MERKHISTORIE SUNBEAM
TALBOT - ROOTES - CHRYSLER - TALBOT

 

Sunbeam door de jaren heen

1899
In dit jaar wordt de productie gestart van Sunbeam tweewielers in Wolverhampton door John Marston LTD.

1902
De eerste Sunbeam auto komt uit. Deze auto is op de Franse Berliet gebaseerd.

1909
Sunbeam neemt voor het eerst deel aan races.

1914
Isle of Man; De Tourist Trophy wordt gewonnen met een 4 cilinder 16 klepper van 100 bhp bij 3000 t/m.


Een Sunbeam uit 1919 op een toen nog rustig Frans landweggetje.

1922
Wederom wordt de Tourist Trophy gewonnen, nu met een 8 cilinder van 3 liter.


Een mooie powerslide van Albert Divo met zijn Sunbeam
tijdens de Grand Prix de l'Ace bij Tours (Frankrijk) in 1923.

Jaren 20
Begin 20-er jaren doet Sunbeam mee in GP-races en behaalt daar aardig wat eerste plaatsen mee. In deze periode gaat Sunbeam een fusie aan met Talbot en Darracq.


Henry Seagrave behaalt met deze Sunbeam in februari
1925 op het Franse circuit van Montlhéry een wereld
snelheidsrecord: Hij rijdt gedurende 500 km met een
gemiddelde snelheid van 165,4 km/u.

1925
Na eerdere records haalt Sunbeam als eerste een snelheid die boven de 150 mph ligt. In het record-voertuig ligt een 18 liter V12 vliegtuigmotor die 1300 bhp levert.

1927
Wederom doet Sunbeam een poging tot het verbreken van het snelheidsrecord te land. De auto is uitgerust met twee 22.444 cc motoren van 500 PK elk. Het record wordt naar meer dan 200 mph gebracht.

1935
Sunbeam Talbot komt in handen van de Rootes familie. Bijna elk lid van de familie maakt deel uit van de Raad van Bestuur. Onder leiding van Lord William Rootes beleeft de firma gouden tijden. De productie van de bestaande Sunbeam-modellen wordt echter gestaakt.

1953
Pas in dit jaar komt er eindelijk weer een Sunbeam op de markt. Tussen 1935 en 1953 is de naam Sunbeam steeds verbonden aan andere namen van de Rootes-groep. Sunbeam komt weer op de circuits en met coureurs als Moss, Hawthorn, Brabham en Amon worden er weer topprestaties geboekt.


In de Alpine Rallye van 1954 behaalt Stirling Moss
de overwinning met zijn Sunbeam Alpine.

1964
Van Rootes naar Chrysler
De Rootes Group heeft vooral in de jaren vijftig veel macht. Mensen die meer wilden dan een Ford, Austin of Morris belanden als vanzelf bij de (Rootes) merken Sunbeam, Hillman of wellicht zelfs Humber. In de jaren zestig gaat het echter bergafwaarts, want de vraag naar kleinere auto's neemt toe. In de jaren zestig wordt besloten een kleinere auto te gaan bouwen. Het ontwerp levert geen problemen op. Wat echter geheel fout loopt is de ontvangst van plaatwerk. Een staking vertraagt de produktie van de nieuwe kleine Rootes telg, de Imp, op een fnuikende manier. Interne problemen bij British Light Steel Pressings bezorgen de Rootes Group een stevige klap. De neergaande lijn gaat door en Lord Rootes gaat in 1964 een deal aan met Chrysler. In eerste instantie heeft de Rootes familie nog behoorlijk invloed op 'hun' bedrijf. In 1967 vergroot Chrysler haar invloed. De nieuwe Hillman Imp wordt ondanks zijn goede rijeigenschappen een flop en de nieuwe Hunter is duurder dan zijn voorgangers en prijst zichzelf daarmee uit de markt. Alle bestaande Hillman, Humber en Singer modellen worden vanaf deze periode op alle exportmarkten voortaan alleen nog Sunbeam genoemd.


De Sunbeam Alpine uit 1966 is een fraai gelijnde en
volgens de Engelse traditie gebouwde sportwagen.

1968
In dit jaar wordt met een (Hillman) Sunbeam Hunter op overtuigende wijze de zware London-Sydney Marathon gewonnen. Dit is het eerste grote autosportsucces dat sinds de jaren vijftig geboekt wordt met een auto die ook als Sunbeam verkocht wordt. In dat zelfde jaar wordt de Sunbeam Tiger uit productie genomen om één simpele reden: Chrysler USA kon het niet langer aanzien dat Ford, aartsvijand nummer 1, de V8 motoren leverde voor dit model!


Met de Hunter, door Rootes onder de merknamen
Hillman en Sunbeam op de markt gebracht, winnen
Andrew Cowan en Colin Malkin in 1968 de
loodzware London-Sydney Marathon.


Een collage van het uitgebreide modellengamma
van Sunbeam in de beginjaren '70.


Sunbeam is het sportieve merk van Rootes.


De Sunbeam Chamois is de luxe versie van de Imp.


De sportieve coupé-versie van de Imp is de scherp
gesneden Sunbeam Stiletto.


De Sunbeam Rapier H120 met een door Holbay
getunede motor, een grotere sportieve coupé uit 1973.


De Sunbeam Avenger is jaren lang een veel en
graag geziene deelnemer in de toerwagenracerij.

1976
Het doek valt voor het merk Sunbeam. Alle modellen krijgen voortaan de merknaam Chrysler mee. In 1977 duikt de naam Sunbeam toch weer op, dit keer als type-aanduiding voor een nieuw model auto dat gebaseerd is op de Avenger.

1981
Dit is het laatste jaar dat de naam Sunbeam schittert, Chrysler Europe is inmiddels overgenomen door Peugeot en die heeft het concern een oude bekende naam gegeven: Talbot. Kort voor het behalen van de Wereldkampioenschapstitel voor rally's met de Talbot Sunbeam Lotus wordt de productie van alle Britse Talbot (Sunbeam) modellen gestaakt. Sunbeam gaat ten onder met de vlag in top!


Met de Talbot Sunbeam Lotus wordt in 1981 het
Wereldkampioenschap Merken Rally's behaald.

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl