NIEUWS & NIEUWSARCHIEF

 

BELANGRIJK
Nieuwsbrieven & Aankondigingen Clubevenementen Per E-Mail

Onze clubevenementen worden zo ruim mogelijk van tevoren al opgenomen in onze evenementenkalender, zoals deze te zien is op onze website en in ons forum.
De data waarop de verschillende meetingen gehouden worden zijn zo al ver van tevoren bekend.
Details worden hier toegevoegd, zodra ze bekend zijn.

Dat was ook het moment, meestal een paar weken voor een evenement, dat we naar onze leden per post een Nieuwsbrief stuurden als uitnodiging, met daarin meer bijzonderheden en alle benodigde gegevens.
Om op de steeds hoger wordende kosten te besparen, stappen we af van het per post versturen van deze Nieuwsbrieven, we sturen ze voortaan per e-mail.

Nieuwsbrieven per email
Wil je deze Nieuwsbrieven met uitnodigingen en gegevens van ieder clubevenement en verder clubnieuws voortaan ook per e-mail ontvangen? In deze persoonlijke Nieuwsbrieven kunnen we meer informatie geven dan op de openbare website. En het geeft bovendien de mogelijkheid om eventuele aanvullingen, wijzigingen en/of laatste berichten nog aan je door te geven.

Aanmelden voor Nieuwsbrieven per email
Stuur even een mailtje naar: klik hier om je op te geven voor de Nieuwsbrieven per email
met als berichttitel 'Nieuwsbrief per email'. Vermeld daarin je naam (voor- en achternaam) en het email adres waarnaar het verzonden moet worden en je krijgt deze mailing voortaan in je mailbox.

(Nog) Geen clublid, maar toch Nieuwsbrieven per email?
Ook als je (nog) geen clublid bent kan je onze Nieuwsbrieven per email gratis toegestuurd krijgen.
Heb je een Simca of Matra, dan kan je daarmee ook als 'nog-niet-clublid' ter kennismaking aan onze evenementen deelnemen. Maar omdat je (nog) geen lidmaatschap betaalt, worden de evenementkosten per deelname verrekend.
Klik hier om je als nog-niet-lid op te geven voor de Nieuwsbrieven per email.
Geef dit bericht de titel 'PROMO Nieuwsbrief per email'. Vermeld daarin je naam (voor- en achternaam) en het email adres waarnaar het verzonden moet worden en je krijgt deze mailing voortaan in je mailbox.

Privacy
Het spreekt vanzelf, dat we je email adres niet verder bekend zullen maken.

Problemen met het ontvangen van de Nieuwsbrief per email?
Heb je je wel aangemeld, maar ontvang je de Nieuwsbrief niet in je email-box?
Dat kan verschillende redenen hebben:
1) Een foutief emailadres
Zorg dat je huidige emailadres bij de club bekend is, geef het door via het bovenvermelde adres.
2) Je mailbox was vol
Dat kan een keer gebeuren, b.v. in een vakantieperiode of na ontvangst van grote bestanden.
3) Weggefilterd als spam, ongewenste mail
Kijk ook eens in de map "Ongewenste berichten" (of iets vergelijkbaars). Maar let op, kijk daar regelmatig, want deze map wordt vaak automatisch periodiek geleegd.
Geef in je email programma aan dat je berichten afkomstig van:
- evenementen@simcamatrasportsclub.nl
- simcamatrasportsclub.nl
- Simca & Matra Sports Club
altijd wilt ontvangen.
Door de veelheid aan verschillende email programma's (en versies daarvan) is het voor ons helaas niet mogelijk om de procedure hiervan duidelijk aan te geven.
Hou je na het doorlopen van deze stappen toch problemen met het ontvangen van onze berichten, stuur ons dan een mailtje. We kunnen dan op zoek gaan naar een oplossing.

Wijzigingen of afmelden
Ontvang je de Nieuwsbrief al per email, maar wil je hem voortaan (ook) via een ander email adres toegestuurd krijgen, of wil je op een bepaald moment de toezending beëindigen, dan kan je dat melden via bovenstaande email-link.

In de kiosk

De afgelopen jaren zijn er regelmatig artikelen over Simca, Matra, Talbot en Sunbeam verschenen in diverse autobladen. Aan een aantal van die artikelen is zelfs door leden en bestuur van de club meegewerkt. De gang naar de kiosken zat er dan ook goed in. Of er nu ook weer aanleiding is om een kiosk te bezoeken?

In het maart nummer 2013 van Het Automobiel Klassiek staat op 7 pagina's een fraai artikel met veel prachtige kleurenfoto's over hoe Matra er in slaagde om in slechts 5 jaar tijd het Wereldkampioenschap Formule 1 te behalen.

Op dit moment zijn er verder, voor zover bij ons bekend, geen actuele bladen waar artikelen over onze merken in staan, of voor volgende nummers aangekondigd zijn. Wij houden het in de gaten, maar zouden het ook zeer op prijs stellen om een berichtje te krijgen als je ziet dat er weer iets verschijnt of aangekondigd wordt, zodat we het op deze pagina kunnen melden. Dit geldt zowel voor binnen- als buitenlandse bladen. Je kunt dit melden via webmaster@simcamatrasportsclub.nl . Vast bedankt!

Een overzicht van wat er de afgelopen jaren zoal over onze merken in de autobladen is verschenen, is te vinden in het Nieuwsarchief gedeelte, een heel stuk verder naar beneden op deze pagina. Vaak zijn oudere nummers nog bij de uitgever na te bestellen. Misschien hebben wij de afgelopen tijd zelf nog iets gemist en ontbreekt dat in dit overzicht (en in ons archief), laat het ons a.u.b. even weten.

Publicatie 15 september 2013

Evenementenkalender


Een jaaroverzicht plus details over komende evenementen vind je op de pagina Evenementen.


Leden Update

Onze club bestaat al vanaf 1980, dat is een hele tijd. Sommige leden zijn al vele jaren lid, anderen wat korter. In de periode dat jij lid bent, zijn er bij jou misschien dingen gewijzigd. Of misschien zijn bij het aanmelden als lid nog niet alle gegevens volledig doorgegeven, b.v. omdat een kentekenbewijs niet bij de hand was. Adreswijzigingen worden gelukkig meestal wel doorgegeven, maar er zijn meer dingen die kunnen veranderen: Een nieuw telefoonnummer (vast of mobiel), een ander email adres, een andere clubauto, of misschien wel extra clubauto('s).
Ook vragen we nu wat extra gegevens, zoals b.v. een eigen beoordeling over de staat van je clubauto('s).
Dus ook als er niets gewijzigd is, graag toch het formulier volledig invullen en opsturen.

Natuurlijk respecteren wij je privacy, deze gegevens zullen alleen toegankelijk zijn voor het bestuur en alleen voor clubdoeleinden worden gebruikt. Persoonlijke gegevens zullen niet openbaar worden gemaakt of verder worden verspreid.

Vast bedankt voor het invullen!

Vriendelijke groeten,
Het bestuur van de Simca & Matra Sports Club

Naar het formulier

Evenementen Enquête

Bij alle evenementen die door de club georganiseerd worden hopen we natuurlijk op zoveel mogelijk deelnemers, want daar doen we het voor. Samen kunnen we er een geslaagde dag van maken.
Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen, is het belangrijk om te weten wat voor verwachtingen en behoeften er bij onze leden zijn, dus zijn we ook benieuwd naar jouw wensen en ideeën.
Daarom het verzoek om het hierna volgende formulier in te vullen en op te sturen.

Natuurlijk respecteren wij je privacy, deze gegevens zijn alleen toegankelijk voor het bestuur en zullen alleen voor clubdoeleinden worden gebruikt. Persoonlijke gegevens zullen niet openbaar worden gemaakt of verder worden verspreid.

Vast bedankt voor het invullen!

Vriendelijke groeten en graag tot ziens bij onze evenementen,
Het bestuur van de Simca & Matra Sports Club

Naar het formulier

Documentatie voor clubarchief
Ons clubarchief wordt gebruikt als bron van informatie voor o.a. deze website, onze clubbladen en informatieverstrekking aan clubleden en geïnteresseerden. De behoefte aan documentatie is dan ook zo groot dat we continu op zoek zijn naar nog ontbrekende dingen als: folders, persmappen, persfoto's, fabrieksdocumentatie, advertenties, artikelen uit binnen- en buitenlandse tijdschriften, video's, films, dvd's etc.
Heb jij misschien iets waarmee je ons zou kunnen helpen, waar je misschien wel vanaf wilt, of wat je ter beschikking wilt stellen d.m.v. scannen of dupliceren? Neem dan a.u.b. even contact met ons op via secretaris@simcamatrasportsclub.nl . Vast bedankt!
De website

Onze website biedt veel informatie: Over de club, de clubevenementen en het laatste clubnieuws, de merken en hun historie, de clubauto's en hun modelontwikkeling, veel links naar interessante websites plus een internationaal cluboverzicht. De site wordt regelmatig ge-update.
De pagina's zijn bereikbaar via het hoofdmenu aan de linkerkant en via de submenu's die zowel bovenaan als onderaan een groot aantal pagina's te vinden zijn. Een overzicht van de site-structuur staat op de pagina Site-Info, via de knoppen in die tabel zijn alle pagina's ook rechtstreeks bereikbaar.

 

 

Nieuwsarchief
Een verzameling oudere berichten,
die toch een interessant tijdsbeeld geven.
Uit de kiosk

Een overzicht van wat er de afgelopen jaren zoal over onze merken in de autobladen is verschenen. Vaak zijn oudere nummers nog bij de uitgever na te bestellen. Misschien hebben wij de afgelopen tijd zelf nog iets gemist en ontbreekt dat in dit overzicht (en in ons archief), laat het ons a.u.b. even weten.

In Autovisie nr. 2 (van 17 januari 2013) vinden we de prachtige gele Matra Bagheera type 1 van Robi Rizvic. Op 3 pagina's in de rubriek "Uw garage" aandacht aan dit pronkjuweel.
Robi is zelfs rijdend in zijn Bagheera te zien in een video op de site van Autovisie:
Autovisie - Video van de Matra Simca Bagheera van Robi Rizvic
De Bagheera van Robi was trouwens onlangs ook te bewonderen in een artikel in de Telegraaf (van 5 januari 2013).

In Autovisie nr. 26 van 2012 (het eindejaarsnummer) staat een 6 pagina's groot artikel over de Simca Abarth 2000 GT Corsa 2mila. Leuk detail: de huidige waarde zou € 375.000 zijn...
Een broertje van deze auto was in 2010 te zien in Zandvoort (foto).

In Auto Motor Klassiek nummer 12 van december 2012 staat in de rubriek "Onder de motorkap" een artikel over de Simca 1200 S.

In Het Automobiel Klassiek (december 2012) staat een artikel over de Talbot Tagora.

In Youngtimer Magazine nr. 17 (november 2012) schreef Gert Te Lintelo een heel leuk artikel van 6 pagina's over de Matra Murena.

Ook in RTLGP magazine (november 2012) aandacht voor Simca en Matra. Tussen de zwart wit foto's van vliegveld wedstrijden vind je ook een gave foto van Tonny Zwanenburg in zijn Simca!
Verder ook een verhaal over Jacky Ickx en Matra.

Het is je natuurlijk niet ontgaan: de Simca 1000 bestond in 2011 50 jaar. Reden voor onze club om dit te vieren tijdens een speciaal evenement in Ommen. De door ons vooraf rondgestuurde persberichten zijn kennelijk voor een paar autobladen aanleiding geweest om de Simca 1000 in het zonnetje te zetten:
Het Automobiel Klassieker Magazine van november 2011 heeft een foto van de Simca 1000 met als onderschrift "Succesnummertje" op de omslag en een 6 pagina's groot artikel over de Simca 1000 en de daaraan verwante Coupé geplaats. Daarin ook een paar foto's van ons evenement.
Onschatbare Klassieker heeft in het novembernummer van 2011 een foto van de Simca 1000 Rallye's 1 en 2 op de omslag, als verwijzing naar een coverstory. Dit artikel is maar liefst 13 pagina's groot en behandelt de hele Simca 1000 familie.

In Het Automobiel Klassieker Magazine van augustus 2010 (nr. 8) vind je een 6 pagina's groot artikel over de Abarth Simca 2000 GT, waarbij ook aandacht wordt besteed aan andere Abarth Simca's. De 2000 GT maakt ook onderdeel uit van de cover.

In Oldtimer Praxis van juli 2010 staat een artikel over de Simca Rallye 3. Hij staat zelfs op de cover! Het is een artikel van 6 pagina's en gaat over (de R3 van) Frank Breidenstein, de huidige voorzitter van de Simca Heckmotor IG.

In Klassiek & Techniek 144 van maart 2010 staat een 6 pagina's groot artikel waarin de Matra M530 LX uit 1972 vergeleken wordt met de Saab Sonett III uit 1971. Beide sportwagens hebben een polyester carrosserie en beide zijn voorzien van de Ford V4 motor.

Het Duitse blad Motor Klassik brengt in het maartnummer van 2010 op 6 pagina's een Fahrbericht over de Matra M530 LX, inclusief Kaufberatung.

Het nieuwe tijdschrift Youngtimer (van hoofdredacteur/uitgever Gert te Lintelo) van maart/april 2010 geeft op 4 pagina's een overzicht door de bij Matra ontworpen en gebouwde Renault Espace.

Klassiek & Techniek bracht in het mei nummer van 2009 (nr. 134) een verhaal over de restauratie van een Matra Bagheera. Het is een prachtig verhaal over de gele type 1 Bagheera van ons clublid Robi Rizvic, maar ook over de fascinatie die hij en zijn vader al vele jaren hebben voor Matra. Vijf kleurige pagina's (plus foto op de omslag) Matra enthousiasme.

Auto & Tuning bracht in het nummer van juni 2008 een uitgebreide special over Frans sportief autogeweld, in totaal 38 pagina's. Daarvan zijn maar liefst 8 pagina's geweid aan de Simca 1000 Rallye. Een uitgebreid verhaal over voor ons bekende auto's, want we zien hier een aantal fraaie auto's uit de stal van Marc van den Belt en Jeroen van der Wijngaard. Een leuk verhaal met mooie foto's. Niet missen dus.

In de februari-uitgave 2008 van Onschatbare Klassieker staat een heel uitgebreid artikel over een icoon uit de Simca historie: De Simca Aronde. In een 9 pagina's omvattende reportage wordt de hele productietijd, die liep van 1951 tot 1963, uitgebreid gevolgd. Een must voor de liefhebbers van de wat oudere Simca's.

Klassiek & Techniek 103, van oktober 2006, biedt op 5 pagina's een restauratieverhaal over de Talbot Matra Rancho Découvrable van Piet van Veldhoven. Daarbij ook de historie van de Matra Rancho in vogelvlucht.

De Talbot Matra Rancho wordt in nummer 19 van Autokampioen van 7 september 2006 ten tonele gevoerd als 'budgetoccasion'.

In juli 2006 is de beurt aan de Matra Murena in Auto Motor Klassiek. Niet op de cover, maar met maar liefst 8 pagina's wel heel uitgebreid. Aan dit artikel verleende ons clublid Dirk Steenbergen zijn medewerking, zijn auto komt uitgebreid in beeld.

De Talbot Matra Rancho X staat mei 2006 in het Duitse blad Oldtimer Praxis in het zonnetje met een uitgebreid (5 pagina's groot) restauratieverhaal.

In april 2006 schreef het Nederlandse blad British Car een 6 pagina's groot artikel over de Sunbeam Lotus. De historie van deze 'wolf in schaapskleren' geeft een kleurrijk beeld.

Een prachtige en zeldzame CG 1200 S Spider, gebaseerd op de Simca 1200 S, staat centraal in een 7 pagina's groot artikel in Het Automobiel Klassieker Magazine van februari 2006.
In ditzelfde nummer vinden we ook een artikel over de Talbot Lago T 150 SS, een befaamde racewagen uit inmiddels lang vervlogen tijden.

In het decembernummer 2005 van Auto Motor Klassiek vinden we een 8 pagina's grote reportage over de getunede Simca 1200 S Coupé van Jan Eggink.

In Het Automobiel Klassieker Magazine, nr. 7 van 2005, staat een prachtige reportage over de Matra MS 5, die in bezit is van Matra-enthousiast Kees van de Grint. Deze F3-wagen is één van de 12 overgebleven exemplaren, van de 15 die zijn gebouwd, met chassisnummer 7.

In april nummer 2005 van Klassiek & Techniek staat een 5 pagina's groot artikel over de Matra Bagheera, waaraan ook door de club is meegewerkt. Het artikel is zowel een overzicht, als een "aankoop-advies".

In het Engelse blad Practical Classics van april 2005 staat het eerste deel van een restauratieverslag met veel foto's van een Matra Bagheera. Uit hoeveel delen deze reportage zal gaan bestaan, hangt af van de uiteindelijke omvang van de restauratie.

Vijf pagina's van Auto Motor Klassiek van februari 2005 staan in het teken van een reportage over de Chrysler Simca 2 Litres, een ondergewaardeerde limousine.

In het Engelse blad Classic and Sportscar van februari 2005 staat een artikel dat gewijd is aan een Le Mans winnaar, de Matra 670B.

In het Oostenrijkse blad Austro Classic, nummer 6 van 2004 (december 2004 / januari 2005) staat een uitgebreide (Duitstalige) reportage over het merk Matra. Op de cover en op 8 pagina's passeert de hele historie, zowel de race-successen als de prachtige seriemodellen en een aantal prototypes, plus de overige activiteiten, in beknopte vorm de revue. Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Manuela Bruckner en Martin Brunner van Matra Automobile IG, de Oostenrijkse Matra club.
Aangezien het niet mee zal vallen om dit Oostenrijkse blad in een Nederlandse kiosk te vinden, is het handig dat het artikel tijdelijk ook op de site van de uitgever te vinden is. De tekst volledig, bij de foto's blijft het jammer genoeg beperkt tot slechts een paar kleine foto's. Kijk maar eens op http://www.austroclassic.com/matra/ .

In Klassiek & Techniek van november 2004 staat een artikel over de prachtig gerestaureerde Simca 1100 TI van ons clublid Ruud Bubbert. Op 6 pagina's plus de omslag wordt deze sportief-comfortabele beauty in het zonnetje gezet.

Een overzicht van actuele bladen waar artikelen over onze merken in staan, die je nu in de kiosken kunt vinden of voor volgende nummers aangekondigd zijn, vind je een heel stuk hoger op deze pagina in. Wij houden het in de gaten, maar zouden het ook zeer op prijs stellen om een berichtje te krijgen als je ziet dat er weer iets verschijnt of aangekondigd wordt, zodat we het op deze pagina kunnen melden. Dit geldt zowel voor binnen- als buitenlandse bladen.
Je kunt dit melden via webmaster@simcamatrasportsclub.nl . Vast bedankt!

ENJOY
Nieuw van Pininfarina-Matra

Ter ere van het 75-jarig bestaan van Pininfarina denkt men er over om in 2005 een kleine serie van 75 stuks te gaan maken van de Enjoy. Dit showmodel/prototype is gebaseerd op de gelijknamige conceptcar uit 2003. Louis Vuitton is de ontwerper die vorm gaf aan het interieur en de speciale accessoires. Ook Matra Automobile Engineering, tegenwoordig deel uitmakend van de Pininfarina Group, heeft zijn inbreng in de Enjoy. Matra heeft zich met name bezig gehouden met het verder ontwikkelen van het chassis en de wielophanging met dubbele wishbones, waarbij de ervaring uit het raceverleden heeft bijgedragen.

Het aluminium chassis en de mechanische delen worden aangeleverd door Lotus, partner bij het ontwikkelen van de conceptcar uit 2003. De Enjoy krijgt een bij Lotus opgebouwde 4 cilinder 16-kleps motor, die 192 pk levert. Deze motor is (net als de versnellingsbak) afkomstig van Toyota en heeft dezelfde specificaties als in de Lotus Elise 111R en Exige. Het rijklaar gewicht van de Enjoy zal slechts 850 kg zijn, wat resulteert in een pk/gewichts-verhouding van 4,43 kg per pk. Dit zal goed zijn voor een topsnelheid van 250 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 5,2 seconden. De Enjoy krijgt een 6-versnellingsbak en achterwielaandrijving. De carrosserie is opgebouwd uit koolstofvezel.
De afmetingen zijn: lengte 3802 mm, hoogte 1140 mm, breedte 1805 mm, wielbasis 2375 mm, spoorbreedte voor 1520 mm en achter 1540 mm, banden voor 215/40x17" en achter 235/40x18".

De beslissing of de Enjoy daadwerkelijk in productie gaat, wordt genomen na een wereldwijde tournee om de Enjoy te presenteren aan de liefhebbers/verzamelaars van speciale auto's en de liefhebbers van de designstudio Pininfarina. Zijn de reacties positief, dan zullen de 75 exemplaren van de Enjoy gebouwd worden door de prototype divisie van Matra Automobile Engineering. De aflevering aan de klanten, helaas alleen de happy few, zal plaats vinden op het testcomplex van CERAM. Op de testbaan van Mortefontaine, waar in het verleden zoveel Simca's hun test- en ontwikkelings-programma hebben doorlopen, zullen zij de Enjoy kunnen testen.

Meer (Engelstalige) informatie over de Enjoy is te vinden op de site van Pininfarina.

Publicatie 22 juni 2004

Matra Automobile ter veiling

Na het (gezien de omstandigheden) positieve nieuws dat de ontwerp- en test-afdelingen van Matra onder de vleugels van Pininfarina verder gaan als Matra Automobile Engineering (zie verderop), volgde het minder prettige nieuws dat de productietak van Matra Automobile tijdens een openbare veiling op 3 en 4 december 2003 in onderdelen ter verkoop werd aangeboden.

Het wonderlijke is dat er over het verloop van de veiling tot op heden geen enkele officiële mededeling naar buiten is gekomen. Het gebouwencomplex schijnt voor de veiling echter al verkocht geweest te zijn. Tijdens de veiling werd de inboedel, waaronder het nog complete machinepark, per kavel en per opbod te koop aangeboden. Aan waarschijnlijk allemaal andere kopers.

Dan weten we nu toch wel bijna zeker dat het met Matra als autofabrikant waarschijnlijk nooit meer wat zal worden. Waarmee dan een prachtig en avontuurlijk automerk, met een glorieus autosportverleden, tot geschiedenis verworden is. Een geschiedenis die wij zo levend mogelijk zullen houden.

Publicatie update 20 februari 2004

Matra Automobile Engineering

Achter de schermen is de laatste maanden hard gewerkt om de integratie van delen van het voormalige Matra Automobile in het Pininfarina-concern vorm te geven. Hoe dat er in de praktijk allemaal uit gaat zien is nog steeds niet bekend, maar de ontwikkelingsafdeling en de productiefaciliteiten voor prototypes en de testafdeling gaan in ieder geval verder. Volgens de laatste berichten blijven zelfs de nieuwe naam en het nieuwe logo gelukkig heel vertrouwd.

Dit is in ieder geval goed nieuws. Hoe het verder zal gaan met Matra Automobile Engineering zullen we binnenkort wel horen. Het voormalige fabriekscomplex, de productie-afdeling van Matra Automobile in Romorantin, is niet door Pininfarina overgenomen.

Publicatie 9 november 2003

Pininfarina in onderhandeling over Matra

Er zijn serieuze onderhandelingen gaande tussen de Lagardère Groupe en Pininfarina over de overname van Matra, of delen daarvan. De bekende Italiaanse autodesigner is geïnteresseerd in met name de ontwikkelingsafdeling en de productiefaciliteiten voor prototypes. Of het tot een overeenkomst gaat komen en wat dat dan zou kunnen gaan betekenen voor de productie-afdelingen en voor de naam Matra Automobile, dat moet worden afgewacht.

Onderstaand persbericht is afkomstig van de website van Pininfarina:
http://www.pininfarina.it/eng/financial/25_06_03.html

25/06/2003
NEGOTIATIONS BETWEEN LAGARDERE AND PININFARINA ON PURCHASE OF MATRA AUTOMOBILE'S ENGINEERING BUSINESS

.....Negotiations are currently well underway between Lagardère SCA and Pininfarina S.p.A. regarding the purchase of Matra Automobile's engineering, testing and prototyping businesses.

These discussions are part of the withdrawal process from its automotive activity announced by Lagardère SCA: following the decision to terminate the manufacturing activity of its subsidiary Matra Automobile, Lagardère SCA received several expressions of interest from different French and foreign players; after communication of the necessary elements for the submission of an offer on their part, it turns out that Pininfarina, the Italian company specialized in complete vehicle engineering as designer-integrator and in the assembly of small and mid-size series, made the proposal most suited to the objectives of the Lagardère group for the future and the development of this engineering department.

Pininfarina's potential acquisition is part of a strategy to reinforce its world-wide leadership in automotive design, engineering and niche manufacturing.

Following various discussions between the management of Lagardère SCA and that of Pininfarina S.p.A., these two companies, acknowledging their convergence on different points decided to start negotiations in order to determine, rapidly, the conditions and terms with which Pininfarina could acquire Matra Automobile's engineering, testing and prototyping activities.

Turin, June 25 2003

Een soortgelijke tekst was even later ook te vinden op de website van de Lagardère Group:
http://www.lagardere.com/us/actualites/detail_actu.cfm?idt=17&idn=3644&nav=0

Publicatie 30 juni 2003

LATER NIEUWS

Lagardère en Pininfarina zijn het inmiddels eens geworden over de overname van delen van het voormalige Matra Automobile door Pininfarina. Verdere gegevens zijn nog niet bekend gemaakt, dit in afwachting van de officiële afronding van alle juridische en fiscale aspecten.

Publicatie 30 september 2003

Mijlpaal

Het overschrijden van het aantal van 25.000 bezoekers aan onze website mag gerust een mijlpaal genoemd worden. Dit aantal werd bereikt op 5 juni 2003, minder dan 14,5 maand na het openen van onze website. Waaruit duidelijk blijkt dat onze site in een behoefte voorziet en gewaardeerd wordt. Middels aanvullingen en updates hopen we deze aandacht vast te kunnen houden. Bedankt allemaal!

Publicatie 6 juni 2003

Jean-Luc Lagardère overleden

Vrijdag 14 maart 2003 overleed op 75-jarige leeftijd Jean-Luc Lagardère, topman van de Lagardère Group (die o.a. eigenaar is van Matra Automobile), in een Parijs ziekenhuis. Een week eerder werd hij geopereerd aan zijn heup, waarbij hij een virale infectie opliep. Dit veroorzaakte een zeldzame hersenziekte, waaraan hij helaas is bezweken. Jean-Luc Lagardère stond als liefhebber van snelle auto's en autosport in de jaren 60 aan de wieg van Matra Sports, de automobieltak van Matra. Dit leidde tot grote successen in tal van raceklassen en resulteerde in wereldkampioenschappen in zowel de Formule 1 als in de Sportscars. Matra bracht ons ook de inmiddels klassieke middenmotor sportwagens Djet, M530, Bagheera en Murena, alsmede de Rancho (de eerste SUV) en Espace (de meest succesvolle MPV).
Lagardère gold als een van de toonaangevende Franse ondernemers, die één van de grootste Franse industriele groepen opbouwde. De Lagardère Group is o.a. actief in luchtvaart, defensie en media, ook het nu in moeilijkheden verkerende Matra Automobile is onderdeel van dit conglomeraat. Lagardère's zoon Arnaud gaat de Legardère Group verder leiding geven.

Publicatie 16 maart 2003

Exit Avantime, ook exit Matra?

Renault heeft eind februari besloten om de productie van de Renault Avantime, die geheel bij Matra plaats vindt, in maart 2003 te beëindigen.
De verkoopresultaten vallen tegen, waardoor de geplande productie-aantallen van 50-60 per dag in werkelijkheid in de beste maanden ca. 30 per dag bedroegen en de laatste maanden uitkwamen op niet meer dan ca. 15 exemplaren per dag. Te weinig om productie lonend te maken. Renault trekt daarom de stekker er uit, alleen reeds verkochte exemplaren worden nog afgebouwd. Dat dit ongeveer anderhalf jaar na de introductie al gebeurt, is ongetwijfeld een unicum. De teller blijft dan steken op ca. 5000 geproduceerde exemplaren, waarvan er ca. 170 in Nederland zijn afgeleverd.

Wat dit gaat betekenen voor Matra, waar men tot voor kort nog ca. 300 Espace's per dag produceerde, is uiterst onzeker. De eerste 3 generaties Espace werden bij Matra gebouwd, bij elkaar ongeveer 1 miljoen exemplaren. Renault besloot om de 4e generatie in eigen huis te gaan produceren. Nam daarmee afscheid van het verzinkte chassis en de polyester carrosserie. Daarvoor in de plaats kwam bij Matra de productie van de Avantime. Vanwege de verwachte lagere productie-aantallen van deze in een hoger segment geplaatste auto koste dit bij Matra al aan ca. 1500 werknemers hun baan. Nu de hele productie van de Avantime gestopt wordt, staan nog eens ca. 900 banen op de tocht. De Lagardère-groep, die eigenaar is van Matra Automobile, heeft bekend gemaakt zijn 1,3% aandelen van Renault te willen verkopen. Wat dit alles betekent in het licht van de nog tot 2005 doorlopende overeenkomt tussen Matra en Renault is nog onbekend.

De geplande Matra M72, een buggy-achtige open tweezitter met compacte motor, is nog niet productierijp. Is waarschijnlijk ook niet voldoende om een hele fabriek op draaiend te kunnen houden. Wat voorlopig nog even overblijft is de productie van onderdelen voor de voorgaande (Matra-)-versies van de Espace en ook van de Avantime. Of er plannen zijn voor een ander, nieuw model, is niet bekend. Wel was Matra juist de laatste tijd weer als merk actief op een aantal grote autobeurzen aanwezig. Eerst met de M72, die dankzij zijn kleine motorinhoud in Frankrijk en Italië al door 16-jarigen bestuurd zou mogen worden. Onlangs nog op de show in Detroit met de Matra P75, een conceptcar voor een compacte en veelzijdig bruikbare stadsauto, die aangedreven wordt door een electromotor met behulp van Lithium Ion accu's.

Of Matra als automobielfabrikant zal kunnen overleven is zeer de vraag, ooit was Matra zelfs de in grootte 4e autofabrikant van Frankrijk. Betekent dit het einde van het beroemde merk Matra? Het schijnt de bedoeling te zijn om de Matra Design Studio te laten voortbestaan. Maar Matra als autofabrikant? Gaan de fabriekspoorten definitief dicht? Vindt men een nieuwe partner? Wordt het bedrijf verkocht? Of tovert men onverwacht toch zelf iets moois uit de hoge hoed? De tijd zal het leren..............

Kijk voor meer nieuws ook op:
http://www.auto55.be/content/page.php?id=1066
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=9225

Publicatie 4 maart 2003

 

 

© Copyright 2002-2013 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl