CLUBEVENEMENTEN

Een terugblik per jaar

 




 

2012

 

30 september 2012
Zandvoort, Nationaal Oldtimer Festival

Het grote jaarlijkse Oldtimerfestival op het Circuit van Zandvoort beleefde dit jaar zijn 6e editie. Altijd een unieke gelegenheid om een grote hoeveelheid klassieke auto's bij elkaar te zien, met nadruk op de sportieve klassiekers. Een groot aantal autoclubs kwam op het circuitterrein bij elkaar, waarbij iedere club zijn eigen plek had in de paddock. Via de club hadden clubauto's plus bestuurders gratis toegang tot het evenement, met gratis parkeren op de clubstand. Gezellig met medeclubleden en clubauto's bij elkaar. Ook leveranciers van onderdelen en toebehoren, miniatuurtjes en andere automobilia, waren in de paddock aanwezig.
Dit jaar waren de clubstands van een aantal Franse merkenclubs dicht bij elkaar geplaatst, zo zagen we naast onze eigen Simca's, Talbot's en Matra's ook verschillende modellen van Alpine, Peugeot, Citroën en Renault, met verderop (in het gedeelte met de echt oude klassiekers) ook Delahaye en Bugatti.

Op onze eigen clubstand zagen we een serie fraaie exemplaren van de Simca 1000 in allerlei uitvoeringen, een bijna nieuwer dan nieuwe Simca 1000 Coupé, een prachtige Talbot Samba Cabrio, prachtige exemplaren van de Matra Bagheera type 1 en type 2, en diverse fraaie Matra Murena's in allerlei uitvoeringen. De Matra Djet's waren deze dag bijeen op een andere plek in Nederland, jammer dat dit samen viel. Op de stand werden we regelmatig onthaald op lekkere koffie, thee of fris, met lekkere koeken. Bedankt voor de goede zorgen, Astrid en Mark!
Op en rond onze stand was veel aandacht voor al die mooie clubauto's. Niet alleen van onze leden, ook van voormalige en herintredende leden, oud Simca coureurs, voormalige Simca- of Matra-bezitters (of familie daarvan) en overige geïnteresseerden. Altijd leuk, die gesprekken.

Rondlopen tussen al die mooie en bijzondere auto's was natuurlijk al prachtig, het was net een groot openluchtmuseum, maar er was ook veel actie op het circuit. Er waren een aantal races met klassieke auto's, met tussendoor steeds een aantal vrijrijden sessies. Je kon dus een aantal rondjes met je eigen klassieker over het beroemde circuit rijden. Dat gebeurde volop, maar namens onze club bleef het circuitrijden deze keer beperkt tot Gerard met zijn bekende Murena (in de toerklasse) en Jeroen met zijn orgiginele Rallye 3 (in de sportklasse). Tussen alle andere circuitrijders vielen zij zo wel extra op.

Zo was het een mooie en drukke dag voor liefhebbers van klassieke auto's en autosport, met veel gezelligheid en prachtige Simca's en Matra's op onze clubstand.

28 augustus 2012
Fabrieksbezoek NedCar

We konden deze dinsdag in clubverband een bezoek brengen aan de enige grootschalige autofabriek van Nederland, in het Limburgse Born. We verzamelden ons op een mooi plekje op het grote parkeerterrein en werden vervolgens hartelijk welkom geheten met Limburgse vlaai en koffie of thee. Vervolgens kregen we een introductie over de geschiedenis en de mogelijke toekomst van NedCar en maakten we via videobeelden kennis met de historie en tal van bijzonderheden in het productieproces, een proces dat we vervolgens ook met eigen ogen konden volgen tijdens een uitgebreide rondleiding door de fabriek.

Een stukje NedCar geschiedenis
De oorsprong van NedCar ligt in de jaren 60, toen het Nederlandse DAF vanwege te klein geworden productiecapaciteit in Eindhoven begon met het produceren van personenauto's in een gloednieuwe fabriek in het Limburgse Born.

Productie van de Daf 44

Door deelname van Volvo Car Corporation werd DAF Car BV in 1975 Volvo Car BV. Er zijn in Born tot 2004 vele modellen Volvo's geproduceerd. In 1992 werd de naam NedCar geïntroduceerd toen Mitsubishi Motors Corporation mede eigenaar werd. Dit leidde tot een unieke productiefaciliteit waar verschillende automerken en -modellen in één productielijn tegelijkertijd worden gebouwd.
Een samenwerkingsverband werd opgezet tussen Mitsubishi Motors Corporation en DaimlerChrysler. Volvo verkocht haar belang en sinds 2001 is Mitsubishi Motors 100% eigenaar van NedCar, waar in 2004 een nieuw autoconcept van de band rolde: de nieuwe Mitsubishi Colt en DaimlerChryslers Smart ForFour. DaimlerChrysler besloot de productie van de Smart ForFour, ruim 2 jaar na productiestart, te stoppen. Sinds juli 2006 maakt NedCar voor Mitsubishi de Colt (5-deurs) en de Colt CZ3 (3-deurs). En vanaf augustus 2008 produceert NedCar ook de Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi Colt op de productielijn

Vanaf 1967 werd een groot aantal verschillende auto's bij NedCar geproduceerd, een overzicht:
1967-1974 Daf 33
1967-1974 Daf 44 / 46
1968-1972 Daf 55
1972-1981 Daf 66 / Volvo 66
1976-1991 Volvo 300 serie
1985-1996 Volvo 400 serie
1995-2003 Mitsubishi Carisma
1995-2004 Volvo S40 / V40
1998-2004 Mitsubishi Space Star
2004-2006 Smart ForFour
2004-2012 Mitsubishi Colt
2008-2012 Mitsubishi Outlander
Totale productie van 1967 tot nu ca. 4,7 miljoen auto's.

Eind 2012 stopt Mitsubishi met NedCar, wat nu?
Als Mitsubishi begin dit jaar aankondigt de productie bij NedCar definitief eind 2012 te zullen gaan beëindigen, ziet de toekomst voor NedCar er opeens heel somber uit. Er is in de automobielbranche in Europa, maar ook daarbuiten, immers een overcapaciteit aan productiemogelijkheden. Overal is sprake van het sluiten van fabrieken, dus is er nog een toekomst mogelijk voor NedCar?
Wie het nieuws de afgelopen maanden heeft gevolgd, weet dat de toekomst er inmiddels al heel wat zonniger uit is gaan zien. De Eindhovense VDL Groep gaat NedCar van Mitsubishi overnemen, compleet met het personeel. De onderhandelingen met BMW moeten nog worden afgerond, maar volgens de planning gaan er vanaf 2014/2015 Mini's van de band rollen in Born! De tussenliggende periode, nodig om de fabriek om te bouwen, wordt voor het personeel tijdelijk ander werk gezocht (deels misschien in de Engelse Mini fabrieken, om zo alvast kennis te maken met het productieprocédé), maar hun inkomen is gegarandeerd, net als een nieuwe baan bij NedCar.

Per treintje gingen we door de fabriek, waarbij een vriendelijke gids ons uitleg gaf en bijzonderheden vertelde over de verschillende productiestadia. We kregen zo een uitgebreide tour. Zo vlak voor het einde van het Bornse Mitsubishi tijdperk was dit een unieke gelegenheid om het fabricageproces van de Colt van dichtbij zelf te kunnen volgen. Maar ook was het naderende afscheid van Mitsubishi al goed te zien. Na het kortgeleden beëindigen van de Outlander productie en het daardoor stilleggen van de betreffende productielijn lagen grote delen van de fabriek er nu stilletjes bij. Toch was het een indrukwekkende en leerzame ervaring. We kijken er nu al naar uit om hier over een paar jaar wellicht de productie van de Mini te kunnen volgen.

Toeristische route
Aansluitend aan het NedCar fabrieksbezoek reden we 's middags, onder een lekker zonnetje, een door Hans Mertens uitgezette toeristische route van Born naar het niet ver weg gelegen Thorn, een oud en in het centrum volledig wit stadje. Zowel daar als onderweg konden we onze clubauto's op mooie plekjes fotograferen. We reden de rit door het mooie Limburgse landschap in konvooi, waarbij we onderweg de nodige bekijks hadden.

Na een uitgebreide stop bij de oude Hompesche Molen, waar we lekker en gezellig hebben gegeten en ook de molen nog hebben beklommen, ging de route weer verder naar Thorn. Daar parkeerden we vlak bij de oude kerk midden in het centrum. Ook hier werd weer uitgebreid gefotografeerd en nagepraat, een mooie afsluiting van deze zeer geslaagde dag. Na uitgebreid afscheid van elkaar genomen te hebben en elkaar te hebben uitgezwaaid, begon de reis terug naar huis en kijken we nu al weer uit naar de volgende clubmeeting.

1 Juli 2012
Maas en Peel Route (Limburg)
Deze rit door het mooie Limburgse landschap hebben we samen gereden met de Alpine Renault Club Nederland, om zo een mooie verzameling sportieve Franse klassiekers bij elkaar te krijgen.
Een groot deel van de route, die was uitgezet volgens het bolletje-pijltje systeem, voerde door de Peel. Er werd gereden over smalle wegen, langs kanaaltjes en door bosrijk gebied. En zo reden we door de kleine dorpen, waar vroeger de turf werd gestoken en later de tuinbouw groot werd. Zo verkenden we midden Limburg en aangrenzende Brabant met onze klassieke voitures. 's Morgens toerden we door de Oude Peel en langs de Grote Peel, 's middags ging het richting het zuidelijke deel van Limburg.
17 juni 2012
Oldtimerdag Lelystad
De bedoeling was om ons in clubverband aan te sluiten bij een Oldtimer Meeting die al jaren met succes in Lelystad georganiseerd wordt. Met naast tal van festiviteiten ook een rit door de omgeving. Leuk om met onze Simca's en Matra's ook eens tussen klassiekers van andere merken te rijden. Helaas was het niet meer mogelijk om als club mee te doen, alleen als individuele deelnemer. Misschien volgende keer?
17/20 mei 2012
11e Int. Simca Matra Meeting, Wesel (Duitsland, Nederrhein)
Voor de 11e editie van de Internationale Simca Matra Meeting hoefden we niet zo ver weg, deze keer organiseerde de Simca Club Deutschland dit grote evenement met deelname van clubs uit vele landen net over de Nederlandse grens. Vier dagen lang kon er genoten worden van tal van activiteiten met Simca en Matra klassiekers. Voor verdere bijzonderheden zie de website van de organisatie:
http://www.club-simca.de/ism2012.html

 




 

© Copyright 2002-2012 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl