CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

Frans Autosport Festival, Lelystad
8 augustus 2004

Het was geen eigen clubevenement, maar een festijn voor bezitters van Franse auto's uit heden en verleden. Waar wij met een bescheiden clubstand onze eigen sfeer aan hebben toegevoegd. Het evenement vond plaats op en rond het voor ons zo bekende Midland Circuit in Lelystad.
Een mooi opwarmer ook voor het evenement dat wij, in samenwerking met andere clubs rond Simca/Matra/Talbot/Sunbeam in de BeNeLux, daar anderhalve maand later zullen gaan houden.

Onze clubstand was weliswaar bescheiden, wij kregen naast de kraam niet meer ruimte dan voor twee auto's, maar over belangstelling hadden we zeker niet te klagen. De hele dag was er aanloop van geïnteresseerden, zowel clubleden, aspirant clubleden als andere autoliefhebbers kwamen de hele dag met verhalen en vragen. Waarbij naast de tentoongestelde auto's ook de clubwinkel de nodige aandacht trok. We vielen als een van de weinige klassiekerclubs dan ook danig op tussen alle modernere sportieve Franse auto's. Opvallend was de extra aandacht die ontstond na het open zetten van een motorkap.

Aangezien er maar plaats was voor twee clubauto's, hadden we gekozen voor een Simca 1000 Rallye 3 (de auto waar onze club mee is ontstaan) en een Matra Murena 2.2 (de auto waarvan er binnen de club de meeste zijn). De eigenaars, Gerard Ulenberg en Jan Wakker, waren meteen een welkome versterking voor de bemanning van de clubwinkel, zodat Harm in de Betouw en Gert Jan Veerman ook hun rondjes over het terrein konden maken.

Als club-promotie was dit evenement voor ons zeker geslaagd, zodat we na een lange en tropisch hete dag moe maar voldaan huiswaarts konden gaan.

Voorjaarsrit: 1e Heuvellandrit
13 juni 2004

De 1e Heuvellandroute? Komen er nog meer? Van de deelnemers aan deze rit op 13 juni mag het! Jos Evers, Murenalid, heeft samen met zijn partner Saskia, Berry van Loon en Theo van den Munckhof voor een uitstekend georganiseerde rit gezorgd.

Gestart werd bij restaurant 'Aan de Meule', gelegen iets buiten Beek in Zuid Limburg en, inderdaad, bij een molen. Daar kwamen in totaal 18 leden bijeen, vooral met Murena's, en verder een M530 en een Samba Cabrio. De rit voerde ons over klimmende en dalende wegen door de fraaie Limburgse heuvels, door de ontelbare dorpjes die daar liggen en langs die karakteristieke Zuid Limburgse boerderijen.

Vanzelf maakten we ook kennis met het specifieke, religieuze karakter van Zuid Limburg. De kapelletjes langs de weg zijn bekend, maar nu bleek er die ochtend een grote processie te zijn geweest. Dat betekende versiering langs de weg in de dorpen en bloemen die op de weg waren gestrooid. (Nee, die waren niet voor ons bedoeld.) Wat niet lukte was het beklimmen van de Gulpenerberg want op de toegangsweg bleek nu een markt te worden gehouden.


In Slenaken was een pauze gepland, zodat we elkaar daar weer lunchend tegenkwamen.
In het tweede gedeelte van de rit kwam de zon nog bescheiden door, maar overwegend bleef het een wat grijze dag.
Terug 'Aan de Meule' werd bezien wie de vragen onderweg het beste beantwoord had. Die waren niet zo moeilijk en dat leidde tot 3 équipes die alles goed hadden. De volgorde werd nu bepaald door de afstand die men had moeten afleggen om in Beek te komen: hoe verder, hoe hoger gewaardeerd.

Jos had fraaie prijzen geregeld, zoals gereedschap en Limburgse specialiteiten, bij enkele sponsors: Inverdo verpakkingen, Oostwegel special products, W. van Ermingen Internationaal transport en Carjoy Matra Specialist.

Winnaars werden:
1. Eric Kloeze uit Diever
2. Gerard Hebenaar uit Amersfoort
3. Jan van Kasteren uit Vlijmen,
allen met partner.

Zuid Limburg, we komen graag weer een keer terug!!

Internationale Simca-Matra-Talbot Meeting in Lyss / Bern, Zwitserland
20 / 23 mei 2004

Van 20 tot en met 23 mei jl. heeft de 7e Internationale Simca Matra Talbot Meeting plaatsgevonden. Deze keer waren het de Zwitsers die de organisatie op zich hadden genomen, om precies te zijn, de Club Simca Suisse en de Matra Club Suisse. Plaats van samenkomst was Lyss, een niet al te grote plaats, gelegen tussen Bern en Biel.

Het was voor het eerst dat de meeting (van ons uit gezien) zo ver van huis was, ca 850 km. En al is iedereen verzot op zijn karretje, het is toch de vraag of het allemaal leuk blijft op zo'n lange rit. Eén oplossing was: de tijd nemen en de rit in 2 dagen rijden. Met deze gedachte had Marc van den Belt, contactpersoon van de Simca Rallye, het initiatief genomen om een mooie heenroute uit te stippelen, die min of meer gezamenlijk gereden kon worden: de Rallyetour 2004. Dit idee sloeg aan want een groep van 10 auto's (4 Simca Rallye-rijders, 1 Simca Coupé-rijder en 5 Murena-rijders) meldde zich hier voor aan. Na een mooie tocht door de Ardennen en een overnachting in Luxemburg kwam de groep donderdagavond in Lyss aan. Eén van hen, Piet Smeenge, had een heel bijzondere reis gemaakt. Na pech met zijn Rallye 2 bij Luik nam hij de trein naar huis (Drenthe), sprong daar in zijn Toyota (SUV) met aanhanger, pikte in Luik zijn R2 op en reed alsnog naar Lyss, waar hij tegelijk met de groep arriveerde. Dat is nou doorzettingsvermogen.

De plaats van de meeting lag aan de rand van Lyss en toonde het vertrouwde beeld van grasvelden met gerangschikte auto's. Bij de entree 2 bijzondere Simca's: een Simca Aronde Beutler uit 1958 (waar maar één exemplaar van bestaat) en een Simca-Deho, een racewagen uit 1947 (1100 cc, 65 pk, 160 km/u.).

Er waren veel Simca's 1000, vooral Rallyes, onder meer door veel Nederlandse en Belgische deelnemers, veel Simca's Coupé (en één CG), veel Murena's en veel Rancho's. Slechts enkele exemplaren waren er van de Djet, M530 en Bagheera. Ook de oude Simca's waren niet in grote getale aanwezig.

Helaas werkte het weer niet zo mee. Op de heenreis was het zomers warm, maar tijdens de dagen op het grasveld werd het steeds koeler en moest ook wat regen getolereerd worden.
Voor de sfeer maakte het echter niet uit. Veel Nederlandse en en enkele Belgische deelnemers bleken in hetzelfde hotel terecht te zijn gekomen. Dat leverde in de parkeergarage weer Simca-Matra samenscholingen op en leidde ook tot gezamenlijk eten. De plaatselijke pizzeria zal het zich nog lang heugen, die 30 Nederlanders op de bovenverdieping, wachtend op hun pizza.

Onderdelenstands waren er maar weinig. Dat krijg je als je invoerrechten moet betalen in een niet EU-land (of ouderwets moet gaan smokkelen).

Om een paar getallen te noemen: navraag leerde dat er totaal 220 deelnemers waren (d.w.z. ingeschreven auto's), 40 daarvan waren Nederlanders!! Dit is natuurlijk inclusief de leden van de Simca Club Nederland. Dit is gezien de afstand een onverwacht fraai resultaat.

In Lyss is ook besloten waar de Internationale Meeting in 2006 wordt gehouden. Nog een pietsje verder weg …… in Chrustenice in Tsjechië!

Zie voor nog meer foto's en de uitslag van het concours de site van de Matra Club Suisse: www.matra-club.ch

Nachtrit
3 april 2004


Op zaterdagavond 3 april verzamelde zich op het parkeerterrein van "de Goudreinette" in Vuursche een bont gezelschap van clubleden, al dan niet met hun clubauto. De variatie was groot, zo kwamen er enkele Murena's opdagen, wat Samba's, 2 Simca Coupé-tjes, een Sunbeam Lotus, een Renault Alpine A110, wat Simca 1000 Rallye's en een heuse Volkswagen Caddy.

Nadat iedereen zich ingeschreven had, konden de teams één voor één, met steeds 5 minuten tussenpauze, vertrekken. Dat het vinden van de juiste route nogal tricky zou worden, werd de deelnemers meteen duidelijk. De (zeer leuk en uitdagend) opgezette route zat n.l. vol instinkers en men kwam dan ook meerdere keren clubauto's tegen die zich met hoge snelheid in tegenovergestelde richting haastten, of die rechtdoor gingen waar je zelf weer omkeerde. Spanning en onzekerheid alom dus.

Aangekomen op de eindbestemming (Classic Car & Body Shop in Molenaarsgraaf, hartelijk bedankt voor de zeer gastvrije onthaal!!) moest nog gepuzzeld worden. In de cryptische routebeschrijving waren ook nog een paar vragen verwerkt die onderweg moesten worden beantwoord. Van die antwoorden moesten dan weer enkele letters gebruikt worden, om zo een zin te vormen.

Terwijl de deadline voor binnenkomst (02:00 uur) naderde, bleken vele van de teams moeite met de rit gehad te hebben, enkele hadden de gesloten envelop met daarin het eindadres en een simpele routebeschrijving nodig gehad. De gezellige clubmeeting werd besloten met de prijsuitreiking. Een perfecte afsluiting voor een zeer geslaagde nacht!


British Cars & Lifestyle
13-14 maart 2004
Op deze beurs in het Autotron te Rosmalen, die zijn naam weer helemaal waar maakte, was onze Sunbeam-sectie weer present met een mooie clubstand. Binnenkort volgt een uitgebreidere terugblik.
Nieuwjaarsreceptie
9 januari 2004

Van oud .....

..... naar nieuw

Het nieuwe jaar werd op 9 januari feestelijk ingeluid tijdens de Nieuwjaarsreceptie Bij Peugeot Experience in Breukelen. Peugeot Nederland was wederom zeer gastvrij bij deze gezellige samenkomst van alle Nederlandse clubs rond Simca, Matra, Talbot, Sunbeam en natuurlijk Peugeot. Al deze clubs zijn immers ondergebracht in het overkoepelende l'Aventure Peugeot.

Fraaie entree

Gezellig keuvelen

Bekend van TV

Het centraal gelegen en fraai opgezette Peugeot Experience is een uitstekende locatie om de overgang van Oud naar Nieuw te vieren, men vindt er immers niet alleen het nagenoeg complete huidige Peugeot-gamma, maar er staat ook een aantal klassiekers en een enkel prototype.

Peugeot Proxima, een prototype uit 1986, nog steeds futuristisch

Zo is er tijdens de gezellige receptie, waar velen elkaar het beste toewensten en in zeer geanimeerde gesprekken de laatste nieuwtjes uitwisselden, ook gelegenheid om rond te wandelen in het verleden, het heden en de toekomst op autogebied. Dit alles onder het genot van heerlijke hapjes en drankjes.

Full power .....

..... 2004 in

 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl