MATRA RANCHO

MODELONTWIKKELING

 


Matra Rancho, voorloper van de latere SUV's.

 

Een opmerkelijk aspect van de auto's van Frans fabrikaat die in de 70-er jaren op de markt kwamen was de afwezigheid van een 4x4. Niet een van de grote ondernemingen, maar een kleinere fabrikant deed een poging: Matra met de Rancho.

Ontstaansgeschiedenis
Ze deden niet alles precies zoals bij dit soort voertuigen zou horen, de Rancho kreeg slechts tweewielaandrijving. Maar het hart zat op de goede plaats. Op het moment dat het idee van de Rancho ontstond, bouwde Matra Automobiles de Bagheera. De vrees bestond dat de oliecrisis in 1975 zijn weerslag zou hebben op de productie van sportauto's. Het succes van de Range Rover zette Matra op het spoor een rustig type auto te ontwikkelen, maar dat moest binnen een beperkt budget.


Een stoer uiterlijk en praktische bruikbaarheid.

Het moest een auto zijn voor alle soorten wegen, maar niet voor alle terreinen, met voorwielaandrijving en gebruikmakend van de mechanische delen van Chrysler Simca, Matra's industriële partner. Geen 4x4, waarvan de productie te veel zou kosten en die daarom duur zou worden, met bovendien nog het lawaai-ongemak, hoog gewicht en hoog brandstofverbruik.

De Rancho zag in 1977 het licht onder de merknaam Matra-Simca. In 1980 werd de merknaam veranderd in Talbot toen Peugeot heel Chrysler-Europe (en daarmee Simca) had overgenomen.

Specifieke kenmerken
De Rancho kan met geen enkel voertuig vergeleken worden, omdat het vele auto's ineen zijn. Rancho's zijn gelijkertijd avonturier, GT, gezinsauto en comfortabele stationcar. Evenals een stationcar heeft hij veel laadcapaciteit in het achterste gedeelte. Met een achterbank die tien cm hoger is geplaatst dan de voorstoelen. Voor het avontuur een bodemvrijheid van 21 cm en daarbij nog een tweepersoons bed als optie. Met vooral een opzienbarende, originele carrosserie, met verhoogd dak en imperiaal. Dit laatste zowel om het verspringende dak te camoufleren, dat anders niet erg esthetisch was, alsmede om extra laadruimte vóór te verkrijgen. Verder een groot raamoppervlak, vèrstralers met beschermende grilles als optie en grote zijbumpers.


Enkele van de vele extra accessoires:
De derde achterbank en het kampeerbed,
een trekhaak en een elektrische lier.

Op de weg vielen de prestaties enigszins tegen omdat de 80 pk motor, afkomstig van de Simca 1308, de auto slechts een maximumsnelheid van 145 km per uur gaf, met bovendien een tamelijk hoog brandstofverbruik. De omvangrijke Rancho was niet erg aërodynamisch. Matra hoopte de motor te vervangen door een 1600 cc injectie-motor, maar daar is het nooit van gekomen.

Vanuit economisch standpunt bekeken was de Rancho erg handig. De manier waarop deze auto uit verschillende onderdelen was samengesteld was heel uitgekiend. Terwijl de motor van de Simca 1308 kwam, was het chassis van de Simca 1100 pick-up genomen, maar dan wel versterkt. De remmen kwamen van de 1100 TI, de spatborden en de motorkap ook van de 1100 en men kan van het dashboard de andere Simca-delen herkennen, zoals ook het stuurwiel.
Alle onderdelen werden samengebracht in de carrosserie die de Rancho een allure van avontuur gaf en die tot op de dag van vandaag nog al z'n charme bezit.


Modelhistorie
In 1979 kon de Rancho naar wens met een lage-compressie motor worden uitgerust, lopend op benzine met een laag octaangetal, die het makkelijker maakte hem ook in het buitenland van brandstof te voorzien en in Frankrijk de benzinekosten deed dalen.
In 1980 kreeg de Rancho een meer complete uitvoering, de stoelen werden met een Schotse ruit dessin bekleed en het Rancho-assortiment werd verder uitgebreid.


De Rancho Grand Raid voor het wat ruigere werk.

Rancho Grand Raid
In 1980 had de geboorte van een zeer speciale Grand Raid plaats, bestemd voor de moeilijker wegen door het ruigere platteland, die met zijn beperkt sper-differentieel het doorslippen van de aangedreven wielen in drassige grond beperkte.
Standaard had deze auto een uitrusting die als optie op de andere modellen werd geboden: bodembescherming, elektrische lier, getint glas en een richtlicht. De effectieve Bab-Terre zwaar-terreinbanden werden er nog aan toegevoegd; één op het dak en één onder de achtervloer. Er was maar één kleur beschikbaar, matgroen, met een beige-safari stoffen bekleding.

Rancho X
De stads-Rancho, die in 1980 verscheen, gebruikte dezelfde materialen als de andere Rancho's, maar was chiquer met metallic lak, lichtmetalen velgen, getint glas en met luxe stof beklede stoelen.
In dezelfde sfeer verscheen ook in beperkte oplage de Midnight, een speciale uitgave in zwarte lak met een rode streep.


De Rancho X is de chiquere versie.

Rancho AS
Deze werkversie had alleen maar twee zitplaatsen voorin, zodat de Rancho AS als bedrijfsauto werd aangeboden. Deze uitvoering is in Nederland nooit leverbaar geweest. Het voordeel van deze auto was het lagere belastingtarief (grijs kenteken) en de grotere laadruimte.


De Rancho Découvrable, de cabriolet-versie.

Rancho Découvrable
In 1981 verschijnt een versie met open dak, een soort cabrio, die nauwelijks duurder is dan die met gesloten dak. Deze onderscheidt zich van het basismodel door een achtercompartiment waarvan het bovengedeelte, de zijkanten achter de portieren en de achterkant bestaan uit een soepele linnen kap. De auto was leverbaar in twee kleuren; Vert Sologne (groen) en Terre Battue (bruin). De bekleding van het interieur was vinyl. Er werden slechts een paar honderd exemplaren van gebouwd.

In 1980 stelde Matra het nieuwe concept van de Espace aan Peugeot voor, een idee met een groot potentieel. Peugeot weigerde echter en dit concept werd aan een dankbaar Renault aangeboden. Het resultaat hiervan was dat de samenwerking met Peugeot wat geforceerd werd. Daarom kondigde Matra het eind van de Rancho aan. Hoewel hij nog steeds goed verkocht werd bracht hij niet veel op omdat tweederde van de winst naar Peugeot ging. Ook werd het einde van de Murena aangekondigd. In feite nam Matra een strategische beslissing, die hen hogerop bracht, want van de Espace zouden driehonderd auto's per dag geproduceerd gaan worden.


Het Rancho chassis is een gewijzigd Simca 1100 Pickup chassis.

Klassieker
Terwijl de Citroën Mehari een verbazingwekkend tweede leven meemaakt, blijft de Matra Rancho een beetje onzichtbaar in de "vergeten auto" categorie.
De Rancho is zeker geen echte elk-terrein-wagen, maar hoeveel kopers van een 4x4 hebben echt een vierwielaangedreven voertuig nodig? Voor een belachelijk lage prijs is hier een voertuig voor "het platteland", een auto met grote aantrekkingskracht.
Maar wacht niet te lang, omdat hij anders bijna niet meer te vinden is.

Ze zijn nu nog vrij gemakkelijk te vinden, maar wat moet je controleren? De carrosserie is van polyester, dat ongevoelig is voor roest. Dit in tegenstelling tot de bodem, dorpels, spatborden en deuren. Aan de andere kant is de motor erg sterk en bijna alle onderdelen zijn nog verkrijgbaar, behalve voor de cabriolet-uitvoering, de Découvrable.
Wie op zoek is naar een auto in 4x4-stijl, moet zeker ook eens aan de Rancho denken, ze zijn momenteel vrij goedkoop te verkrijgen. Hij is comfortabel en voldoende ruim voor een groot gezin. Over het geheel genomen is de Rancho zo ongeveer de meest ideale vrijetijds-auto, hij is zowel rustiek, energiek als betrouwbaar. De Rancho was en blijft dan ook een echte vrijbuiter, gemaakt voor mensen die dat zelf ook zijn.

 

GEGEVENS MATRA RANCHO
Model / type Rancho
Rancho X
Rancho
Grand Raid
Rancho
Découvrable
Bouwjaar

1977-1983
X: 1980-1983

1980-1983 1981
Productie-aantal
totaal 56.457
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 1442 cc 1442 cc 1442 cc
Boring x slag 76,7 x 78 mm 76,7 x 78 mm 76,7 x 78 mm
Compressie 9,5:1 8,8:1 9,5:1
Max. vermogen 80 pk/5600 tr 78 pk/5600 tr 80 pk/5600 tr
Max. koppel 12 mkg/3000 tr 11,8 mkg/3200 tr 12 mkg/3000 tr
Carburatie dubbel dubbel dubbel
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
Achter onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
Remmen voor schijfremmen
achter trommelremmen
voor schijfremmen
achter trommelremmen
voor schijfremmen
achter trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht 1129 (X 1146) kg 1215 kg 1090 kg
Lengte 4,315 m 4,315 m 4,315 m
Breedte 1,665 m 1,665 m 1,665 m
Hoogte 1,735 m 1,735 m (+ wiel) 1,735 m
Wielbasis 2,520 m 2,520 m 2,520 m
Spoorbreedte 1,410 m voor
1,352 m achter
1,374 m voor
1,352 m achter
1,410 m voor
1,352 m achter
Prestaties
Topsnelheid 145 km/u 145 km/u 145 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 16,3 sec
1000 m met
staande start
in 37,4 sec

0-100 km/uur
in 17,2 sec
1000 m met
staande start
in 37,8 sec
0-100 km/uur
in 16,3 sec
1000 m met
staande start
in 37,4 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl