TALBOT SAMBA
RALLYE & CABRIO

MODELONTWIKKELING

 


De Samba Rallye, een sportief bommetje op wielen.

 

Ontstaansgeschiedenis
Eind jaren '70, wanneer de PSA-groep Chrysler Europe heeft overgenomen en Simca's Talbot gaan heten, is er binnen de modellenreeks van Talbot een hiaat in de klasse van kleine en zuinige auto's. De styling-afdeling van de Talbot Sunbeam fabriek in Coventry krijgt de opdracht een model te ontwerpen dat de modellenreeks moet completeren. Omdat het concern er niet zo goed voor staat is het wel noodzakelijk om van al bestaande techniek uit te gaan, om zo de ontwikkelingskosten laag te houden.
De uit de PSA-Groep afkomstige Peugeot 104 ZS, vooral aantrekkelijk vanwege zijn zuinigheid, is al snel de basis van het ontwerp. Het technische gedeelte is daarmee een gegeven en men kan zich verder concentreren op het uiterlijk.


De Talbot Samba stamt af van de Peugeot 104 ZS.

Specifieke kenmerken
De Samba is ontstaan uit de Peugeot 104 ZS door de wielbasis van deze wagen te verlengen met 11 cm. De grill en de lichtpartijen voor en achter krijgen het specifieke Talbot-uiterlijk. Verder worden kunststof schildbumpers gemonteerd en worden stoelen en bodemplaat gewijzigd. Zo ontstaat een kleine Talbot, met Peugeot-techniek, maar toch met een Talbot-uiterlijk. In het zij-aanzicht is goed te zien waarop het ontwerp is gebaseerd.
Gekozen is voor de naam Samba omdat uit een enquête onder consumenten is gebleken dat deze naam staat voor opgewektheid, jeugdigheid en internationale allure. Ook past het goed bij de andere Talbot-namen (Solara, Tagora en Murena).
De Samba beantwoordt aan de eisen van de Europese consument in het segment van de kleine auto. Belangrijke kenmerken in dit verband zijn: functionaliteit, derde deur (hatchback), kleine draaicirkel, lage wegenbelasting, goede prijspositie, hoge prestaties, laag verbruik (4,6 ltr / 100 km) en 6 jaar garantie op de carrosserie.
Er is keuze uit diverse modellen: de LS, de GLS, de Cabriolet en later de Rallye (en alleen in Frankrijk ook de AS, een besteluitvoering) en er zijn drie motoren beschikbaar: een 1124 cc, een 1360 cc en (later) een 1219 cc voor de Rallye. Later wordt nog een basismodel uitgebracht met een 954 cc motor.


Productie van de Talbot Samba in Poissy.

Modelhistorie
De introductie van de Samba vindt plaats in november 1981: de LS en GLS worden gepresenteerd, beide met een 50 pk, 1124 cc motor en vier versnellingen.

Het jaar 1982 brengt vele uitbreidingen. In maart wordt de luxe Samba GLS met een 72 pk 1360 cc motor en vijf versnellingen geïntroduceerd. Deze motor is afkomstig van de Peugeot 104 ZS Coupé.
In mei 1982 verschijnt de Samba Cabriolet.


Pininfarina ontwerpt en bouwt de Talbot Samba Cabrio.

Het ontwerp van de Cabriolet komt voor rekening van Pininfarina. Deze heeft een heel geslaagd model ontworpen, waarin de karakteristieke Samba-lijn zeer herkenbaar is gebleven. Ook de productie vindt plaats in de Pininfarina-fabriek in Italië (Turijn). De Cabriolet is zowel met de 1124 als de 1360 cc motor leverbaar.
Eveneens in 1982, in juli, wordt in Frankrijk de AS, een besteluitvoering, gepresenteerd terwijl in september de GLS met 80 pk uitkomt; met dezelfde motor als in de normale GLS, maar nu met twee enkele Solex carburateurs.


De Samba Rallye biedt veel sportieve pret.

Het spannendste nieuws komt echter eind 1982. In oktober worden 200 productie-exemplaren van de Samba Rallye gepresenteerd om een homologatie te verkrijgen voor het rallysport-seizoen 1983. Deze speciale Samba is bestemd om uit te komen in groep B en groep N tot 1300 cc. Er moet dus een motor komen met een inhoud onder de 1300 cc. Dit wordt de 1219 cc motor uit de Peugeot 104 SR; voorzien van twee dubbele 40 mm Weber carburateurs levert hij 90 pk.


Liefst 90 pk uit 1219 cc met 2 dubbele Webers.

In januari 1983 volgt de presentatie van de publieke Samba Rallye, eveneens met 1219 cc en 90 pk. "Le Petit Sportive" is een technisch vernuftje voor hunkerende ex Simca Rallye-rijders. De bekende aanduiding 'wolf in schaapskleren' is in het geval van de Samba Rallye beslist niet misplaatst. Dit model zal zijn sporen verdienen in de rallysport.

De Rallye heeft stuggere veren en een iets dikkere stabilisatorstang voor, en verder horen zwart/wit geblokte bekleding, zwarte deurpanelen, standaard ruitenwisser op de achterruit, driespaaks sportstuur en een toerenteller bij de standaarduitrusting. De (bruikbare) inhoud van de achterbak is bij de Rallye verminderd omdat er, door de plaatsing van de dikke carburateurs met luchtfilterhuis, onder de motorkap geen ruimte meer is voor het reservewiel en deze nu naar de achterbak is verhuisd.


Later werd de geblokte bekleding vervangen door zwarte.

In mei 1983 komt het actiemodel Sympa: een opvallende Samba in zilver metallic met zwartgele bies, gele velgkernen met roestvrijstalen velgringen en grijs velours bekleding met een gele bies op de stoelranden. Deze Samba is voorzien van de 50 pk 1124 cc motor en vier versnellingen. In juli van hetzelfde jaar vinden wat kleine wijzigingen in alle modellen plaats en wordt de Cabriolet met 80 pk motor geleverd.

De maand juli van 1984 brengt weer een paar uiterlijke wijzigingen in alle typen. De GLS en de Cabrio met 72 pk zijn niet meer leverbaar. Wel een Samba basismodel met 954 cc, 45 pk en vier versnellingen. Alleen in Frankrijk verkrijgbaar is een wat ingetogen Rallye-model met 80 pk, waarbij de luchtinlaat op de motorkap ontbreekt. Verder is er het actiemodel Samba Bahia op basis van de LS met 1124 cc, donker metallic blauw met smalle roze biezen, jeansstof bekleding en plastic roze bies op de stoelnaadranden. De GL is nu leverbaar met vijf versnellingen.

In 1985 zijn de modellen LS, GL, Rallye, AS, Samba en de actiemodellen Bahia en Sympa nog leverbaar. Belangrijkste wijzigingen bij de modellen Rallye en Bahia betreffen een geheel gewijzigd dashboard.

In 1986 wordt de productie van de Samba beëindigd.

Rij-eigenschappen
We beperken ons hier tot een subjectief oordeel over de modellen Rallye en Cabriolet.
De Samba Rallye is zeer sportief en niet geschikt als boodschappenkarretje voor moeder-de-vrouw of om een vriendin met een kersvers rijbewijs B voor het eerst op het openbare circuit los te laten. Om het forse motorvermogen op het asfalt te krijgen is wat ervaring nodig. Een nog onwetend rechterpootje zal met name in de eerste twee versnellingen verrast worden door heftig spinnende wielen. Met een maximum vermogen dat pas boven de 6700 t/min bereikt wordt moet men het rechter pedaal omzichtig bedienen anders gaat hij wat hortend en stotend vooruit. Dit vooral door de angst.

Rumoerig is de auto wel, vooral omdat de carburateurs met veel geslurp ademhalen. Op het moment dat je denkt dat de motor eruit trilt en je een blik op de toerenteller werpt, blijkt dat je de 6000 t/min net bereikt hebt, en dat hij nog even door kan gaan. Met al dit geweld is het goed om te voelen dat je in de semi-kuipstoeltjes voldoende steun hebt. Ook het overhellen in de bochten valt mee door de aangepaste vering (7% stugger dan het GLS model) en de dikkere stabilisatorstang op de voortrein (18 mm i.p.v. 16 mm). Hierbij is het wel zaak beide handjes stevig om het driespaaks stuurtje te houden, vooral bij een wat langere bocht waarin je gas blijft geven, anders zoekt de voorwielaandrijving de buitenkant van de bocht op.


Om dit te bereiken moet je het wel erg bont maken.

Economisch rijden is een begrip dat de Samba Rallye vreemd is. De reden waarom dit een sportief autootje is genoemd blijkt uit de trekkracht die in alle versnellingen beschikbaar is, zelfs in de 5de, dankzij de dicht bij elkaar liggende versnellingen. Bij ca. 120 km/uur in 5 kun je terugschakelen naar 3, waarbij het toerental behoorlijk klimt tot een gunstige 5700 t/min en met een trapje gas erbij zit je snel weer aan het zo schitterende maximale vermogen en zie je vervolgens alle achterop drukkende auto's al snel ver weg in je kielzog verdwijnen: "bon voyage!". De bekrachtigde remmen voelen zeker aan en het stuur reageert direct.

Met de Cabrio in zijn 80 pk uitvoering valt ook niet te spotten, alhoewel het maximale vermogen duidelijk onder dat van de Rallye ligt. Toch voldoet hij prima en een Cabrio is lekker om in te flaneren langs de boulevard of in landelijke sferen met open dakje te toeren; zelfs onder de sterren doet hij het goed.


De Samba Cabrio biedt een ander soort sportiviteit.


Klassieker
Uit klassieker-oogpunt is met name de kleine, rappe Rallye, gezien zijn sportieve verleden, een bijzondere en waardevolle auto. Naast sportieve auto's worden ook cabrio's als klassieker hoger gewaardeerd. Kenners of liefhebbers hebben hier 'feeling' voor, maar er zijn er ook die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat kan niet bij een semi-klassieke auto. Onderdelen van auto's ouder dan 15 jaar worden schaars, worden vaak niet meer geproduceerd, en het gevolg van de slechte verkrijgbaarheid is dat de prijzen stijgen.

Dus zoek je een dergelijke auto, houd daar rekening mee. Wel is het zaak dat je je, bij welke auto het ook mag zijn, goed oriënteert over de zwakke plekken. Het sectiehoofd van jouw autotype bij de Simca & Matra Sports Club kan je hierover informeren en je bijstaan bij eventuele aanschaf-perikelen.


Allebei klassiek.


De Samba Rallye is moeilijk te vinden.

 

GEGEVENS TALBOT SAMBA
Model / type Rallye Cabrio
Bouwjaar 1982-1985 1982-1986
Productie-aantal
totale Samba-productie: 270.555
Nieuwprijs    
Motor
Cilinderinhoud 1219 cc 1360 cc
Boring x slag 75 x 69mm 75 x 76 mm
Compressie 9,7:1 9,3:1
Max. vermogen 90 pk/6700 tr 72 (80) pk/6000 tr
Max. koppel 10,5 mkg/5400 tr 10,9 mkg/3000 tr
Carburatie twee dubbele 2 tweetraps
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Achter onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen Voor:
schijfremmen
Achter:
trommelremmen
Voor:
schijfremmen
Achter:
trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht 790 kg 843 kg
Lengte 3,506 m 3,506 m
Breedte 1,528 m 1,528 m
Hoogte 1,362 m 1,362 m
Wielbasis 2,340 m 2,340 m
Spoorbreedte 1,320 m voor
1,256 m achter
1,304 m voor
1,265 m achter
Prestaties
Topsnelheid 176 km/u 160 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 11,2 sec
1000 m met
staande start
in 32,8 sec

0-100 km/uur
in 12,7 sec
1000 m met
staande start
in 34,6 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl