CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

2011


12 november 2011
Videoavond in De Meern

Gewoontegetrouw sloten we clubjaar 2011 weer af met een gezellige videoavond, dit keer op zaterdagavond 12 november. Zoals altijd projecteerden we de video's op een groot scherm met bijpassend geluid. Ook dit jaar deden we dat in De Meern, waar we in sociaal-cultureel centrum De Schalm "onze zaal" (want zo mogen we het na al die jaren inmiddels wel noemen) omtoverden in een bioscoopzaal, maar dan met tafels en stoelen. Bertus van Loo was weer present met zijn beamer, versterker en boxen (hartelijk dank, Bertus!), terwijl ondergetekende (Jan Wakker) weer zorgde voor het videomateriaal. De bezoekers druppelden vanaf ca een uur voor aanvang binnen, zodat voorafgaand aan de videopresentaties al gezellige gesprekken ontstonden.

Voor het videoprogramma was een selectie gemaakt uit ons eigen materiaal van clubevenementen (met daarbij veel nieuw materiaal van 2011, maar we doken ook in het verre verleden) en uit het authentieke video-archief van Simca, Matra en Talbot.

In het eerste blok keken we naar:

Simca 1000, Ontwikkeling & Test
Originele fabrieksfilm die een prachtig beeld geeft over de ontwikkeling- en testfase van de Simca 1000.
Dit sloot prima aan bij de 50e verjaardag van de Simca 1000 dit jaar.

Victoire en Tête, Le Mans 1973 & SRT
Originele fabrieksfilm die niet alleen de overwinning van Matra in Le Mans 1973 laat zien, maar ook de vele activiteiten van het Simca Racing Team, het SRT.

Circuitdag Zandvoort 1990
Een uitgebreid verslag van onze circuitdag in Zandvoort, 1990. We zagen heel veel deelnemers met Simca's, Matra's, Talbot's en Sunbeams genieten van een zeer circuitprogramma: instructies ideale lijnen rijden, gevolgd door formatie rijden, slalommen, sprinten in kleine groepjes, sprinten in grotere groepjes en groepen, wedstrijdjes over hele rondes, Le Mans starts, vliegende starts, staande starts.

3e Internationale Meeting, 1996 Bostalsee (D)
Verslag van de 3e Internationale Simca Matra Meeting in Bostalsee (Duitsland). Dit was niet alleen een leuke terugblik, maar meteen een opwarmer voor de Internationale Simca Matra Meeting die volgend jaar opnieuw in Duitsland gehouden gaat worden. Vlak over de Nederlands - Duitse grens, dus voor ons goed bereikbaar.

Na de pauze werd het programma vervolgd met een terugblik op een aantal clubevenementen van dit jaar:

Parcoursen Rijden In Bloemendaal
Parcoursen rijden in Bloemendaal en Overveen, voorafgaand aan het bezoek aan het Nationaal Oldtimer Festival op het Circuit van Zandvoort (11 september 2011)

50 Jaar Simca 1000, Ommen 2011
In 2011 werd de Simca 1000 50 jaar, dit werd door de S&MSC samen met de SACN groots gevierd in Ommen (25 september 2011). Het uitgebreide verslag liet ons opnieuw genieten.

Bezoek aan het Louwman Museum in Den Haag
De grootste privé-collectie klassieke automobielen ter wereld is nu ondergebracht in een prachtig nieuw en speciaal ontworpen en gebouwd museum in Den Haag (Wassenaar). Onze clubleden mochten op 16 oktober 2011 recht voor de ingang staan met hun clubauto, waarna natuurlijk een uitgebreide rondgang door het museum volgde om de zeer grote en gevarieerde collectie van het Louwman Museum te bewonderen.

Hierna werd nog uitgebreid en gezellig nagepraat, voor iedereen na een hartelijk afscheid in de donkere en inmiddels koude nacht weer huiswaarts ging. We kunnen na het terukijken nu weer uitkijken naar een groot aantal mooie evenementen volgend jaar.

zondag 16 oktober 2011
Bezoek Louwman Museum
Het nieuwe Louwman Museum
Vorig jaar is in Den Haag (Wassenaar) het Louwman Museum geopend. Het is een prachtig, geheel voor dit doel ontworpen en nieuw gebouwd museum waar de autocollectie die voorheen in Raamsdonksveer stond naar is overgebracht.

"Het Louwman Museum herbergt 's werelds oudste privé-collectie automobielen, bijeengebracht door twee generaties van de familie Louwman. De basis werd reeds in 1934 gelegd en inmiddels omvat de collectie ruim tweehonderddertig antieke en klassieke automobielen. Kenners beschouwen de collectie als één van de mooiste ter wereld. Het museum straalt passie uit."

Als club hebben we deze collectie al in Raamsdonksveer bezocht. Maar de tentoongestelde auto's wisselen steeds en dit nieuwe museum moet je gewoon gezien hebben. Een gezamenlijk bezoek is dan wel zo leuk en is ook extra aantrekkelijk. We kregen tijdens ons bezoek natuurlijk korting op de entreeprijs, maar tevens mochten we onze clubauto's parkeren op het plein voor de ingang. Daarmee breidden we de Louwman-collectie tijdelijk uit met Simca's en Matra's! Tegelijk bespaarden we zo ook de € 5 die we normaal aan de parkeergarage kwijt zouden zijn.

De eerste clubauto's kwamen tussen 11 uur en half 12 het plein voor het museum op gereden. Het was werkelijk een stralende herfstdag. Misschien zelfs wat te mooi, waardoor mensen op deze wellicht laatste mooie weekend-herfstdag van het jaar andere gezinsuitjes hebben laten prevaleren. De clubauto's stonden letterlijk te schitteren. Druppelsgewijs voegden nog enkele clubauto's zich toe, waardoor onze clubauto's een mooie en fotogenieke toegang tot het museum vormden. Tussen de auto's werd heel wat afgepraat, waarbij tussendoor onze eigen collectie vanuit elke hoek gefotografeerd werd. We kwamen er achter dat de mooie Simca 1200 S Coupé van Jan Heukeshoven toch in de parkeergarage stond, erg jammer omdat hij nu op de foto's ontbreekt.
We begonnen ons museumbezoek in het restaurant met een drankje en/of een smakelijke lunch. Vervolgens dwaalden we uren in kleine of wat grotere groepjes rond in het prachtige museum. Er is zoveel te zien, er valt zoveel uit de rijke historie van de automobiel te bewonderen, dat een bezoek aan dit prachtige museum best vaker gemaakt kan worden. Terwijl wij onze museumrondgang maakten, kwam ook Marc van den Belt nog met een klassieker bij onze Simca en Matra collectie aan, een klassieker op 2 wielen dit keer, een Kreidler bromfiets. Het museum is zo groot, dat je er uren kunt dwalen zonder andere clubleden nog tegen te komen, wat ook heel veel zegt over de omvang van de prachtige collectie.

Foto's worden nog toegevoegd.

25 september 2011
50 jaar Simca 1000
Feest voor alle Simca's met de motor achterin

De 50e verjaardag van de Simca 1000 vroeg natuurlijk om een feestje!
We beginnen de terugblik daarop met een gedeelte uit de voorafgaande uitnodiging:

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat ik de wereld inrolde! En dat wil ik graag met jullie vieren op 25 september.
Ik mag terugkijken op een mooi autoleven. Als compacte gezinsauto heb ik veel mensen veel plezierige kilometers bezorgd. Ik kreeg een sportief zusje met een mooie slanke lijn. Later werd ik ook nog een stoere, snelle bink die op veel circuits races heeft gereden. En die had weer een sportief broertje als stoere coupé. Mijn familie luistert soms naar de naam Abarth, of CG.
Ik heb geen ouders meer, maar gelukkig wel pleegouders die ervoor zorgen dat ik ondanks mijn leeftijd nog altijd blinkend en vitaal op mijn wielen sta. Dat geldt ook voor mijn fraaie, gestroomlijnde zus en broer.
Mijn gezamenlijke pleegouders, naast de Simca & Matra Sports Club is dat ook de Simca Automobiel Club Nederland, hebben een verjaardagsfeestje voor mij georganiseerd waarvoor ik je graag uitnodig.

Deze uitnodiging geldt voor alle leden van beide clubs, maar ook voor andere bezitters en geïnteresseerden in de Simca 1000, 1000 Coupé en 1200 S Coupé, plus hierop gebaseerde auto's.

We vieren het in Partycentrum-Brasserie De Lindenberg in Ommen op zondag 25 september 2011.

In de weken voorafgaand aan de meeting is door een aantal mensen heel veel werk verzet om alles goed voor te bereiden. Zij waren op de dag zelf ook al vroeg aanwezig om ter plekke te zorgen voor een toepasselijke aankleding van de mooie locatie. Ook de rest van de dag bleven zij in touw om alles goed te laten verlopen. Allemaal heel erg bedankt voor de grote inzet!

Over meewerken gesproken, ook het weer deed zijn best, het was werkelijk prachtig herfstweer en het voelde bijna zomers aan. Steeds meer deelnemers arriveerden en zo werd het ruime parkeerterrein weldra omgetoverd in een echte Simca-Talbot-Matra Parking. De jarige Simca 1000's kwamen op een eigen centraal gelegen VIP-Parking staan. Aansluitend daaraan was ruimte genoeg voor alle andere modellen uit de rijke Simca-Talbot-Matra historie, want een feestje vier je natuurlijk met zoveel mogelijk familie.

De sfeer zat er meteen goed in. Voor velen was het een gezellig weerzien, voor anderen een warm welkom en een prettige kennismaking in de Simca-Matra-familie. Wandelend tussen al die fraaie auto's ontstonden overal groepjes pratende mensen. Deuren gingen open, techneuten keken onder motorkappen, foto-albums werden beken, restauratieverhalen verteld. Er was een grote verzameling Simca en Matra minaturen te bewonderen, waarbij diverse exemplaren een nieuwe eigenaar vonden. Binnen kon in een eigen ruimte wat gedronken worden en ook de Simca 1000 gebakjes smaakten lekker. Er stonden/hingen wat voorbeelden uit de online Print Shop (zie ook de eigen pagina via het linker menu) en er hingen veel foto's uit het rijke Simca verleden, met de nadruk op de Simca 1000. Er werden quizformulieren uitgedeeld, die ingevuld weer ingeleverd konden worden voordat begonnen werd aan een rit door de omgeving.

De bedoeling hierbij was om de rit te rijden in twee groepen: Voorop de Simca 1000's en Coupé's, daarna alle andere Simca's en Matra's. Onderweg konden zo ook leuke video-opnames gemaakt worden. Dit leuke plan viel helaas een beetje in duigen, toen op verschillende plekken een paar auto's met pech te kampen kregen. Daarvoor waren al auto's vertrokken, daarna stonden nog auto's te wachten. Jammer dat de rit hierdoor in diverse kleinere groepjes verder gereden werd.
Via afwisselend landelijk en bosrijk gebied, met daarbij een paar korte stops voor het maken van foto's of het eten van een ijsje, kwam iedereen uiteindelijk via een heel kort stukje autoweg weer terug op het meeting terrein.

Ervaringen werden uitgewisseld, terwijl inmiddels de ingeleverde quizformulieren beoordeeld werden. Toen iedereen zich op het zonnige terras verzameld had en nog wat drinken of eten besteld had, werd door Marc van der Belt de quiz doorgesproken. Iedereen kon zijn kennis van het merk Simca en van de Simca 1000 in het bijzonder zo toetsen en eventueel nog wat aanvullen. Zo rolt er dan uiteindelijk ook een winnaar uit de bus: Hans Mertens ging extra gelukkig naar huis met een prachtig 1:18 schaalmodel van een zilveren Simca 1000.

Langzamerhand namen mensen met een "heel erg bedankt en tot de volgende keer" afscheid. Sommigen gingen naar huis, anderen bleven eerst nog wat eten. Iedereen kan terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Alle deelnemers bedankt voor jullie komst en graag tot een volgende keer!

Foto's: De foto's bij dit verslag zijn gemaakt door Gerard Ulenberg. Je kunt deze en andere foto's groter bekijken in ons forum, waar je natuurlijk ook je eigen impressie en foto's kunt plaatsen.

Naschrift:
De door ons vooraf rondgestuurde persberichten zijn kennelijk voor een paar autobladen aanleiding geweest om de Simca 1000 in het zonnetje te zetten:
Het Automobiel Klassieker Magazine van november 2011 heeft een foto van de Simca 1000 met als onderschrift "Succesnummertje" op de omslag en een 6 pagina's groot artikel over de Simca 1000 en de daaraan verwante Coupé geplaats. Daarin ook een paar foto's van ons evenement.
Onschatbare Klassieker heeft in het novembernummer van 2011 een foto van de Simca 1000 Ralley's 1 en 2 op de omslag, als verwijzing naar een coverstory. Dit artikel is maar liefst 13 pagina's groot en behandelt de hele Simca 1000 familie.

11 september 2011
Nationaal Oldtimer Festival Zandvoort
Op het Circuit van Zandvoort werd op 11 september weer het Nationaal Oldtimer Festival georganiseerd, een dag waarop een groot aantal klassiekers op het circuit bij elkaar kwam. Klassiekerclubs hadden tijdens dit evenement een eigen ruimte op de paddock, de Simca & Matra Sports Club was uiteraard ook weer van de partij. Je kon ook weer voor een klein bedrag rondjes rijden op het circuit. Maar hierbij was er toch een groot verschil met voorgaande jaren.
Het was dit jaar een jubileumeditie, wat een aangepast programma heeft opgeleverd: Veel meer races voor klassieke auto's en duidelijk minder gelegenheid voor vrij rijden. Er waren daarvoor aan het eind van de dag 3 sessies beschikbaar, alleen in de toerklasse.

Naar het circuit komen tijdens het Oldtimer Festival bleef natuurlijk toch aantrekkelijk. Clubauto en bestuurder hadden gratis toegang, plus een gratis plek in de clubstand. Altijd leuk om met een groep clubleden en clubauto's bij elkaar te zijn. Samen kijken naar de vele klassiekers. Genieten van leuke en spannende klassiekerraces en een uitgebreid programma.

Zelf rijden, maar niet op het circuit?
Omdat de gelegenheid voor het Vrijrijden op het circuit deze keer zo klein was, hadden we als club een alternatief bedacht. We hadden in Bloemendaal en Aerdenhout, dus mooi in de buurt van de route naar het circuit, een paar mooie parcoursen uitgezocht, soms heuvel op en heuvel af, veelal bochtige stuurweggetjes, soms door het bos, soms langs bosrand en weiland. We hebben deze parcoursen in verschillende richtingen gereden, waarbij ook video-opnames gemaakt zijn. Op de hoogste en steilste heuvel in Nederland, buiten Zuid Limburg dan, waren we niet de enigen. Niet alleen kwamen we midden in een wielrenspektakel met klimtijdrit terecht, ook tal van klassiekers kwamen hier op weg naar Zandvoort overheen. De wielrenners zorgden behalve voor wat oponthoud ook voor bijzondere beelden. Na deze rij-activiteiten gingen we samen verder naar het circuit, om ook nog van het circuitprogramma te genieten. We troffen daar ook andere clubleden, die al eerder rechtstreeks naar het circuit waren gegaan.

De foto's die je hierbij ziet, zijn geen echte foto's, maar beelden uit de video, gefotografeerd vanaf een televisie. Kwalitatief daardoor wat minder, maar ze geven wel een sfeerbeeld.

Matrarit Zeeland
29 mei 2011

Zondag 29 mei was het weer tijd voor een "Zeelandrit" voor Matra bezitters.

2011 is een speciaal jaar voor sommige modellen binnen de club, zo is de Murena 30 jaar geleden in Nederland geïntroduceerd.



Het laatste productiemodel van Matra, de Avantime, bestaat inmiddels ook al weer 10 jaar!



Redenen genoeg dus voor een spciale Matra Meeting. Het was deze keer een "open" meeting, dus niet alleen voor de Matra rijders uit onze club, maar ook voor Matra bezitters die (nog) niet lid zijn. We verkenden tijdens deze Matra bijeenkomst met elkaar de grens tussen Zeeland en Brabant tijdens een mooie rondrit! Het was een route die ons door een gavarieerd landschap voerde, met afwisselend bossen, polders en uitzichten over de Schelde. En dat mooie landschap werd nog mooier door de aanwezigheid van een aantal prachtige en bijzondere modellen die Matra in Romorantin heeft ontworpen en gebouwd.

Organisator Martijn van den Bosch was maanden geleden al begonnen met het uitzetten van een mooie en afwisselende route. Kort voor de rit moest alles nog een nagereden worden, je weet immers maar nooit of er onverwacht nog een weg is afgezet. Hij had een mooi routeboek gemaakt, die kort voor de rit nog even moest worden uitgeprint. Oeps, computerstoring, hij is snel naar het werk gereden en heeft gelukkig alles nog uit kunnen printen.

Het beginpunt was bij "De Wouwse Tol" aan de A58. Dit is vrij centraal gelegen nabij Bergen Op Zoom.
Adres: Mastendreef 85, 4623 RE Bergen op Zoom. Makkelijk te vinden ook, maar toch hebben meerdere deelnemers op verschillende wegen in de omgeving een gele M530 zien rijden, die helaas toch niet bij ons verzamelpunt is aangekomen. Vooraf waren er ook wat afzeggingen van mensen die verhinderd waren, of geen rijdende Matra op de weg konden krijgen. Het vrij onstuimige weer heeft waarschijnlijk ook niet geholpen. De harde wind hield de aangekondigde regen echter het grootste deel van de dag weg, zodat het grotendeels toch lekker zonnig was. Wel op het verzamelpunt waren 7 Murena's en 4 Aventimes. Niet zo'n grote groep, maar dat gaf wel de mogelijkheid om met iedereen wat langer te praten.

In overleg werd besloten om de rit niet individueel, maar als groep te rijden. Met een grotere groep is dat niet te doen, maar nu lukte het wel. Het werd een bijzondere optocht. Onderweg opeens aangevuld met een extra Murena, die een eind verderop toch weer een andere richting koos.

Aangezien de rit vrij dicht langs het huis van Martijn en Gerlinde ging, werd daar een korte stop gemaakt om ook even in zijn garage rond te kunnen kijken. De kleine "rotonde" voor zijn huis werd omgetoverd in een fraaie Matra-parking.

De rit voerde door een afwisselend landelijk gebied, door bossages, doorpolders en agrarisch gebied, doorsneden met veel water. Af en toe leek de weg op te houden en leken Matra 'verslonden' te worden door het landschap. Maar gelukkig kwamen alle Matra's weer tevoorschijn.

De eindbestemming was op het eiland van Tholen, waar we als afsluiting van de meeting nog gezellig wat konden napraten, drinken en/of eten, alvorens weer aan de terugreis te beginnen. Er was een eenvoudige kaart met betaalbare en smaakvolle gerechten.

Foto's volgen nog.

Naschrift voor Simca rijders

Ook voor onze Simca enthousiasten komt er dit jaar een "eigen" meeting en ook hier valt iets te vieren.
Op 25 september komen alle Simca modellen met de motor achterin bij elkaar en ook dit wordt een "open" meeting, voor zowel onze Simca leden als Simca bezitters die (nog) geen lid zijn. Verdere berichten over deze Simca meeting volgen.

Nürburgring en Museum (D)
16-17 april 2011

Een verslag door Marc van den Belt

De oproep om een clubreisje te maken richting de Nürburgring trok een leuk aantal belangstellenden. Zo kwam het ervan dat er op zaterdag 16 april op het parkeerterrein van het Golden Tulip Hotel in Leende een gemeleerd gezelschap van clubmensen bijeen was gekomen om gezamelijk af te reizen richting de Duitse Eiffel. Een leuke mix van automobielen (twee maal Rallye 2, twee maal Murena en een heuse Djet) meldde zich op het verzamelpunt. Zelfs een dreimal S was op komen dagen, en wie heeft wel eens een snelle Spanjaard gezien? Manjanna misschien...maar hij was erbij! (Super Snelle Seat)

Wie er ook bij was, is Hans Mertens met zijn witte Murena, helaas niet om de rit mee te maken maar wel om ons een goede reis te wensen! Zijn komst was zeer gewenst, want hij is nooit te beroerd om een ander weer op weg te helpen. Dat bewijst zijn jarenlange ANWB wegenwacht ervaring! Zo werd de Rallye van Hein weer in een handomdraai gerepareerd en kon die met een gerust hart z'n weg vervolgen. Maar natuurlijk niet voordat we een heerlijk kop koffie of thee in het restaurant genoten.

Jammer dat Hans niet mee kon, maar de Murena sectie werd toch al snel aangevuld door de Murena van Laurens Reesing. Daar hij vlakbij de Duitse grens woont, sloot hij zich wat later die dag bij de groep aan. Na een mooie gevarieerde rit, snelweg, binnendoor, en via prachtige heuvel- en kronkelwegen kwamen we 's middags aan op de plek waar het allemaal om draaide.

De Nürburgring, dan weliswaar het nieuwe gedeelte met het grote "leisure complex", machtig imposant om te zien. Gezamelijk hebben we de Ring Boulevard bezocht, met z'n diversiteit aan winkels en aktiviteiten. Hier is ook het museum gevestigd, waar je de geschiedenis van de autosport en de Nürburgring kunt (her)beleven. Ook zeker voor kinderen een aanrader. Je moet er wel echt de tijd voor nemen, om alles goed te kunnen beleven. Zo is er een ruimte ingericht door Sony Playstation om je stuurkunsten uit te proberen op hun nieuwste Gran Turismo spellen, een video/film zaal waar autosportfilms worden vertoond, een kinderkartruimte, etc... Echt een aanrader voor de autosport liefhebber.

De geschiedenis van het oude roemruchte circuit met z'n diverse (bij)namen, Nordschleife of Groene Hel kun je hier goed bekijken. Het waren dan ook alleen de allerbesten die hier triomfeerden.
"Ik ga hier zo snel, omdat ik hier ook zo snel mogelijk weer weg wil.", vertelde Jackie Stewart ooit. Hij mag zich dan ook profileren als "The Lord of the Ring", samen met de meester Juan Manuel Fangio. Beide heren wonnen hier driemaal. Jim Clark, Jacky Ickx, Alberto Ascari en John Surtees kwamen niet verder dan twee keer. Op zich een enorme prestatie; de finish halen was meestal het grote probleem. En liefst dan nog in één stuk. Er zijn plaatsen waar men met vier wielen van de grond komt en dan hard op de remmen moet voor een haarspeldbocht, als je rechtdoor schiet duikel je het ravijn in. Het is dan ook echt een prestatie dat Sir Jacky hier z'n Matra de sporen gaf en zo in de regen en mist de race in 1968 op z'n naam zette met een voorsprong van 4 minuten!

Na afloop van dit Ring-werke bezoek zijn we na onderling overleg richting de pizzeria in Breidscheid gereden, waar we een gezellige avond beleefden. Onder het genot van ieder z'n bestelling, komt in een ongedwongen en gezellige sfeer de gezamelijke liefhebberij en alles wat er mee samen hangt ter sprake. Zelfs bij aankomst in ons toepasselijke Klassik-Oldtimer Hotel werd de avond gezellig samen afgesloten met een drankje in de hotel bar.

De volgende ochtend kon er vanaf 9.00 uur worden ontbeten, dit op verzoek van ons om zo ook de start van de Formule 1 race in China op een groot scherm mee te kunnen maken. Rond de klok van 10.00 uur was iedereen weer kompleet aan de ontbijttafel, waar we ons te goed konden doen aan gekookte eitjes en in stijl op verzoek soft, medium of hard gekookt, heerlijke vleeswaren, kaas, jam, cornflakes, yoghurt en natuurlijk de altijd overheerlijke Kaiser broodjes!

Na overleg aan de ontbijttafel besloten we deze zondag naar de ingang van de Nordschleife te gaan, waar je tegen betaling een rondje met je eigen bolide over deze historische baan kunt rijden. Maar niet voordat we de Djet van Rob Dungelmann weer bedrijfszeker hadden gemaakt. Z'n Djet had last van een haperende startmotor, welke een klein hamer-tikje in de goede richting nodig had voordat hij in werking kwam. Onder bezielende leiding van Fons Mensink, met jarenlange Simca-Matra ervaring, was de klus zo gepiept. De Djet had last van opstartproblemen zeg maar, maar dat mag je 'm niet kwalijk nemen. Hij was wel de oudste van het gezelschap, en als ie eenmaal liep blies hij echt wel z'n toontje mee. Nu begrijp ik waarom de gendarmerie er destijds gebruik van maakte! Heden ten dage gebruiken ze WRX-en, kan je nagaan!

Eenmaal aangekomen bij de ingang van de Nordschleife, weet je niet wat je ziet! Een toestroom van het allermooiste en lekkerste op auto gebied. Je ziet ze er van diverse windstreken, vanuit diverse landen, VET ,VETTER, VETST. Daarom horen onze clubauto's er ook echt thuis! De Djet, Murena's en de Rallyetjes, ze kregen respect!

Na nog een gezamelijk kopje koffie heb ik een ieder bedankt voor deelname en voor de gezamelijk vriendschappelijke houding. Eigenschappen die dit evenement voor mij onvergetelijk hebben gemaakt. Als bekroning kregen de aan deze rit deelnemende auto's het logo "Ich war am Ring" mee.

Deelnemers, Bedankt, Super Toll!
Marc van den Belt

Reims & Geux Tour (F)
12-13 maart 2011

Een sfeerverslag, door Marc van den Belt:

Zojuist terug uit Reims. Hierbij wat impressie's van een fantastisch beurs evenement! Vrijdagmorgen met z'n vieren (Wilco, Martine, Astrid en ik) in een civiele auto afgereisd naar Reims. Echt weer genoten, onderweg op die mooie binnendoor route (de 1000 Special Intro route) eindelijk eens in het echt een oude Simca reclame gezien, die destijds op de zijgevels van huizen werden geschilderd. Hoop 'm eens te kunnen vereeuwigen met een bijbehorende bolide.

Op zaterdagmorgen, een superweertje en wederom een afgeladen buurt met geparkeerde auto's.
Een dikke rij voor de kassa's buiten, eenmaal binnen loop ik samen met Wilco de brede trap af het buitenterrein op, hoor ik ineens: Hé Marc!
Wat schetst mijn verbazing: Hein, met Jeroen en Nico! Oke..... Even gezellig bijgekletst en elkaar een prettige beurs gewenst en we gingen weer verder. Buiten op het parkeerterrein is al veel moois te zien.

Wilco en ik waren gekleed in het blauwe Matra Sports vest van Carjoy, waardoor we werden aangesproken door Manuela Bruckner van de Oostenrijkse Matra club. De complimenten voor de kleding natuurlijk en of we op de hoogte waren van de aanstaande intern. Matra meeting in Mei?
Toen we gezellig stonden te kletsen, kwam Daniël (van Simca Club België) er ook bij staan. Hij was samen met Servi de Kunder, die rijdt met een lichtblauwe 1000 GL, die is omgebouwd tot een Rallye 1, met striping en Ti velgen en kuipstoelen etc.
Was wel even leuk, hun problematiek met een nieuw te ontwerpen logo, het huidige bestuur vindt hun SRT draak niet het gewenste logo. Zo was er weer even een internationaal Simca moment. Leuk!

Diverse clubs hadden er ook weer veel werk van gemaakt. Zo was er een opstelling nagebootst met een 1200S die tijdens de introduktie is gefotografeerd met de actrice Mireille Darc!
De herproduktie van de Bouhier Lame 5 bak voor 1000, 1200S en CG.
De CG club had een auto voor en een na restauratie staan, enfin kijk zelf.

Weer een aantal leuke dingen gezien, de prijzen voor Simca delen stijgen, maar tja, we zijn natuurlijk verwend met weggooiprijzen in de afgelopen jaren. Nu een vierkante H4 1000 koplamp voor €200 (als je 'm vindt). Maar rij eens een koplamp van je Seat stuk?
Een achterlicht glas van een 1000 bij Gerard Clement €75, elders niet kunnen vinden voor onder de €40. Tuurlijk Horizon spul is er zat, maar dat wil bijna niemand.

Dit wilde ik jullie niet onthouden, mooi boek kan ik je zeggen. Kon 'm natuurlijk niet laten liggen!

Mes amis de Simca,
Groeten en tot de volgende keer,
Marc

Winterbijeenkomst in Breukelen
12 februari 2011

De eerste clubmeeting van het jaar was traditioneel de Winterbijeenkomst. Het voelt inmiddels heel vertrouwd om deze bijeenkomst samen met de Simca Automobiel Club Nederland te gast te zijn in het mooie gebouw Peugeot Experience in Breukelen.

Het weer was niet in overeenstemming met de naam van de meeting, het was zeker geen winters weer, door de regelmatige regen was het eerder herfstachtig. Hierdoor lieten de meeste deelnemers hun clubauto toch maar liever thuis. Binnen was het dan ook aanmerkelijk drukker dan buiten. In de koffiecorner was het dan ook al snel gezellig druk. Toen het hele gezelschap een tijdje later naar de filmzaal ging en iedereen daar zijn plaats had gevonden, werden zij officieel met een korte toespraak welkom geheten. Die eer valt om het jaar toe aan de voorzitters van de S&MSC en SACN, zodat dit jaar Piet van Veldhoven namens beide clubs het woord voerde.

Hierna ging het licht uit en de spot (in de vorm van een beamer) aan. Eerst konden we nagenieten van een helaas maar kort bestaand Simca Museum in Culemborg, die vorig jaar ter ere van het 25-jarig bestaan van de SACN in het jubileumweekend was ingericht. De S&MSC reed eerst een rondrit door de landelijke omgeving en eindigde bij het museum, waar de SACN gefeliciteerd werd en het nog lang gezellig bleef.
De volgende reportage gaf een heel uitgebreide terugblik op de vierdaagse 10e Internationale Simca Matra Meeting, vorig jaar gehouden in Bastogne (B) en georganiseerd door de Simca Matra Talbot Club Belgium. Op een groot terrein was een heel groot aantal Simca's en Matra's verzameld, afkomstig uit vele landen. In de grote hal was niet alleen ruimte om te eten en te drinken, maar stonden ook veel leveranciers van onderdelen, miniatuurtjes, boeken, enz.
Op een nabijgelegen camping was het (na uiterst koude nachten) heel leuk wakker worden tussen een grote verscheidenheid aan Simca's en Matra's.
Natuurlijk was er een uitgebreide rondrit (onder een stralende zon) door de mooie Ardennen, met tijdens de rit een aantal in het programma opgenomen stops. Dit alles was uitgebreid in beeld gebracht, waardoor de herinnering levend gehouden kan worden.
Daarna liet Ronald Mink wat beelden zien uit de TV-serie "Het Spaanse Schaep", omdat daarin zijn Matra Rancho en de Simca 1100 van R. Callenbach figureerden.
Hierna verdeelde de groep zich in kleinere groepjes. Voor een wat kleiner aantal mensen werden op verzoek nog authentieke fabrieksfilms vertoond van de Talbot Tagora, van de Matra Murena en van de vele Simca's uit de periode 1936-1960.

Uiteindelijk dwaalde iedereen af naar een kleinere zaal naast de filmzaal, waar een aantal Simca en Matra automobilia geshowd werden en waar natuurlijk ook nog heel wat afgepraat werd. Aan gespreksstof was natuurlijk geen gebrek. Ook de koffiecorner was een gezellig trefpunt.
Verder zagen we velen nog in de uitgebreide showroom om de vele verschillende modellen uit het grote gamma van Peugeot te bekijken (met daartussen ook een aantal klassieke Peugeot's) en hier en daar eens even proef te zitten.

Zoals altijd als het gezellig is, de tijd vloog voorbij. Met een "Tot ziens" nam iedereen afscheid. Gelukkig hoeft het wachten niet zo lang te duren, want er staan dit jaar nog heel wat leuke evenementen op het programma. Graag tot ziens!

 




 

 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl