MERKHISTORIE TALBOT

 

TALBOT
De geschiedenis van het merk Talbot voert terug naar het begin van de 20e eeuw. In 1920 vormden de merken Sunbeam, Talbot en Darracq de STD-groep, die in 1935 werd overgenomen door de Rootes-groep. In 1938 ontstond een splitsing die resulteerde in het Engelse Sunbeam-Talbot en het Franse Automobiles Talbot.

Het oude Talbot
Sunbeam en Talbot staan in die tijd beide bekend als sportieve auto's en behalen vele race-successen. Met een Talbot Lago wordt in 1950 de 24 uursrace van Le Mans gewonnen. Talbot wordt in 1958 door Simca overgenomen, maar verdwijnt als merk snel buiten beeld. Maar doordat Chrysler in Europa zowel Rootes (1967) als Simca (tussen 1958 en 1973) overneemt komen de merken Sunbeam en Talbot hier weer samen.


Vader en zoon Rosier winnen in 1950 Le Mans met een
Talbot Lago, eigenlijk een omgebouwde Formule 1 auto.


Een Talbot Lago Americana uit 1957

De korte opleving
PSA (Peugeot-Citroën), dat in 1978 de Europese vestigingen van Chrysler overneemt, haalt de oude, roemruchte naam Talbot weer tevoorschijn in een poging om met een sterker imago op de markt te opereren. De naam Simca, zo vindt PSA, is aangetast door kwaliteitsproblemen, met name wat roestgevoeligheid betreft.
Zo worden de bestaande Simca-modellen en de Matra's die in samenwerking met Simca worden gemaakt, omgedoopt in Talbots (zie verder onder Simca en onder Matra).

Onder de naam Talbot worden begin jaren '80 nog verschillende nieuwe modellen uitgebracht. Het zijn de Talbot Solara, een middenklasse sedan met 1.6 motor en de Talbot Tagora in het hogere marktsegment, die o.m. de 2,2 Chrysler motor krijgt. Daarnaast is er de kleine Talbot Samba, in feite een Peugeot 104 met verlengde wielbasis. Deze wordt ook als Samba Rallye uitgebracht met een opgevoerde 1219 cc motor, en als Samba Cabriolet.


De Talbot 1510 volgt in 1979 de Simca 1307/1308 op.


In 1980 verschijnt de sedanversie van de 1510: de Solara.

PSA gelooft in de nieuwe opzet en de gehele Peugeot-organisatie tooit zich met de naam Peugeot-Talbot. In een roerige periode vindt een ingrijpende sanering plaats die duizenden ontslagen met zich meebrengt. Ook de dealer-organisatie wordt aangepakt, wat betekent dat de meeste Talbot (= ex Simca)-dealers moeten verdwijnen en de verkoop van Talbots naar de Peugeot dealer-organisatie overgaat.


Het luxe topmodel van Talbot, de Tagora, uit 1980.


In 1981 verschijnt de Talbot Samba, als
opvolger van de zo succesvolle Simca 1000.


Talbot weer in de Formule 1, met de Matra V12.

Maar het lukt niet met het merk Talbot. De Peugeot-dealers zijn niet gemotiveerd om het nieuwe merk te steunen en verkopen liever Peugeots. De verkoopaantallen dalen zeer snel. En wanneer de opvolger van de Talbot Horizon moet worden uitgebracht kiest Peugeot ervoor om deze niet Talbot te noemen maar Peugeot 309. Nog een tijdlang handhaaft Peugeot de naam Talbot, ook wanneer er eind jaren '80 geen enkel model meer met die naam bestaat. Men speelt nog met de gedachte om bijzondere modellen onder de naam Talbot uit te brengen. Dit gebeurt echter niet en de naam Talbot verdwijnt uiteindelijk geruisloos.

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl