CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

Video/Film-avond, de Meern
1 november 2003

Omdat het al weer een tijdje geleden was dat we in clubverband via video-opnames van onze clubauto's hebben kunnen genieten, hadden we weer eens een video-avond georganiseerd. We gingen natuurlijk niet met z'n allen naar een TV-schermpje zitten kijken, maar zorgden voor projectie op een groot scherm en voor bijpassend geluid. Er daarmee voor zorgend dat de beelden nog meer konden gaan leven en we er extra van konden genieten.

Uitgaande van de hoeveelheid liefhebbers tijdens voorgaande video-avonden hadden we gekozen voor een ruim bemeten zaal, met meer dan voldoende plaatsen. Maar steeds weer ging de deur open, steeds meer mensen kwamen verwachtingsvol naar binnen. Een prima sfeertje dus, maar toch wel wat weinig stoelen..... Van elders in het gebouw werd voor aanvulling gezorgd.

Wat we voor video's we zouden gaan draaien, dat hing van de voorkeur van de aanwezigen af. De video-avond was ingedeeld in drie blokken: het 1e blok was bestemd voor een verslag van een Internationale Meeting, waarbij gekozen werd voor een zeer uitgebreid en gevarieerd verslag van Beaulieu (GB) in 2000.
Het 2e blok was bestemd voor origineel fabrieksmateriaal, waarbij de keuze viel op een film over het ontwerp en de testfase van de Simca 1000, een promotiefilm over de Matra Rancho en een filmverslag van de laatste testen door Jean Pierre Beltoise voor de Matra Murena in productie kon gaan.
Het 3e blok was gevuld met actie tijdens een eigen club-evenement, waarbij men koos voor de Circuitdag in Lelystad in 1977. Na afloop bleken de aanwezigen nog steeds niet verzadigd te zijn, waarna de voorstelling als toegift besloten werd met een verslag van de Internationale Meeting in Villiers-Charlemagne (Fr) in 2002.

Voorafgaand aan de voorstellingen en ook tussen de verschillende video-blokken door ontstonden zeer geanimeerde gesprekken, in de zaal en in de bar. Het enthousiasme en de gezelligheid waren groot, waardoor we op een zeer geslaagde clubavond kunnen terugkijken.

Grote Simca-Matra-Talbot-Sunbeam Meeting
Midland Circuit Lelystad
28 September 2003

Net als in voorgaande jaren werd ook dit jaar de grote Simca-Matra-Talbot-Sunbeam-Meeting weer gehouden op het grote terrein van het Midland Circuit in Lelystad. Daar hebben we de mogelijkheid om een combinatie te maken van een Clubbijeenkomst, een Onderdelendag en een Circuitdag, zodat iedereen weer aan zijn/haar trekken kan komen. Net als voorgaande keren werd dit evenement georganiseerd in samenwerking met de Simca Automobiel Club Nederland, met deelname van de Simca Matra Talbot Club Belgium en de Belgische club Matra Mania.

Autoshow en documentatie
Op het meeting-terrein werden de auto's per merk/type in showopstelling opgesteld, met daarbij een groot aantal kramen met specifieke informatie en documentatie. Natuurlijk waren er ook kramen voor clubinformatie en de clubwinkel. Er waren dit keer zelfs weer meer kramen dan bij voorgaande edities. Onderdelen werden aangeboden bij kramen, door zowel bedrijven als particulieren,dit nog verder aangevuld met z.g. kofferbak-verkoop.

Circuitprogramma: rijden en racen
Ook op het circuit stond weer het nodige te gebeuren. Nieuw was dit jaar dat leden die geen behoefte hadden aan het echte racen, maar wel eens wat rondjes op het circuit wilden rijden, hier ook de gelegenheid voor kregen. Op twee manieren werd hiervoor de mogelijkheid geboden, n.l. door de Parade, een programma-onderdeel voor ‘niet-racers' waarin geen wedstrijdelement zit en door de mogelijkheid om slechts met één of enkele starts aan het wedstrijdprogramma mee te doen. Zo kon je ook bepalen of ‘het naar meer smaakte' en je verder ging of dat je het wel genoeg vond en voor het circuitprogramma verder afhaakte en zich weer aansloot bij het chowgedeelte. Voor elk wat wils dus. Degenen die als vanouds de hele dag op tempo wilden rijden, de ‘racers', kregen uiteraard ook weer alle ruimte.

Het circuit in Lelystad is vanwege de samenstelling, een kartbaan kronkelt door een ovalbaan heen, ideaal om verschillende parcoursen op uit te zetten. Zo was het eerste deel van de dag gevuld met een slalom, waarbij men nu eens niet alleen om de pilonnen heen reed, maar meestal er tussendoor. Het parcours volgde grotendeels de kartbaan, met delen van de ovalbaan als verbindingsstukken, waarbij lange rijen pilonnen de juiste weg markeerden. Deze proef reed men solo, "tegen de klok". Later werd er wel met twee auto's gestart, maar een van de twee startte een halve baan verder dan de ander. Aldus ontstond een achtervolging. Leuk voor de enthousiaste rijders, maar ook leuk voor het publiek. Zij konden dit jaar trouwens voor het eerst de strijd gadeslaan vanaf twee overdekte tribunes.

‘s Middags werd het parcours verlegd naar de Ovalbaan. Ook hier startte men in eerste instantie alleen en pas later met twee tegelijk, ook weer met "versprongen" startplaatsen. Van deze beide proeven, slalom en oval, telden per deelnemer alleen de snelste tijd per proef. Meedoen is belangrijker dan winnen, maar toch werd hieruit een eindklassement opgemaakt. Dat werd nog knap spannend. De drie ereplaatsen werden beloond met een beker en als volgt bezet: Op plaats drie eindigde met een Simca 1000 Rallye 3 (nee, het was geen Simca Abarth...) Piet Smeenge. De tweede en de eerste plaats werden met een gelijk puntenaantal bezet door Maurice Visser en Pieter van Muijlwijk, met beiden een 1e en een 2e plaats in de afzonderlijke proeven. De kleine tijdverschillen per proef moesten de doorslag geven: Pieter stuurde zijn Sunbeam 424 1600 TI toch net iets sneller rond dan Maurice Visser zijn Sunbeam Avenger 1600 GT.

Niet voor het klassement, maar puur voor de lol, werden er ook nog korte sprintraces op de ovalbaan gehouden, waarbij eerst 2 auto's en later zelfs 3 auto's tegelijk van start gingen. Dit leverde op de inmiddels kletsnatte baan een mooi schouwspel op, waarbij de rijders weliswaar snel, maar toch beheerst en met respect voor elkaar en elkaars auto, en met veel plezier de wedstrijdjes reden.

We hebben net de kletsnatte baan genoemd. Inderdaad, het regende, maar dat begon pas gedurende de middag. Terwijl de weersvoorspellingen de dag tevoren steeds onheilspellender werden en het ‘s nachts en ‘s ochtends in met name het zuidelijke deel van Nederland (en dus ook in België) al volop regende, soms zelfs met hagel en onweer, bleef het in Lelystad toch nog lange tijd droog. Mensen die vanwege het slechte weer zijn thuisgebleven, hebben dus toch heel wat gemist. En toch hopen we voor volgend jaar op een stralende en zonnige dag! De datum ligt al vast, het wordt zondag 26 september 2004.

Frans Autosport Festival op Circuit Lelystad
10 augustus 2003

Zondag 10 augustus stond voor de vijfde keer het enige niet merkgebonden festival voor liefhebbers van Franse auto's op het programma. Daarbij was het bekende Midland Circuit in Lelystad het toneel voor mooie, bijzondere, snelle en getunede auto's van de merken Peugeot, Citroën en Renault. Maar ook historische merken als Simca, Matra en Talbot werden niet vergeten. Afgelopen jaar stond het evenement (voorheen "Vive la France") niet op de evenementenkalender van VDB, maar op veler verzoek kwam dit evenement weer terug en dan onder de nieuwe naam "Franse Autosport Festival", wat beter duidelijk maakt dat dit evenement bedoeld is voor de liefhebber van sportieve Franse auto's.

Geen eigen clubevenement dus, maar onze club was wel aanwezig met een clubstand, een aantal clubauto's en de clubwinkel. Waarbij we niet alleen een flink aantal clubleden konden begroeten, maar ook veel belangstelling kregen van andere geïnteresseerden. Opvallend daarbij was de snelle groei van de hoeveelheid bewonderaars zodra er een motorkap geopend werd.

We mochten bij de stand twee clubauto's showen, waarbij de keus gevallen was op de fraai geprepareerde Simca 1000 Rallye 3 van Gerard Ulenberg en de mooie en optisch originele Matra Murena 2.2 van Jan Wakker. Zo werd de clubstand/clubwinkel bemand door Harm in de Betouw, Koen de Koster, Gerard Ulenberg en Jan Wakker. Waardoor ieder ook ruimschoots de gelegenheid had om af en toe "een rondje te maken". Aangezien er nog wat ruimte over was in onze stand kon Sven Broerse met zijn prachtige Simca 1200 S Coupé onze club nog wat extra aanzien geven.

Voor ons was dit niet alleen een mooie gelegenheid om weer eens wat clubleden te ontmoeten en nieuwe geïnteresseerden warm te maken. We konden ook vast sfeer proeven en in de stemming komen voor ons eigen grote evenement op dezelfde mooie lokatie op zondag 28 september. Zie voor meer bijzonderheden onze evenementenkalender.

Het Midland Circuit in Lelystad heeft inmiddels wederom een uitbreiding afgerond, zodat er niet alleen meer showwaardige auto's een mooie plaats kunnen bemachtigen op de circuitterreinen, er zijn ook twee nieuwe, volledig ovedekte, tribunes bij gekomen.Dit evenement werd zoals altijd opgeluisterd met spannende en enerverende shows op het circuit. Op het programma stonden onder meer de Sprint Cup en de Auto-X competition (slalomwedstrijden). Tussendoor werden spectaculaire shows gegeven (zoals Power Sliding) en rondom het circuit stonden weer tientallen stands van auto- en tuningclubs. De bezoekers konden bij de beursstands van alles vinden op het gebied van tuning, styling, in-car-entertainment (ICE), informatie over clubs en clubauto's.

Restauratie-info-dag
14 juni 2003

Het bezitten van een klassieke auto betekent helaas dat je een strijd hebt te leveren met de tand des tijds. Deze kan flink knagen en schade aanrichten in de vorm van doffe lak, van binnenuit roestend plaatwerk en verrotte kokerbalken. En al kan het polyester van een Matra niet roesten, toch kun je te maken krijgen met ouderdomsverschijnselen die om herstelwerk vragen.

Om onze clubleden in de gelegenheid te stellen meer te weten te komen over renovatie / restauratie van plaatwerk, polyester en constructiedelen waren we de Restauratie-informatiedag te gast bij de Classic Car Bodyshop, het bedrijf van Maurice en Monica Visser in Molenaarsgraaf, waar men zich dagelijks met dit werk bezighoudt en het renovatie- en restauratiewerk dan ook in alle stadia kon laten zien. Er stonden op alle gebieden vakmensen voor ons klaar om alles te vertellen en te laten zien over:
- het herstellen van lichte schades
- het renoveren c.q. restaureren van plaatwerk en constructiedelen
- het herstellen van polyesterdelen
- het voorbewerken en het spuiten in een professionele spuitcabine.

Diverse auto's in diverse stadia van restauratie stonden keurig opgesteld, waarbij over al deze stadia veel interessants te vertellen was.
Voor het polyestergedeelte waren vakmensen van Nimbus Kunststoffen aanwezig, om haarfijn uit de doeken te doen hoe men dit materiaal dient te verwerken, repareren, en voorbewerken om te spuiten.

En het hoefde die dag niet bij kijken en luisteren te blijven. Een ieder die dat wilde kon ook zelf aan de slag, bijvoorbeeld met een stukje spuitwerk in de spuitcabine of met uitdeuken. Dit laatste niet alleen met allerlei uitdeukhamers en slagvormen, maar ook d.m.v. warmte.

Kortom, een interessante dag, zowel voor degenen met enige ervaring als voor leden die nog voor de vraag stonden hoe ze dit soort klussen moeten aanpakken. En ook als je ervoor kiest je auto door vakmensen te laten renoveren / restaureren dan is het toch nuttig om te weten wat zo'n operatie inhoudt.

Rotterdams Auto- en Motorsport Festival
8-9 juni 2003

Tijdens de Pinksterdagen, 8-9 juni, werd het RAM-festival georganiseerd. Dit tweedaagse evenement werd gehouden op het industrieterrein Noord-West te Rotterdam, het zat boordevol auto- en motorsport. Zo werd er een Rally-Challenge verreden, waarbij twee auto's tegelijkertijd een bepaald parcours moesten afleggen. Aan deze Challenge deden rallyauto's, raceauto's en crossauto's mee, waarbij Arie van Esch met zijn Sunbeam Lotus rallyauto voor spektakel zorgde.

Ondertussen werden er op een andere baan historische motorraces verreden. Tussen de wedstrijden door werden er demo's gegeven met een racevrachtwagen, een stockcar en een trial-motor. Op 2e Pinksterdag werd de Informatique Rallysprint, meetellend voor het Nederlands kampioenschap, verreden. Verder was er een slipbaan aangelegd, waar demo's werden gegeven, hierbij kon ook meegereden worden. Ook autoclubs hadden de mogelijkheid zich op dit evenement te presenteren. De Simca & Matra Sports Club was hier aanwezig met vier Sunbeams: 2 Sunbeam Ti racewagens, een Avenger racewagen en een Sunbeam Lotus straatauto.


Voorjaarsrit
18 mei 2003

De blaadjes zaten weer volop aan de bomen, de vogeltjes floten vrolijk, de weergoden waren ons goed gezind (regelmatig zon, lekker toertocht-temperatuurtje en maar een paar spatjes), dus onze klassiekers mochten weer naar buiten. We konden ze gaan gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld, we gingen er lekker mee uit rijden.

De verzamelplaats, het startpunt van de toertocht, was een idyllisch plekje aan de Waal. In de ochtenduren verzamelden daar een 30-tal fraaie Matra, Simca's en Talbot's. Gezellig keuvelend werd al dat moois uitgebreid bekeken en vastgelegd op filmpjes, digitale geheugenkaartjes en videotapes.

Vervolgens werd met korte tussenpozen gestart voor de toertocht van een kleine honderd kilometer lengte, waarbij onderweg antwoorden op diverse vragen gevonden moesten worden.
De rit voerde ons over allerlei fraaie en kronkelige weggetjes, over dijken en dijkjes, langs rivieren en weilanden, door bossen en over heuvels. Gekozen was voor een deel van het land waar we al lang niet meer in clubverband gereden hadden, de wonderschone omgeving van Nijmegen. Een flink deel van de route voerde ons daarbij ook door een prachtige landstreek van onze oosterburen. De routebeschrijving was duidelijk en helder opgezet, zodat er voldoende gelegenheid was om van het voorbijtrekkende natuurschoon te genieten. Halverwege de rit was een rustiek gelegen en zeer apart ingerichte en aangeklede pleisterplaats gevonden voor wat rust, drankjes, hapjes, verhalen en nog meer mooie plaatjes.


Na het tweede deel van de rit, een wederom fraai vervolg op het mooie eerste deel, werd in de loop van de middag het eindpunt in Niftrik, bereikt. Waar een apart en centraal gelegen deel van de parkeerplaats voor onze clubauto's gereserveerd was en nog een aantal clubleden de gelederen der toertochtrijders kwamen versterken.


Nachtrit rond Vianen
5 april 2003

Dit keer een clubmeeting in de donkere uurtjes, verreden in de omgeving van Vianen. Zo tegen 20.30 uur verzamelde men in Hotel Vianen, waar de koffie al klaar stond. Na het uitwisselen van de laatste nieuwtjes werden de deelnemers één voor één de donkere uurtjes ingestuurd. Gewapend met een routebeschrijving en de hulpmiddelen die men eventueel van thuis had meegenomen, werd geprobeerd de route te volgen zonder in de hier en daar in de beschrijving aanwezige "valkuilen" te trappen en tegelijk de goede oplossingen op een aantal vragen te vinden. De nachtelijke rust werd dan ook regelmatig onderbroken door ons zo bekende welklinkende motorgeluiden, lichtbundels priemden door het donker. Zoals altijd was het ook dit keer een heel sfeervol evenement. Waarin een kleine, donkere wereld groot kan zijn, gezelligheid is troef. Dat bleek eens te meer toen de deelnemers één voor één bij het eindpunt binnendruppelden, dit keer werden ze gastvrij onthaald in Hazerswoude, bij het bedrijf van Coupé-lid Jan v.d. Lip.

Daar aangekomen was het puzzelen nog niet afgelopen, omdat van de op de vragen gevonden antwoorden eerst nog een "slagzin" gebrouwen diende te worden, wat nog niet zo makkelijk bleek te zijn. De goede oplossing was "Kleineuurtjesrit 2003". De winnaar werd Gerard Bakker (Djet 5S) met de juiste oplossing. Goede tweede werd Hein v. Bavel, met 2033 als jaartal. Tijdens de rit werden weer vele nieuwe verhalen geboren, die dan ook in geuren en kleuren verteld werden.

British Cars& Lifestyle
15/16 maart 2003, Autotron - Rosmalen

Het weekend van 15 en 16 maart was het weer zover; British Cars & Lifestyle in de Autotron te Rosmalen. Dit is de toonaangevende beurs voor auto's van Britse afkomst. De Avenger en Sunbeam sectie van de Simca & Matra Sports Club was ook weer aanwezig met een clubstand.

Op de stand werd een Sunbeam Lotus en een Avenger GT tentoongesteld. De Avenger GT is naar ons weten de enige nog overgebleven GT in Nederland. De Avenger heeft een behoorlijke schade, zodat er als publiekstrekker een aanrijding werd gesimuleerd, compleet met politieagente en een dronken bestuurder. Dit trok zeker de aandacht van het publiek, er werd toch niet verwacht dat er een schadeauto op de beurs zou staan te pronken.

Al met al hebben we veel positieve reacties gehad op dit originele idee. Zaterdagavond werd dit door de jury zelfs beloond met een derde prijs in de categorie "mooiste clubstand". We kunnen terugkijken op een mooi weekend met veel belangstelling voor onze club.

Clubstand op Vehikel
22-23 februari 2003

De Simca & Matra Sports Club was als altijd met een stand aanwezig op de voorjaarseditie van Vehikel in Utrecht. Drie van onze mooiste auto's waren daar te bewonderen. In de eerste plaats de Simca Rallye 2 van Jeroen Feijten, een schoolvoorbeeld van het perfect restaureren van een auto.

Daarnaast een andere snelle jongen, de Sunbeam TI van Raffaele Cernoia, in krijgsdracht, klaar voor een robbertje sprinten.

Tenslotte de Simca 1100 TI van Ruud Bubbert, de auto die praktisch gebruik zo mooi mixt met sportieve prestaties, in werkelijk prachtige staat.

Meer ruimte dan voor drie auto's had de club niet toegewezen gekregen. Geen Matra's op de beurs dit keer? Geen zorg, dat kwam helemaal goed.

Carjoy had zijn stand precies tegenover onze clubstand en hij had een paar prachtige Matra Murena's staan, waarmee onze club ineens bijna dubbel vertegenwoordigd was met een virtueel wel zeer royale clubstand.

Matra Rancho op Interclassics
10,11, 12 januari 2003

Tijdens de grote en internationaal opgezette klassiekerbeurs Interclassics in het MECC-gebouw bij Maastricht is ieder jaar heel veel moois te zien. Dit keer stond de Italiaanse auto met zijn vele beroemde carrosseriebouwers extra in het zonnetje. Veel zeldzame auto's waren aanwezig.

Maar ook uit andere landen was veel fraais aanwezig, met name Frankrijk en Engeland waren zeer goed vertegenwoordigd. De auto's zijn afkomstig uit privéverzamelingen, uit musea en van specialistische bedrijven. Enkele gaven ter plaatse demonstraties. Diverse merkenclubs gaven ook acte de presence. Verder waren er veel stands met onderdelen, gereedschappen, boeken, folders, tijdschriften en allerlei automobilia.

Natuurlijk moet de veiligheid van al dat moois tijdens de 3-daagse beurs goed geregeld zijn. Dit jaar had de veiligheidsdienst zelfs de assistentie ingeroepen van niemand minder dan James Bond. Zijn op de beurs geparkeerde Aston Martin, geflankeerd door de hedendaagse productieversie, trok natuurlijk grote belangstelling.

Wij hadden op deze beurs geen eigen stand, maar waren toch aanwezig. Autovisie had ons n.l. benaderd met het verzoek om een Matra Rancho ter beschikking te stellen voor hun stand. Zij hadden een mooie en grote stand gemaakt, waarop zij voor diverse autotypen de iconen (trendsetters) en hun hedendaagse opvolgers naast elkaar hadden gezet. Het icoon voor de tegenwoordig zo populaire SUV-modellen is volgens Autovisie de Matra Rancho, bij deze zienswijze kunnen wij ons helemaal bij aansluiten. Namens onze club stelde Koos Buijs zijn fraaie Rancho X ter beschikking, die werd opgesteld naast de splinternieuwe Volvo XC90. Natuurlijk een wereld van verschil, in twintig jaar zijn we een paar autogeneraties verder. Maar toch ook frapant veel overeenkomsten.

Dat het vele publiek er ook zo over denkt, blijkt als je een tijdje in de buurt van de Rancho blijft staan om naar de commentaren te luisteren. Opmerkingen als "leuke auto", "was zijn tijd erg ver vooruit" en "Bassie en Adriaan", zijn veelvuldig te horen. De link tussen Simca en Matra wordt toch door veel mensen gelegd, waarbij het bij de Rancho geplaatste informatiebordje velen van extra info voorziet.


Nieuwjaarsreceptie
3 januari 2003

Tijdens een drukbezochte Nieuwjaarsreceptie konden de leden van de verschillende Nederlandse clubs voor Simca, Matra, Talbot, Sunbeam en Peugeot elkaar voor het eerst dit jaar begroeten in het grote en nieuwe gebouw van Peugeot Experience, gelegen vlak langs de A2 bij Breukelen.
Na het uitwisselen van de gebruikelijke nieuwjaarswensen ontstonden overal geanimeerde gesprekken. Onder het genot van allerlei lekkere hapjes en drankjes kwamen weer fraaie verhalen naar boven. Zocht men in eerste instantie contact met leden van de eigen club, al snel werden de kringen uitgebreid met leden van andere clubs. Het was mooi om te zien dat door de regelmatige samenwerking die de Simca & Matra Sports Club en de Simca Automobiel Club Nederland de laatste jaren op diverse manieren aan de dag leggen, de wederzijdse clubleden elkaar ook steeds makkelijker weten te vinden.

Ook in het fraai aangeklede complex van Peugeot Experience was genoeg moois en interessants te zien. Natuurlijk was het gehele huidige gamma van Peugeot te zien, een opwarmer voor de komende Auto RAI. Een kijkje in een "uitgeklede" auto is ook altijd interessant, onder het fraaie plaatwerk zit nog heel wat verborgen.

Er was aandacht voor het verleden middels een paar fraaie klassiekers, maar ook aandacht voor de toekomst. In eerste instantie omdat Peugeot o.a. met de fraaie en tijdloos gelijnde 406 Coupé een toekomstige klassieker in zijn programma heeft. Maar ook door het tentoongestelde studiemodel, de Kart Up. Een fraai, futuristisch en sportief ogend model, dat bij onze clubleden enige associaties opriep met de meest open versie van de Matra M25.

Zo vliegt, mede door de zeer gastvrije ontvangst door Peugeot Nederland, de tijd voorbij en kunnen we concluderen dat we weer een interessant en bloeiend clubjaar tegemoet gaan. Een blik op de evenementenkalender laat zien dat ons weer veel leuks te wachten staat.

 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl