CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

Video-avond
Zaterdag 13 november 2004

Niet naar Parijs....................., wel een video-avond.................
Voor dit najaar stond een reis naar Parijs met een bezoek aan het nieuwe Poissy-museum gepland. De opening van het museum is echter al een paar keer uitgesteld en ook nu zou onze reis weer te vroeg zijn geweest. Wellicht volgend jaar? We houden het in de gaten.
Om dit najaar toch nog een clubevenement te hebben organiseerden we nu een video-avond. Gelet op de grote belangstelling vorig jaar, leek ons dat geen verkeerde keuze. Voor alle duidelijkheid: we gingen niet met z'n allen naar een TV-schermpje zitten kijken, want we zorgden voor projectie op een groot scherm en voor bijpassend geluid.

Langzaam maar zeker stroomde de zaal vol. De eerste gang was naar de clubwinkel, waar niet alleen een collectie boeken, dvd's, video's en miniatuurauto's te koop was, maar ook T-shirts en caps in verschillende kleuren, met naar keuze het Simca- of het Matra-logo.

De hamvraag was, wat zouden we voor films gaan draaien? Dat hing eigenlijk van de bezoekers af. We hadden heel veel meegenomen en daaruit een voorselectie gemaakt, die verdeeld was in 3 blokken. We hadden eigen materiaal van clubevenementen (de Internationale Meetings, circuitdagen in Zandvoort en Lelystad, toertochten enz.) en we hadden authentiek documentatiemateriaal van Simca, Matra en Talbot. Altijd interessant om te zien, voor het eerst, maar net zo goed voor de zoveelste keer. De publiekskeuze viel als volgt uit:

In het eerste blok keken we naar een uitgebreid verslag van de zo succesvolle Internationale Simca, Matra, Talbot Meeting in 1998, op Nederlandse bodem in het plaatsje Nuenen.
Het tweede blok was gevuld met historische beelden met veel actie. We keken terug op 10 jaar Matra Sports in de racerij (1964-1974), op 25 jaar Matra met de presentatie van het prototype M25 in 1989. Het tweede blok werd afgesloten door een gedeelte van de DVD Simca 1000 Rallye à la une, een dvd propvol Simca 1000's in allerlei versies, in volle actie tijdens bergklimraces en rallies in Frankrijk.
Voor het derde blok keerden we terug naar Nederlandse bodem en konden weer genieten van onze eigen circuitdag in Zandvoort uit 1986. Leuk, met al die oude (of moeten we zeggen jonge?) bekenden.

Na al die actie met nostalgische beelden, die veel herinneringen boven brachten, werd nog wat nagepraat of nog even gauw wat gesnuffeld en gekocht in de clubwinkel. Al met al een sfeervolle en gezellige avond.

Grote Simca-Matra-Talbot-Sunbeam-Meeting, Lelystad
26 september 2004


Net als in voorgaande jaren werd ook nu de grote Simca-Matra-Talbot-Sunbeam-Meeting gehouden op het grote terrein van het Midland Circuit in Lelystad. Het was een combinatie van een clubbijeenkomst, een onderdelendag en een circuitdag, die weer georganiseerd werd door de Simca & Matra Sports Club in samenwerking met de Simca Automobiel Club Nederland, met deelname van de Simca Matra Talbot Club Belgium en de eveneens Belgische club Matra Mania.

Na een aantal dagen met onstuimig en naargeestig weer, veel wind en nog meer regen, begon deze dag in de vroege ochtend met nat asfalt, maar het was droog, nagenoeg windstil en de lucht werd steeds lichter, de zon brak door en zo werd het in de herfst een prachtige lentedag.
Op het meeting-terrein werden de auto's per merk/type in showopstelling opgesteld, met daarbij een aantal kramen met specifieke informatie en documentatie. Natuurlijk waren er ook kramen voor clubinformatie en de clubwinkel.

Onderdelen werden aangeboden bij kramen, door zowel bedrijven als particulieren, dit nog aangevuld met z.g. kofferbak-verkoop door de clubleden zelf. Menig onderdeel vond die dag een nieuwe eigenaar.
Ook was er de mogelijkheid om je auto ter plaatse te laten taxeren door Van Son & Visser, een spciaal gereduceerd tarief maakte dit extra aantrekkelijk. Het is niet alleen spannend en interessant om een waarde-oordeel over je auto te krijgen, het is ook een belangrijk uitgangspunt voor het aangaan van een goede klassiekerverzekering.

De dagprogramma begon om 10:00 uur, maar met uitzondering van de wedstrijdrijders was iedereen natuurlijk vrij om op een andere tijd te komen. Daardoor zag het showgedeelte er op ieder moment van de dag weer anders uit, kwamen er steeds meer auto's bij, totdat tegen het einde van het programma steeds meer mensen huiswaarts togen.
Op het terrein is een naast de wedstrijdtoren een eenvoudig restaurant, waar drankjes en broodjes verkrijgbaar zijn. De hele dag door een gelegenheid om even te zitten en onder het nuttigen van het een en ander rustig verder te kunnen praten met mede-enthousiasten.

Maar er waren meer plaatsen waar je lekker kon zitten: op de overdekte en onoverdekte (lekker in de zon) tribunes bij het circuit. Want ook op het circuit gebeurde weer het nodige. Op verschillende professioneel uitgezet parcoursen en met exacte tijdwaarneming kregen onze snelle auto's en dito rijders weer alle ruimte om het onderste uit de cilinders te halen. Maar ook als je zelf niet echt wilt racen, maar wel eens wat rondjes op het circuit wilde rijden, was daar een mogelijkheid voor. Voor elk wat wils dus.


Rob Slotemaker Memorial, Zandvoort
26 september 2004

Op dezelfde dag als onze meeting in Lelystad werd op het circuit van Zandvoort herdacht dat Rob Slotemaker 25 jaar geleden is verongelukt. Rob Slotemaker was een fenomeen in auto(sport)land en genoot landelijke bekendheid, met name als slipspecialist die de Antislipschool in Nederland heeft geïntroduceerd. Zijn naam is ook verbonden aan de Simca 1000. Jarenlang was de Simca 1000 de auto waarmee cursisten leerden slippen op de Antislipschool in Zandvoort. Daarnaast heeft Rob Slotemaker een belangrijke rol gespeeld bij het begeleiden van jonge racetalenten. Jan Lammers is hiervan het bekendste voorbeeld. En de auto waarmee onder andere Jan Lammers voor het eerst kampioen werd, was een Simca 1000!

De organisatoren van de 'Rob Slotemaker Memorial' hadden ons gevraagd om op deze dag met een aantal Simca's 1000 aanwezig te zijn. Natuurlijk wilden we hieraan graag meewerken. Het was alleen heel ongelukkig dat dit net samenviel met onze al veel eerder geplande dag op Lelystad. We hadden het nu zo geregeld dat een vertegenwoordiging van 1000-tjes een deel van de dag in Zandvoort zou zijn, maar daarna ook nog naar Lelystad zou gaan.

Onze vertegenwoordiging bestond uit 9 mooie 1000-tjes en omvatte alle types: de gewone 1000 en de Rallye's 1, 2 en 3. Rob Slotemakers Antislipschool had zelf gezorgd voor nog een gewone Simca 1000, die er, wit/oranje gespoten, net zo uitzag als destijds, inclusief het slip-logo op de zijkant. Ook was er een originele Simca 1150 Abarth uit 1964.

Onze bijdrage aan deze dag bestond eruit dat gasten van de Antislipschool een slipdemonstratie meemaakten en daarna als verrassing in een Simca 1000 mochten stappen, waarmee zij naar de paddock van het circuit werden vervoerd. Later op de dag was er een VIP-tour op het circuit waaraan o.a. onze Simca's meededen. Gelukkig voor ons waren dat niet enkele brave rondjes maar kon er zo'n 40 minuten lang lekker op snelheid gereden worden.

Na de VIP-tour stonden onze Simca's op de paddock en trokken daar de nodige belangstelling. Ook nu weer kwamen vele goede herinneringen aan de Simca 1000 bij de mensen boven. En bij zoveel positieve aandacht was het moeilijk om Zandvoort te verlaten en naar Lelystad te vertrekken. De oplossing was dat een deel naar Lelystad ging en de rest in Zandvoort bleef om het publiek nog wat langer te laten genieten van de 1000-tjes!


Club Special , Circuit van Zandvoort
12 september 2004

De door Circuit Park Zandvoort georganiseerde Club Special op 12 september 2004 was de première van een nieuw soort evenement. Het is opgezet met het uitgangspunt dat veel autoclubs een dag op het Circuit van Zandvoort willen organiseren, maar daar door de sterk gestegen kosten geen kans meer toe zien. Wat ligt er meer voor de hand dan de wens van die vele clubs te bundelen en er een dag voor meerdere clubs van te maken? Eigenlijk niets, waarop CPZ de uitdaging aannam.

Het uitgangspunt is volledig van toepassing op onze club, met een vele jaren durende Zandvoort-traditie. Wij hebben dit nieuwe initiatief van Circuit Park Zandvoort, dan ook vanaf het begin gesteund. Na diverse inspraakbijeenkomsten met een groot aantal clubs is de eerste editie van de Club Special tot stand gekomen. Ik mag wel zeggen met groot succes, want de opkomst aan clubs was groot, de opzet van de dag zeer goed uitgevoerd, het enthousiasme van de deelnemers heel groot. En het bleef nog droog ook, mede door een zeer onstuimige wind.

Die wind zorgde er wel voor dat de geplande clubkramen niet op de diverse clubstands geplaatst konden worden. Als de clubkramen zelf niet waren omgewaaid, dan was de inhoud wel de lucht in gevlogen. Jammer dus, maar ook hier werd een prima oplossing voor gevonden. De clubkramen werden nu opgesteld in de pits, helemaal uit de wind.

De hoofdzaak van zo'n dag op het circuit is natuurlijk, naast de gezelligheid van het weer ontmoeten van je mede-clubleden en hun auto's, het zelf mogen rijden op het circuit met zijn grote internationale historie. Dit werd mogelijk gemaakt in twee verschillende vormen, er waren "recreatieve" en "sportieve" rij-sessies. Daarbij werden de leden van een bepaalde club steeds in dezelfde groep in deze categorieën ingedeeld.

Zo gingen de recreatieve rijders uit onze club meteen in de allereerste groep de baan op voor hun sessie van 50 minuten. De sportrijders uit onze club moesten heel wat langer geduld hebben, zij waren in de op één na laatste groep van de dag ingedeeld. Wat allemaal niet uitmaakte, er was de hele dag door genoeg te zien en te bepraten. Het is ook een extra dimensie om al die verschillende merken en modellen, waar echt heel bijzondere en zeldzame auto's bij waren, op een groot terrein (de paddocks van het circuit) bij elkaar te zien. En ook nog eens met auto's van andere merkenclubs tegelijk over het circuit te rijden.

Zowel in de recreatieve als in de sportieve groepen werd erg gedisciplineerd gereden, met ontzag voor elkaar en elkaars auto's. En zo hoort het ook.
De benadering van die twee verschillende groepen kende een aantal verschillen. In de recreatieve groepen hoefde je geen helm op en mocht je passagiers meenemen om zo samen te genieten van het rijden op een echt en internationaal befaamd circuit.
In de sportieve groepen was een helm verplicht en mochten er geen passagiers mee.
In beide groepen werden de deelnemers een voor een achter elkaar op de baan gelaten, zodat er meteen een behoorlijke verspreiding over de baan was. Iedere deelnemer had voldoende ruimte om zich heen om alles veilig te laten verlopen. Iedere deelnemer was ook vrij om zijn eigen tempo te bepalen, van rustig rijden tot lekker gas geven, alles kon. Ook inhalen en ingehaald worden, dus goed in je spiegels kijken en rekening houden met elkaar was belangrijk. Maar dat is het eigenlijk in het dagelijkse verkeer ook....

Tijdens dit evenement kon je, als je dat wilde, ongestoord gas geven. Zonder daarbij op snelheidslimieten te hoeven letten. Wat voor de deelnemers weer heerlijk aanvoelde. Na afloop van iedere sessie, maar ook als je tijdens de sessie naar ander deelnemers keek, zag je dan ook veel glunderende gezichten.

Het is jammer dat deze geslaagde dag weer zo snel voorbij is, maar we hebben inmiddels van Circuit Park Zandvoort gehoord dat er ook voor volgend jaar weer een Club Special gehouden gaat worden, misschien zelfs wel twee!
Als club zullen wij ons daar zeker weer bij aansluiten, zodat de liefhebbers van een sportief-recreatieve dag weer volop kunnen genieten. De kop is er af, het smaakt naar meer, veel meer!


 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl