MATRA MURENA

MODELONTWIKKELING

 

 

Project M 551: Talbot Matra Murena
De Murena is een geheel nieuw ontworpen auto en geen doorontwikkeling van de Bagheera. De sleutelwoorden voor 'project 551' waren een maximale ontwikkeling op het gebied van de aërodynamica, de gewichtsverdeling, winst ten aanzien van het gewicht, de duurzaamheid van het chassis en de carrosserie, en geen compromis ten opzichte van een werkelijk sportieve opzet.


Middenmotorconcept maakt goede stroomlijn mogelijk.


Ontwerpfilosofie
Een centraal geplaatste motor biedt vele voordelen voor de vrijheid van het ontwerp en maakt een lage bouw mogelijk. Dit geeft een zeer gunstige werking op de aërodynamica en daardoor op het brandstofverbruik. De haast ideale gewichtsverdeling heeft een gunstig effect op de wegligging, de bochtvastheid en de wendbaarheid.
De lange ervaring die Matra heeft met de middenmotortechniek, de Djet was in 1965 de eerste productieauto met middenmotor, gevolgd door de M530, Bagheera en diverse race- en sportprototypen, maakt de keuze van een middenmotor in de Murena tot een logische.


Drie zitplaatsen naast elkaar, net als in de Bagheera.


Opbouw koetswerk
De carrosserie van de Murena, met coupélijnen, is ontworpen rond 3 zitplaatsen naast elkaar en omvat een centraal geplaatst motorcompartiment. De carrosserie is opgebouwd uit een zelfdragende structuur welke door middel van thermisch verzinken is beschermd en waarop met klinknagels of door verlijming een geheel van bekledingspanelen wordt bevestigd. Deze panelen zijn vervaardigd uit een samengesteld polyesterhars/glasvezel materiaal. Een groot voordeel van dit materiaal is natuurlijk dat het niet vatbaar is voor corrosie.
In lijn hiermee is gekozen voor een techniek van anti-corrosie bescherming die ook de metalen structuur van de Murena onvergankelijk maakt. Dit is thermisch verzinken. De Murena is de eerste auto ter wereld die door middel van thermisch verzinken tegen corrosie wordt beschermd.


Thermisch verzinken van het chassis.


Motor en onderstel
De rijkwaliteiten van de Murena vloeien natuurlijk voort uit de centrale plaatsing van de motor; deze architectuur wordt ook toegepast voor de éénzitter racewagens. De centraal geplaatste motor biedt het voordeel van een betere centrering van de massa en dus een verdeling die neigt naar het ideale, en betere motorische kracht biedt. Bovendien is het daardoor mogelijk de lijn van de voorkap naar beneden te brengen en dus een betere luchtdoordringing te bereiken.


Er zijn drie uitvoeringen van de Murena; de verschillen worden voornamelijk bepaald door de toegepaste motoren.

Murena 1,6 liter
Uitgevoerd met de 1592 cc Simca motor met onderliggende nokkenas. Deze motor levert een vermogen van 92 DIN pk bij 5600 t/min en een koppel van 13,5 mkg bij 3200 t/min. Topsnelheid 182 km/uur.
De Murena 1.6 heeft zilverkleurige stalen velgen, afmetingen 5,5Jx13 en Michelin XVS radiaalbanden, voor 175/70HR13, achter 195/70HR13.


De Murena 1.6 heeft een 1592 cc Simca motor.

Murena 2,2 liter
Uitgevoerd met een 2155 cc Chrysler motor met bovenliggende nokkenas. Deze motor levert een vermogen van 118 DIN pk bij 5800 t/min en een koppel van 18,5 mkg bij 3000 t/min. Topsnelheid 197 km/uur.
De Murena 2.2 heeft zilverkleurige lichtmetalen velgen, afmetingen 6Jx14 en Pirelli P6 radiaalbanden,
voor 185/60HR14 en achter 195/60HR14.


De Murena 2.2 heeft een 2155 cc Chrysler motor.


De 2.2 motor nader bekeken.

Murena 2.2 liter S
Uitgevoerd met dezelfde Chrysler motor van 2155 cc, maar nu gevoed door twee dubbele carburateurs en voorzien van een scherpere nokkenas. In deze variant levert de motor een vermogen van 142 DIN pk bij 6000 t/min en een koppel van 19,1 mkg bij 3800 t/min. De Murena S heeft een topsnelheid van 210 km/uur.


De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen door middel van in lengterichting geplaatste torsiestaven, triangelvormige dwarsgeplaatste draagarmen en stabilisatorstang.
De achterwielophanging heeft getrokken wieldraagarmen met een schuine as, en een stabilisatorstang. De armen zijn onafhankelijk op het chassis bevestigd. De schroefveren zijn concentrisch ten opzichte van de schokdempers geplaatst.


Voor torsiestaven, achter schroefveren, rondom schijfremmen.

De Murena is uitgevoerd met schijfremmen met zwevende klauw, zowel voor als achter en zelfnastellend. Het remsysteem omvat twee voor-achter gescheiden circuits. De bediening is bekrachtigd. De remmen op de achterwielen zijn uitgevoerd met een remdrukregelaar.


De Murena 4S met 180 pk komt helaas niet in productie.
(Foto: Auto Rétro).

Murena 4S prototype
Matra ontwikkelt de Murena 4S als nieuw topmodel in de Murena modellijn. De 2.2 motor wordt onderhanden genomen en ontwikkelt nu 180 pk. Resultaat is een topsnelheid van 225 km/uur. De buitenkant van de carrosserie is op diverse plaatsen aangepast: verbrede spatborden, achter zelfs met luchtin- en uitlaten, andere spoiler en skirts en velgen. In het interieur vinden we leren bekleding op de stoelen en een ander instrumentenpaneel. De wagen wordt voorgesteld aan Peugeot, maar haalt helaas het productiestadium niet.


De Murena 4S heeft o.a. lederen stoelbekleding,
nieuw instrumentenpaneel, bredere spatborden
en andere velgen. (Foto's: Auto Rétro)

Rij-eigenschappen
In het weggedrag van de Murena verloochent het middenmotorconcept zich niet. Het stuurgedrag is zeer neutraal en de grens van de wegligging in bochten ligt zeer ver weg. Wordt deze grens echter bereikt dan is een alerte stuurreactie wel geboden. Opvallend is dat dit uitstekende weggedrag niet gepaard gaat met een harde vering, het veergedrag van de Murena is zelfs behoorlijk comfortabel te noemen.
De stuurinrichting werkt heel precies en direct en de remmen zijn zeer effectief en uitstekend doseerbaar.

De prestaties zijn vanzelfsprekend verschillend per motortype. De 1.6 en 2.2 hebben in feite normale 'gezinsauto-motoren' die de gestroomlijnde Murena behoorlijk vlotte, maar geen echt imponerende prestaties geven. Daarbij voelt de 2.2 vooral als een 'Gran Tourismo' aan, die hoge toeren niet schuwt, maar vooral opvalt door veel en gemakkelijk geleverde kracht bij lagere toeren. De 2.2 S is met zijn 142 pk echter de Murena die het meest de gewekte verwachtingen waarmaakt: een exclusieve auto in uiterlijk èn prestaties.


De 2.2 S is het topmodel uit de Murena-serie.


Klassieker
Als normale auto is de Murena al iets bijzonders: een bijzonder fraai uiterlijk, een middenmotor en toch een prima dagelijkse bruikbaarheid door 3 zitplaatsen, een heel behoorlijke bagageruimte, probleemloze techniek onderhuids en een gunstig brandstofgebruik. Uit klassieker-oogpunt bezien is de Murena nog extra bijzonder. Door de verzinkte metalen structuur en de polyester carrosseriepanelen is de Murena ongrijpbaar voor het corrosie-spook, dat het leven van bezitters van conventionele klassiekers zo zuur èn kostbaar maakt.


De middelste rugleuning is neerklapbaar.

Verder zijn onderdelen goed te verkrijgen bij de gespecialiseerde zaken. Bij aanschaf is er één belangrijk aandachtspunt: de draagarmen achter zijn niet verzinkt en kunnen wèl roesten en vervanging is duur.

De Murena is (nog) niet door veel mensen ontdekt als klassieker. Dit betekent dat de aanschafprijs redelijk laag is in vergelijking met de 'allemansklassiekers', maar ook dat de Murena iets exclusiefs blijft. Kortom: de Matra Murena verdient de titel 'ideale klassieker'!!

 

GEGEVENS MATRA MURENA
Model / type Murena 1.6 Murena 2.2 Murena 2.2 S
Bouwjaar 1980-1983 1980-1983 1983
Productie-aantal
totaal 10.680
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 1592 cc 2155 cc 2155 cc
Boring x slag 80,6 x 78 mm 91,7 x 81,6 mm 91,7 x 81,6 mm
Compressie 9,35:1 9,45:1 9,45:1
Max. vermogen 92 pk/5600 tr 118 pk/5800 tr 142 pk/6000 tr
Max. koppel 13,8 mkg/3400 tr 18,5 mkg/3000 tr 19,1 mkg/3800 tr
Carburatie tweetraps tweetraps 2 x dubbel
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
Achter onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen schijfremmen schijfremmen schijfremmen
Maten en gewichten
Gewicht 930 kg 1033 kg 1050 kg
Lengte 4,070 m 4,070 m 4,070 m
Breedte 1,752 m 1,752 m 1,752 m
Hoogte 1,220 m 1,220 m 1,220 m
Wielbasis 2,435 m 2,435 m 2,435 m
Spoorbreedte 1,410 m voor
1,506 m achter
1,410 m voor
1,526 m achter
1,410 m voor
1,526 m achter
Prestaties
Topsnelheid 182 km/u 197 km/u 210 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 11,8 sec
1000 m met
staande start
in 33,3 sec

0-100 km/uur
in 9,3 sec
1000 m met
staande start
in 30,4 sec
0-100 km/uur
in 8,4 sec
1000 m met
staande start
in 29,1 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl