CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

2007

 

VIDEO-AVOND
24 november (zaterdag)

We hebben het clubjaar 2007 afgesloten met een gezellige avond, waarbij we naar een aantal video's/dvd's hebben gekeken. Hiervoor blijkt altijd grote belangstelling te bestaan. In onze "clubbioscoop" projecteerden we de films op een groot scherm met bijpassend geluid.

Wat hebben we gedraaid?
We hebben weer een selectie gemaakt uit ons eigen materiaal van clubevenementen en uit het authentieke documentatiemateriaal van Simca, Matra en Talbot. Altijd interessant om te zien, voor het eerst, maar net zo goed voor de zoveelste keer. Deze keer genoten we van:
- Een reportage van de 1e Internationale Meeting in Verneuil (F) in 1992
- Een actierijk verslag van onze Circuitdag in Lelystad 1999

- Een reportage van de Internationale Meeting in Nuenen (NL) in 1998, de GU versie
- Een drankje en hapje in de pauze, waarbij ook in het vele moois in de clubwinkel werd gesnuffeld
- De GP Historique Paris 1991, met Matra's, op het Circuit van Montlhéry (F)
- Een jaaroverzicht van clubjaar 1993, met achtereenvolgens de Circuitdag op de RDW-baan in Lelystad, Grote Clubmeeting in Bennekom, deelname aan Merkenclubweekend Autotron, Circuitdag Zandvoort en de Najaarsrit
- Als verrassing nog een reportage van de deelname aan een onlangs verreden sneeuwrijke winterrally door Piet Smeenge in één van zijn Simca's 1000 Rallye.

Clubwinkel
Voor, tussen en na al dat moois video werd druk gesnuffeld tussen alle mooie, leuke, interessante artikelen in de clubwinkel. Menigeen ging dan ook met een fraai boek, miniatuur, pet, t-shirt of DVD naar huis.

Een supergezellige avond, waarbij weer heel wat werd bijgepraat. Sommigen konden er maar geen genoeg van krijgen en verlengden de avond nog wat in de bar.

NAJAARSRIT = HERFSTRIT
28 oktober

Binnen afzienbare tijd gaan de nachttemperaturen weer onder het vriespunt dalen, voor sommigen van ons breekt dan de tijd aan om de gekoesterde clubauto in de winterstalling te gaan opbergen. Maar voor die tijd was daar gelukkig onze Najaarsrit. Inmiddels vielen de bladeren al weer van de bomen, maar kleurden vele bomen zich nog in hun mooie herfstinten. Al die groene, gele, rode en bruine bladeren en een verzameling mooie Simca's en Matra's in vele kleuren, dat was een prachtige combinatie.

Zoals bekend werd de Voorjaarsrit dit jaar in het midden van het land gereden. De nationale Simca - Matra - Talbot meeting en de beide circuitdagen werden vervolgens in het westen van het land georganiseerd. Hoog tijd om ons eens oostwaarts te gaan begeven! De rit voerde ons door een van de mooiste stukjes van ons prachtige Nederland, meer specifiek: door Twente!
Murenarijder Dirk Steenbergen en zijn vriendin Nicol hadden zich spontaan aangemeld voor het organiseren van deze rit. Uiteraard hebben zij hun uiterste best gedaan om in de voor hen bekende omgeving, voor ons een aantrekkelijke rit uit te zetten. Dat is uitstekend gelukt, blijkens de gelukkige gezichten en de vele complimenten die hun ten deel vielen.

Het startpunt van de (eenvoudig te rijden) toertocht bevond zich bij Café/Restaurant 't Witte Hoes, in de plaats Rijssen (Markeloseweg 90), waar bij aankomst de koffie voor ons klaar stond. Een gezellig café-restaurant, met een goedgevulde en zeer vriendelijk geprijsde kaart. Buiten was er veel aandacht voor de mooie clubauto's en binnen was het genieten van de lekkere dingen en de gezelligheid.

Maar een rit is geen rit zonder te gaan rijden, wat iedereen in eigen tempo kon doen. Daarbij ontstonden toch al gauw kleine groepjes, gepuzzeld hoefde er niet te worden en samen rijden biedt dan toch iets extra's. Het was werkelijk een prachtige en gevarieerde rit. Afwisselend reden we door boeren land, bossen, rustige dorpjes, via landweggetjes en mooie doorgaande wegen, heuvel op, heuvel af. Er was genoeg te zien, waarbij af en toe gestopt werd. Soms voor een drankje of hapje, soms om de dorst van de vierwieler te lessen, soms om mooie herfstfoto's te maken.

Zo werd het een prachtig dag, met dank aan Dirk en Nicol en alle deelnemers!

CLUBPRESENTATIE OP KLASSIEKERBEURS
FLORA HOLLAND IN BLEISWIJK

29/30 september

Op 29 en 30 september presenteerde de Simca & Matra Sports Club zich op de Oldtimerbeurs in de Flora veilinghal in Bleiswijk (Zuid Holland). De bezoekers aan de beurs konden zich vergapen aan 4 van onze clubauto's. Het front van onze stand was rood gekleurd met de fraaie Matra Djet van Rob Dungelmann en de momenteel als enige in Nederland rijdende Simca 1000 Coupé van Jan van der Lip. Op de tweede linie stonden de zilveren Matra Bagheera van Hans van Lent en de zwarte Simca Rallye 3 van Gerard Ulenberg. Op zondag vond een wisseling plaats. Het ranke silhouet van de 1000 Coupé maakte plaats voor de breedgeschouderde Matra Murena van Berry van Loon.

Als altijd trokken onze auto's veel belangstelling. De fijnproevers waardeerden het bijzondere concept van de Matra's en ongeveer half Nederland blijkt een Simca 1000 te hebben gehad (maar niet altijd een Rallye …). Het is leuk om te zien wat onze clubauto's bij het publiek losmaken. Zo realiseer je je weer het bijzondere karakter van onze auto's. Leuk was ook dat een aantal clubleden de beurs bezocht en even koffie kwam drinken bij de stand. Al met al was het een geslaagd beursweekend.

NATIONAAL OLDTIMER FESTIVAL
2e Club Special op het Circuit van Zandvoort

16 september

Op het Circuit van Zandvoort werd op 16 september voor de tweede keer dit jaar weer een Clubspecial georganiseerd, een dag waarop een groot aantal autoclubs op het circuit bij elkaar kwamen. Iedere club had een eigen ruimte op de paddock en clubleden konden voor weinig geld rondjes rijden op het circuit. De Simca & Matra Sports Club was hier uiteraard weer van de partij. Deze keer droeg het evenement de naam Nationaal Oldtimer Festival en lag het accent op auto's van vóór 1980. Maar dat was geen harde grens. Interessante auto's van na die datum (dus ook onze jongere clubauto's) waren evenzeer welkom.

Clubstand Simca & Matra Sports Club
Zoals gezegd kreeg iedere club deze dag een eigen ruimte op de paddock voor een clubstand. Hier kwamen natuurlijk de clubauto's te staan. Uiteraard was onze clubwinkel hier aanwezig. Door de harde wind, die een groot deel van de dag haaks over de volle lengte over de clubkraam woei, dreigde een onbedoeld verlies aan clubartikelen. We besloten om de clubartikelen daarom maar vanuit de auto te verkopen.

Circuitrijden
Leden die met hun auto op de clubstand stonden, konden de hele dag in diverse sessies het circuit op om lekker rondjes te kunnen rijden. Voor het eerst was er keus uit 3 verschillende groepen. De heel snelle jongens en meisjes reden, eventueel op slicks en verplicht met helm, in de rode groep. De blauwe groep bood plaats aan mensen die een wat rustiger, maar nog steeds best wel snel en sportief tempo wilden aanhouden. De groene groep was voor mensen die het wat rustiger aan wilden doen. Al die groepen konden 4 keer voor een half uur de baan op. Voor iedere sessie konden apart kaarten gekocht worden, waar dan ook druk gebruik van gemaakt werd. Er waren dan ook met regelmaat Simca's en Matra's op de baan te bewonderen.


NATIONALE
SIMCA-MATRA-TALBOT-SUNBEAM MEETING

samen met SACN
9 september

Zo vlak voor de herfst was het weer tijd voor de grote, jaarlijkse Simca Matra Talbot Meeting. Deze keer weer in een ander deel van het land, Oostvoorne ligt in het zuid-westen van Zuid Holland, dichtbij de Maasvlakte. Onze locatie was bij een zeer interessant museum, namelijk het Oldtimermuseum DE RIJKE in Oostvoorne.

Weer een bijzondere combinatie dus, waar deze dag zowel op Simca-Matra-Talbot-gebied van alles te vinden was, maar waar ook met korting dit nog vrij onbekende maar wel heel uitgebreide en interessante museum te bezoeken was.

Het was een clubbijeenkomst en een onderdelendag, die weer georganiseerd werd door de Simca & Matra Sports Club in samenwerking met de Simca Automobiel Club Nederland. Ook de Simca Matra Talbot Club Belgium was weer aanwezig. Er werd deze dag geen rit gereden, dus er was alle tijd om elkaar te spreken, te snuffelen tussen de aangeboden onderdelen en documentatie en om het museum te bezoeken.

Oldtimermuseum De Rijke omvat een privé-collectie van ca. 200 auto's, in 40 jaar verzameld door transportondernemer C. de Rijke. De fraai gerestaureerde exemplaren geven een mooi beeld van de historie van de auto. De oudste auto is uit 1904, de jongste exemplaren zijn ongeveer uit de jaren '70. Daarnaast vindt je een grote verzameling automodellen en ook nog bromfietsen, radio's, grammofoons en zelfs typemachines. Een prachtige kans om hier eens rond te neuzen, waar dan ook druk gebruik van werd gemaakt.

Was je er deze dag niet, maar wil je toch een keer dit museum bezoeken? Het is niet dagelijks geopend, dus informeer even vooraf:

Oldtimermuseum De Rijke
Industrieterrein 'De Pinnepot'
De Pinnepot 23
3233 LP Oostvoorne
0181 - 48 38 76

SLOTEMAKERS JUBILEUMWEEK
16 juli - 22 juli 2007


Rob Slotemaker in een Simca 1000 van zijn Slipschool

Op uitnodiging van Slotemaker's antislipschool was de Simca & Matra Sports Club, naast enkele andere clubs, aanwezig op de eerste dag van de jubileumweek ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van deze bekende antislipschool. Ondanks de vakantietijd en mede dankzij het meenemen van diverse introducés hadden we een behoorlijke opkomst. 17 mensen gingen de hele dag aan de gang met leren remmen op een gladde baan, een slip corrigeren en slalommen. De flinke regen- en onweersbuien in de ochtend verhoogde de spanning nog wat. Vanaf het terras werd toegekeken door degenen die het allemaal al (denken te) weten en kunnen.


Begin jaren 60 lag de slipschool nog "achter" het Circuit.

Op het parkeerterrein waren de Simca's sterk in de meerderheid. Naast enkele NSU's en een enkele Tatra stonden er, de auto's van de Simca Automobiel Club Nederland meegerekend, 11 Simca's 1000, 2 Simca's 1200S, 2 Murena's en 1 Bagheera.

Op het 'voorbalkon' van het Slotemakergebouw stond een replica van de oranje-witte Simca 1000, die jarenlang als sliples-auto heeft gediend. Van de 1000 is uit die tijd ook bekend dat hij een uitzonderlijk grote sliphoek had; dit is de maximale hoek dat de achterkant uitbreekt waarbij de auto nog te corrigeren is. Aan het eind van de dag werd dat nog eens gedemonstreerd door slipinstructeur Zwanenburg, die met één van de Simca's Rallye van Marc van de Belt op de 'natte rotonde' een mooi staaltje driften weggaf! Helaas staat dat niet op de foto, daarom een paar andere actiefoto's.

VOORJAARSBIJEENKOMSTEN
10 juni 2007

Je leest het goed, er waren zondag 10 juni meerdere bijeenkomsten. De gebruikelijke Voorjaarsrit hadden we deze keer wat anders opgezet. We gingen uit van twee groepen, de Simca-/Talbot-groep en de Matra-groep. Beide hadden een eigen startlocatie en ook een eigen rit. Maar beide ritten kwamen wel uit bij een gezamenlijk eindpunt. En op dat eindpunt was behalve onze auto's nog meer boeiends te zien.

De Simca-/Talbot-groep (Simca, Samba en Sunbeam) kwam bij elkaar op Caravanpark De Voormolen in IJsselstein. Wij werden daar zeer gastvrij ontvangen door Jeroen van de Wijngaard en Marc van den Belt. De groep werd langzamerhand steeds groter. Gezellig pratend werden alle mooie auto's bekeken.

Hier en daar werd nog even wat bijgesteld, alvorens de rit kon beginnen. Een rit over mooie landelijke weggetjes, in konvooi dit keer, waarbij onderweg veel bekijks werd getrokken. Er werd nog een fotosessie georganiseerd op een dijk langs de IJssel.

Ook de binnenkomst van dit konvooi op het eindpunt bij het Militair Luchtvaartmuseum in Soesterberg ging niet ongemerkt voorbij. Tal van museumbezoekers dwaalden af van de vliegtuigen naar de auto's, waar heel wat foto's werden gemaakt. Het was dan ook een fraai gezicht.

De Matra-groep kwam bij elkaar bij Motel Maarsbergen, gelegen aan de A12. Hierover later meer, schrijver dezes kon daar n.l. niet zelf bij zijn, omdat de keus was gevallen om te beginnen op het Simca/Talbot startpunt.

Het gezamenlijke eindpunt was bij het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg.

Dit is een heel interessant museum, waar in twee hallen en ook buiten historische vliegtuigen tentoongesteld staan. Het leuke was ook, dat wij met onze auto's i.p.v. op het normale parkeerterrein op het binnenterrein mochten staan. Zo werd de museumcollectie tijdelijk nog wat interessanter! Tegenover het plein waar onze auto's kwamen te staan, was een restaurantje met terras. Dat kon dus niet beter. Het bezoeken van het museum was ook nog eens gratis. Zie voor meer bijzonderheden over het museum evt. ook http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/

Er werd deze dag volop genoten, de opkomst was goed met gezellige mensen en mooie auto's, op de startpunten was het dan ook meteen gezellig, de ritten waren leuk, het eindpunt met een interessant museum was goed gekozen en ook de weergoden werkten mee.

CLUB SPECIAL OP HET CIRCUIT VAN ZANDVOORT
22 april 2007

Op het Circuit van Zandvoort wordt dit jaar opnieuw (alweer voor het vierde achtereenvolgende jaar) een Club Special georganiseerd, een dag waarop een groot aantal autoclubs gezamenlijk op het circuit terecht kan. Dat wil zeggen met een eigen clubruimte op de paddock en voor heel weinig geld rondjes rijden op het circuit. De Simca & Matra Sports Club was hierbij natuurlijk weer graag van de partij.

We moesten die dag al vroeg op pad, onze club was ingedeeld in twee van de ochtendsessies: Onze Recreatieve rijders in de R2 reden van 10:15 - 10:55 uur en onze Sportieve rijders in de S1 van 11:00 - 11:40 uur. Een grote groep van 25 Simca's, Matra's en Talbots stelde zich op rond onze kraam, met daarin een grote hoeveelheid boeken, miniatuurtjes in diverse formaten en dvd's van de clubwinkel. Die 25 auto's waren er weer meer dan voorheen, waardoor het ons toegewezen deel van de paddock nu zelfs te klein was.......

Toeval of niet, gelukkig moesten twee van de naast ons staande clubs pas 's middags de baan op. Daardoor kwam het grootste deel van hun clubleden pas later op de dag aan en konden wij gebruik maken van hun nog vrije plek. Nu paste het allemaal mooi en was het onder een stralende zon een mooi gezicht.

Niet alleen in de clubstands in de paddock was het druk, ook op de baan. Er reden deze dag van alle clubs samen meer dan 1000 auto's. Gelukkig verspreid over de dag, zodat er per rijsessie toch nog goed te rijden was. Maar druk was het wel.

Veertig minuten rijden, het lijkt niet zo lang. Toch blijkt het door de hogere snelheden en de daarvoor benodigde hogere concentratie lang genoeg te zijn. Zo'n jaarlijks portie circuitrijden is zo toch iedere keer weer een geweldig plezier, kijk maar eens hoe fraai de baan door het golvende duinlandschap kronkelt. Behalve gasgeven en schakelen moet er ook heel wat geremd en gestuurd worden. En dat maakt het nou juist zo leuk.


NACHTRIT
17 maart 2007

Voordat de klokken weer op zomertijd gezet moesten worden (waardoor het langer licht blijft), doken wij nog even de duisternis in voor onze traditionele Nachtrit. Deze keer reden we door Kennemerland, de streek rondom Haarlem. We verzamelden vanaf 19:30 uur bij Claus Event Centre in Hoofddorp, waar wij een aparte hoek hadden in het Salsa Storehouse.

Vanaf 20:30 uur vertrok er iedere 3 minuten een equipe de donkere nacht in. Om teveel gezoek en gedwaal te voorkomen, hadden we de routebeschrijving deze keer heel eenvoudig gehouden. Om het puzzle element toe te voegen, moesten onderweg wat vragen beantwoord worden, waardoor ook een eindklassement gemaakt kon worden en de beste drie equipes met een prijsje naar huis konden.

Hoewel het in het donker niet altijd even goed te zien was, voerde de rit door een afwisselend landschap. Na een stuk door de polder volgde een stuk langs de Ringvaart, die om de Haarlemmermeerpolder loopt. Kort daarna doken we bij de molen in Heemstede een stukje het Groenedaalse bos in.

Bij Bennebroek volgde een bochtige weg langs (onzichtbare) bollenvelden. Tussen Bentveld en Overveen reden we langs de achterkant van de duinen door een bosachtige streek, met hier en daar een heuvel. Via Bloemendaal ging het naar Driehuis, waar de Ruïne van Brederode voor de aandachtige pasanten als silhouet tussen de bomen zichtbaar was. Via Santpoort kwamen we vervolgens over het Kopje van Bloemendaal, een heuvel zoals je ze ook in Zuid-Limburg of in de Ardennen tegen kunt komen. Via de door de duinen kronkelende Zeeweg (energiezuinig en feestelijk verlicht door LED lampjes in de berm) en de Boulevard kwamen we in Zandvoort, waar op het circuit terrein een korte wandeling gemaakt kon worden.

Terug naar Bloemendaal en vandaar over mooie smalle bosweggetjes langs het Brouwers Kolkje, Kraantje Lek en Landgoed Elswout. Vandaar een stuk door de buitenwijken van Haarlem, langs De Hout (een stadsbos) en het Provinciehuis.

Via Heemstede over de Meubelboulevard bij De Cruquius. Na een mooi bochtig stukje polderwegen kwamen we vervolgens bij het Stoomgemaal De Cruquius. Samen met 2 andere stoomgemalen werd hiermee in 3 1/4 jaar de Haarlemmermeer droog gemalen. Het is nu een mooi museum, sinds kort werkt zelfs het gemaal weer.

Na wat verbindende wegen kwamen alle deelnemers zo na een rit van 83 km, sommigen iets meer, weer terug bij het beginpunt, wat tevens het eindpunt van de rit bleek te zijn. Terwijl de organisatoren zich over de ingevulde vragenlijsten uit de routebeschrijvingen bogen, om zo het eindklassement op te kunnen maken, ontstonden onder het genot van een drankje vele geanimeerde gesprekken.

Jammer dat aan al die gezelligheid weer een eind moest komen, sommigen hadden nog een fikse rit naar huis voor de boeg. Iedereen kan terugkijken op een mooie rit en een gezellige avond.


WINTERBIJEENKOMST
10 februari 2007

Het eerste clubevenement van dit jaar was de Winterbijeenkomst. Dit evenement werd georganiseerd door de Simca & Matra Sports Club en de Simca Automobiel Club Nederland. We konden wederom gebruik maken van het fraaie gebouw van Peugeot Experience in Breukelen, waar we met dank aan Peugeot Nederland een zeer gastvrij onthaal vonden, met weer een gevarieerd programma.

Zo konden we in de aparte filmruimte op een groot scherm genieten van inmiddels historische beelden:
- Matra: La Passion du Futur, een reportage van de feestelijke opening van het nieuwe Matra museum in Romorantin in mei 2000. Met interviews met belangrijke personen uit de Matra historie, gelardeerd met historische filmbeelden, een rondrit met vele Matra's door Romorantin en natuurlijk een kijkje in het fraaie museum.
- Circuitdag Zandvoort 1994. Volop actie met onze clubleden met hun Simca, Matra, Talbot of Sunbeam op dit fraaie circuit in de duinen. We reden deze dag niet alleen in de normale rijrichting, maar ook tegengesteld en dan is het opeens een heel ander circuit.

- Ook de SACN vertoonde een aantal films, samen een overzicht van diverse eigen clubevenementen en een paar Internationale Meetingen.

In de zaal hiernaast was een heuse markt ingericht. Kramen waren binnen niet nodig, maar op een groot aantal tafels was van alles te vinden: Boeken, folders, miniatuurauto's, kleding, onderdelen, noem maar op. Er was genoeg te snuffelen en veel ging aan het einde van de dag met een nieuwe en gelukkige eigenaar mee naar huis.

In de koffie-corner kon wat genuttigd worden, want van al het praten krijg je wel dorst. Ook een klein snel hapje gaat er dan wel in. Van daaruit was er ook een mooi overzicht op de show-ruimte, waar het hele huidige Peugeot gamma stond uitgestald, met daartussen hier en daar een klassieker. Leuk om ook even te bekijken.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk het ontmoeten van veel clubgenoten. Er werden dan ook heel veel geanimeerde gesprekken gevoerd en die gingen echt niet alleen maar over (club)auto's. Al met al hebben we genoten van een zeer geslaagde Winterbijeenkomst.

 

 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl