijkt zo lang, maar het is zo weer voorbij. Het was voor velen een flink eind rijden, maar het was weer een hele happening. De volgende editie vindt in 2004 plaats in Zwitserland, maar zo lang hoeven we gelukkig niet te wachten, want ook dichter bij huis is voor die tijd nog genoeg te doen.......

Clubbezoek AutomusA Bergeyk
7 april 2002

Op een prachtige, zonnige dag brachten we een clubbezoek aan dit bijzondere museum in Bergeyk, een stukje onder Eindhoven. Het speciale aan dit museum is dat een groot deel van de tentoongestelde klassiekers zelfs te koop is, waardoor een steeds wisselende collectie van ruim 300 klassiekers van 1895 tot heden in een sfeervolle entourage te bewonderen is.

Voordat we naar binnen gingen werden buiten, in de nabijheid van onze clubauto's, de laatste nieuwtjes uitgewisseld, oude bekenden begroet en nieuwe contacten gelegd. Onder het genot van een drankje en een hapje werden de geanimeerde gesprekken binnen voortgezet, alvorens de rondwandeling door het museum te beginnen.

Tijdens ons clubbezoek vielen we met onze neus in de boter: Men was er in geslaagd om voor een paar weken een heel bijzondere collectie van een groot aantal Buggati's uit heel Europa bijeen te brengen. Van de roemruchte klassieke Bugatti's tot de moderne superbolides die uit de huidige Bugatti-fabrieken rollen, met daarbij zelfs een aantal prototypen. Heel leuk om zo'n groot aantal van deze zeldzame en bijzondere creaties zo dicht bij huis van dichtbij te kunnen bekijken.

Na afloop van het museumbezoek kon men nog geen genoeg krijgen van het bewonderen van mooie auto's. Van de clubauto's gingen steeds meer deuren, motorkappen en kofferkleppen open. Anekdotes en tips werden uitgewisseld onder een nog steeds stralende zon. Waarna iedereen weer met een voldaan gevoel huiswaarts keerde.

 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl