SIMCA 1000 COUPÉ & 1200 S

MODELONTWIKKELING

 


De Simca 1200 S bundelt kracht, sportiviteit en elegantie.

 

In 1961 wordt op de Autosalon van Parijs de Simca 1000 geïntroduceerd. Zoals te doen gebruikelijk in die tijd verwacht het publiek ook een sportieve uitvoering van het standaard model en ..... die komt er ook. De leiding van Simca geeft al in 1961 de bekende Italiaanse ontwerpstudio Carrozzeria Bertone de opdracht om een vlot en sportief model te ontwerpen.


De 1000 Coupé en zijn 4-deurs broertjes en zusjes.

Ontstaansgeschiedenis
Bertone geeft een van zijn medewerkers, de 24-jarige Giorgetto Giugiaro, de vrije hand en deze komt al snel met een goed ontwerp. De leiding van Simca is zeer tevreden over het ontwerp en er worden 13 chassis van de gewone 1000 naar Turijn gestuurd, waar de Italiaanse carrosseriebouwer ze voorziet van een koetswerk. Daarna wordt de 1000 Coupé tijdens de Salon van Genève voorgesteld aan het grote publiek en iedereen is het er over eens dat het ontwerp geslaagd is. Franse allure met Italiaanse stijl!


Een bundeling van Franse allure en Italiaanse stijl.

Specifieke kenmerken
Niet alleen het uiterlijk is veranderd ten opzichte van de gewone Simca 1000, ook het interieur is geheel nieuw ontworpen en in vergelijking met de 1000 sedan is het ronduit chique te noemen.

Ook op het gebied van de techniek is er het nodige aangepast. De 944 cc motor van de 1000 Special, die 2 pk meer levert dan de basismotor, wordt gebruikt en de wagen is met vier schijfremmen uitgevoerd. Vanwege de betere stroomlijn is de eindoverbrenging van de gesynchroniseerde vier-versnellingsbak iets verhoogd, waardoor de topsnelheid op 140 km/uur komt. Dit is in 1962 zeker geen slechte waarde.

De productie van de Coupé vindt plaats in Italiaans-Franse samenwerking. Bertone produceert in Turijn de complete carrosserie, die vervolgens naar Frankrijk wordt getransporteerd om aldaar samengevoegd te worden met de mechanische componenten.
De 1000 Coupé verwerft zich met het fraaie uiterlijk, prima afwerking en het ietwat zachtaardige karakter een eigen plaats op vooral de Franse markt. Hierbij moet gezegd worden dat hij vaak gekocht wordt als tweede wagen, een beetje een damesmodelletje eigenlijk ....

Toch wordt na een aantal jaren steeds duidelijker dat de 944 cc motor niet kan voldoen aan de verwachtingen die het zeer sportieve uiterlijk wekt. Alhoewel de 1000 Coupé nog steeds een prima rijdende wagen is, wordt het geringe vermogen steeds meer als een tekortkoming gezien. In 1967 komt dan ook de lang verwachte opvolger: de 1200 S.


De 1200 S heeft een krachtig en sportief front.


De motor levert in de 1200 S veel meer pk's.

De 1200 S is volledig aangepast aan de gestelde eisen. De motor krijgt door vergroting van boring en slag een inhoud van 1204 cc, wordt voorzien van twee dubbele Solex carburateurs en krijgt een compressieverhouding van 10,25:1. Hiermee komt de top op 175 km/uur te liggen en is de acceleratie spectaculair te noemen: 0 - 100 in 12,7 seconden is in die tijd geen kinderachtige waarde, zeker niet met een 1204 cc blok, terwijl het verbruik een zeer acceptabele 1 op 12 blijft! Om de opgevoerde motor voldoende te koelen is de radiateur naar de voorkant verplaatst. De koelroosters aan de voorzijde en in de voorkap, aangevuld met twee verstralers, geven de Coupé meteen ook een veel markanter aanzien. Door ook de accu en het reservewiel een plaatsje in de kofferruimte te geven wordt bovendien de gewichtsverdeling geoptimaliseerd. Hierdoor verbetert de wegligging ook nog eens aanzienlijk.

Aan de achterzijde krijgen de wielen een negatieve wielvlucht, mogelijk gemaakt door toepassing van een extra kruiskoppeling aan de wielzijde. Het resultaat is een verbeterde stabiliteit en bochtvastheid. Vanaf 1968 is deze wijziging bij de gehele 1000-serie doorgevoerd.
Uiteindelijk mag dus gesproken worden over een ware vermogens- en prestatie-explosie! Door de sterk verbeterde prestaties stijgen ook de verkopen en wordt de 1200 S wel de "Poor man's Porsche" genoemd.

Modelhistorie
Salon van Genève, maart 1962
Presentatie van de Simca 1000 Coupé. Topsnelheid 140 km/u.
Mei 1967
Verschijnen van de 1200 S, technisch en esthetisch verbeterd: nieuwe gril met verstralers, extra luchtroosters etc., nieuwe 1204 cc motor met 80 DIN PK, voorin geplaatste radiateur, nieuwe achterwielophanging met negatieve wielvlucht en een verbeterde voorwielophanging, dubbel remcircuit. Topsnelheid van 175 km/u.
1969
Invoering van een stuurinrichting met tandheugelsysteem, vacuüm rembekrachtiging, gelaagde voorruit, verstelbare voorstoelen, bagageriemen voor de achterbank.
1970
Vermogen op 87 DIN pk gebracht. Topsnelheid nu 179 km/u.
1971
Seriemontage van achterruitverwarming en een vinyl dak.
Oktober 1971
Productie van de 1200 S gestaakt.
1972
Uit overgebleven onderdelen worden nog enkele exemplaren gebouwd.


CG
In de periode 1967 tot 1974 bouwt de Franse carrosserie-firma CG (Chappe frères & Gessalin) op basis van zowel de 1000 Coupé als de 1200 S een kleine serie sportwagens met kunststof carrosserie. Er is een open Spider-versie en een dichte Sport-versie, die beide in het normale verkoopprogramma van Simca (in Frankrijk) zijn opgenomen.


CG 1200 S Spider & Coupé.

De CG groeit met de Simca Coupé-ontwikkeling mee, zodat na de Simca CG 1000 S Coupé/Spider de Simca CG 1200 S Coupé/Spider volgt. De eerste CG heeft een gewicht van 640 kg en een topsnelheid van 160 km/u. De 1200 S versie haalt 185 km/u. Als de Simca 1200 S al niet meer wordt gemaakt worden er nog wel CG's gemaakt. De laatste versie is de Simca CG 1300 die de motor van de dan inmiddels bestaande Simca Rallye 2 heeft.

Rij-eigenschappen
Enkele citaten uit 'De Auto' over de 1200S:
Dit is een echte sportmotor, die erin zit. Een mooi geconstrueerd geheel met een goed uitgekiende ademhaling. Ook hier is weer opvallend dat het opvoeren van een motor niet noodzakelijkerwijs een hoog benzineverbruik ten gevolge heeft.
Dank zij de negatieve stand van de achterwielen, de wielophanging en de Michelin ZX banden staan wegligging en bochtvastheid op een hoog niveau. Het is vrijwel onmogelijk om de achterkant te laten wegbreken. Het stuurkarakter is iets onderstuurd, maar zowel gas bijgeven als gas loslaten maken de wagen overstuurd. Het rijden van bochtige wegen is bepaald een groot genoegen.
Op autowegen is de Coupé - zelfs al met een beetje zijwind - minder in zijn element. Bij snelheden boven de 140 km/u is duidelijk merkbaar dat het zwaarste gedeelte zich achterin bevindt. Het vereist kleine stuurcorrecties om de wagen in een rechte lijn te houden.
De vering is zeer goed: aan de stugge kant, maar niet zo dat het comfort er onder te lijden heeft. In scherpe bochten helt de carrosserie slechts in zeer geringe mate over.
Het vraagt een sportieve instelling om de prestaties waar te maken en ten volle te kunnen genieten van de grote dosis rijplezier die de wagen biedt. Het doordringende motorlawaai moet men daarbij op de koop toe nemen.

Klassieker
In meerdere opzichten is de Simca Coupé de status van klassieker waardig. De Coupé is in de eerste plaats een beeldschone verschijning. Daarnaast is het een mooi toonbeeld van hoe destijds belang werd gehecht aan het ontwerpen en het kunnen leveren van een bijzondere variant op een eenvoudige gezinsauto. Niet alleen kwam de Coupé zeer kort na de introductie van de Simca 1000 al op de markt, ook maakte men zich er niet eenvoudig van af. Diverse concurrenten in die tijd maakten een coupé door simpelweg de daklijn en de C-stijl wat te laten aflopen. Simca deed dat anders. Er werd een compleet nieuwe carrosserie ontworpen en men accepteerde dat de productie omslachtig moest zijn vanwege de Italiaans-Franse productielijn.
Het feit dat de Coupé in betrekkelijk kleine aantallen geproduceerd is verleent hem ook een zekere exclusiviteit. Het nadeel voor de klassieker-eigenaar is tegelijkertijd dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn, dat wil zeggen de carrosseriedelen. Deze zijn immers totaal afwijkend van de normale 1000. Beter beschikbaar zijn de mechanische delen die wel grotendeels overeenkomen met die van de 1000 of andere Simca's.

 

GEGEVENS SIMCA COUPÉ
Model / type 1000 1200 S
Bouwjaar 1962-1967 1967-1971
Productie-aantal 10.915 14.741
Nieuwprijs    
Motor
Cilinderinhoud 944 cc 1204 cc
Boring x slag 68 x 65mm 74 x 70mm
Compressie 9:1 10,25:1
vanaf 1970 9,4:1
Max. vermogen 40 pk/5400 tr 80 pk/6000 tr
vanaf 1970:
87 pk/6200 tr
Max. koppel 6,7 mkg/3400 tr 10,5 mkg/4500 tr
vanaf 1979:
11,1 mkg/4800 tr
Carburatie enkel twee dubbele
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
bladveer
onafhankelijk
draagarmen
bladveer
Achter onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen schijfremmen schijfremmen
Maten en gewichten
Gewicht 795 kg 890 kg
Lengte 3,93 m 3,997 m
Breedte 1,53 m 1,525 m
Hoogte 1,29 m 1,270 m
Wielbasis 2,22 m 2,232 m
Spoorbreedte 1,25 m voor
1,25 m achter
1,247 m voor
1,265 m achter
Prestaties
Topsnelheid 140 km/u 175 km/u
vanaf 1970: 179 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 24,7 sec
1000 m met
staande start
in 39,2 sec

0-100 km/uur
in 12,7 sec
1000 m met
staande start
in 33,9 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl