SIMCA 1000

MODELONTWIKKELING

 


De Simca 1000 Rallye 2 werd september 1972 geïntroduceerd.

 

Eind jaren vijftig, het olie-embargo vanwege de Suez-crisis en het Franse belastingstelsel - kleinere cilinderinhoud = lagere belasting - doen de vraag naar kleinere en zuinigere motoren toenemen. Henri Theodore Pigozzi, de oprichter van Simca, heeft zojuist de voormalige Ford-fabriek in Poissy overgenomen. Simca mist nog een kleinere auto in het programma, die dus weldra ontwikkeld moet worden.

Ontstaansgeschiedenis
De fabriek wordt geheel gemoderniseerd en is hierna toonaangevend; het is op dat moment de modernste autofabriek van Europa. "Project 950" moet plaats bieden aan 4 personen, ongeveer 650 kg wegen en een motorinhoud van ongeveer 1000 cc hebben. Hiermee moeten de bij Fiat weggehaalde ontwerpers aan de slag. Henri Pigozzi, zelf ook Italiaan, heeft carrosserie-ontwerper Mario Revelli de Beaumont en Guiseppe Manfrino (verantwoordelijk voor de techniek), uit Italië gehaald.
Project 950 bestaat uit geheel nieuwe techniek: een vijf maal gelagerde krukas, een op het laatst gekozen 4-versnellingsbak met Porsche-synchronisatie i.p.v. een 3-versnellingsbak, een cross-flow cilinderkop en een robuuste achter-traverse met daaraan alle achterwiel-ophangingselementen. Voor Simca dus een geheel nieuwe auto. De uiteindelijke motorinhoud komt op 944 cc, dus waarom niet een groots getal voor de kleine trots? Zodoende wordt het uiteindelijk de Simca 1000.


Simca 1000, een compacte 4-deurs auto uit 1961.

De Simca 1000 wordt geïntroduceerd in 1961, op de Salon van Genève. Een compacte 4-deurs auto, bedoeld voor het grote publiek. Met de motor achterin, een niet geheel vreemde constructie in die tijd. Het grote voordeel is, dat er een bijna vlakke interieurvloer ontstaat, zonder een hoge cardantunnel, zodat er meer ruimte voor de passagiers gecreëerd wordt.


Door de motor achterin ontstaat veel binnenruimte.

Modelhistorie
De Simca Mille (op z'n Frans) is vanaf het begin een groot succes. Mede door de publicitaire campagnes, zoals die van Jean Sunny, de vaste stuntrijder van Simca, die verschillende kunsten met de populaire 1000 uithaalt. Ook is Simca commercieel al heel goed bezig en zijn er verschillende betalingsmogelijkheden via Credit Simca.


In heel Europa krijgt de Simca 1000 veel extra
publiciteit door het stuntteam van Jean Sunny.

Het duurt zo'n acht jaar voordat het succes tanende is en het tijd wordt voor vernieuwing. De concurrentie heeft inmiddels al auto's met voorwielaandrijving. Maar bij Simca zitten ze ook niet stil en zijn ze de concurrentie weer een slag voor met de ontwikkeling van een 3- en 5-deurs auto met een 6cv motor, perfect aansluitend op de Simca 1000: de 1100, een model met een grote openslaande achterdeur, een sedan en een combi in één. Een type dat eigenlijk voor het eerst in deze klasse te krijgen is. Dit blijkt ook wel uit de verkoopcijfers, weer een trendsetter! Door de komst van de 1100 in 1968 is een geheel nieuw 1000 model overbodig en wordt hij alleen grondig gefacelift.

Type 1 was leverbaar met twee motorvarianten, een 4 cv / 777 cc en een 5 cv / 944 cc. Bij het ontwerp van de nieuwe Simca 1100 wordt uitgegaan van een tot 1118 cc opgeboord 944 cc blok. Deze nieuwe 6 cv motor is dus tevens beschikbaar voor het 1000 model.


Type 2, vanaf 1969, heeft o.a. een nieuw front
met grotere koplampen en een nieuw grill,
zoals hier de Simca 1000 Special uit 1970.

In 1969 komt type 2, geheel gemoderniseerd, een nieuw front met grotere koplampen (zoals de US export-versies) en een grille gelijkend op de 1100 met clignoteurs op de hoeken, een nieuw Europees voorschrift. Ook de achterzijde wordt aangepast en voorzien van nieuwe vierkante lichtunits. Voor de gewichtsverdeling wordt de accu naar voren verplaatst en wordt de achterwielophanging van de 1200 S overgenomen voor een betere koersvastheid. Met uitzondering van de 4 cv versie werd de velgmaat vergroot van 12 inch naar 13 inch.


De 1000 Special heeft een mix van luxe en sportiviteit.

De nieuwe 6 cv motor wordt toegepast in een nieuwe versie: de Special. Dit model wordt luxueus en sportief uitgerust en is voorzien van halogeen verstralers, opengewerkte velgen en een sportstuur met houten rand, zoals in de 1200 S. De Special is door zijn goede en sportieve rijeigenschappen eigenlijk de voorloper van de Rallye. De Special wordt dan ook al snel gebruikt voor sportieve doeleinden, mede door de inzet van Henri Chemin, die met het goede idee komt van een Challenge Simca. Dit verhoogt de populariteit van de sportieve Simca's. Hieruit vloeit in 1970 het idee voort om een 1000 te ontwikkelen voor de sportieve rijder met een klein budget: de Rallye.


Nog sportiever is de Simca 1000 Rallye uit 1970.

Als basis dient een Simquatre (Sim4), ofwel het voordeligste model, die voorzien wordt van de motor uit de Special. De uitrusting wordt bewust op de sportieve eigenschappen afgestemd. Een kuipstoel, toerenteller, sportstuur, matzwart kofferdeksel, en zwarte banden over de achterzijde. Het blijkt een regelrecht succes, de concurrentie heeft wel vergelijkbare auto's, maar met een veel hogere prijs. Niet alleen door de jonge sportieve automobilist wordt de auto aantrekkelijk gevonden; ook andere typen automobilisten voelen zich tot de Rallye aangetrokken. De Simca 1000 begint aan z'n tweede carrière.


Sportieve doelmatigheid is troef in de Rallye.

In 1972 komt er een snellere versie van de Rallye bij. Hij wordt uitgerust met dezelfde motor als in de 1100 Special, een 1294 cc blok met 60 pk, goed voor zo'n 155 km/u. Beide versies blijven nog leverbaar, zodat de nieuwe versie Rallye 1 wordt genoemd. Al snel vervalt de Rallye met het 1118 cc blok, want de vraag naar de snellere versie is veel groter.


De Rallye 1 uit 1972 heeft een 1294 cc motor.


De Simca 1000 Rallye 1 uit 1972 in details bekeken.

Om die reden begint men al snel met de ontwikkeling van een nog beter op de autosport afgestemd model. Met nog meer vermogen en dus ook een verhoogde veiligheid en een nog betere wegligging. September 1972 wordt hij al geïntroduceerd: de Rallye 2. Hij is zoals de Rallye 1, maar dan met twee dubbele Solex-carburateurs en een hetere nokkenas, goed voor zo'n 82 pk en een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom. Ook is de koelradiateur naar voren verplaatst voor een betere koeling en een betere gewichtsverdeling. De inhoud van de benzinetank wordt vergroot tot 50 liter, de voorruit wordt van gelaagd glas en krijgt een blauwe zonwerende strook. Standaard wordt de Rallye 2 uitgerust met voortreffelijke Michelin XAS FF (Formule France) banden in de maat 145HRx13. Het dashboard wordt uitgebreid met een oliedrukmeter en een elektrische ruitensproeier. Het carter wordt voorzien van koelribben en kreeg tevens een grotere inhoud.


Geïntroduceerd in september 1972: de Rallye 2.


Twee dubbele Solex-carburateurs: 82 pk uit 1294 cc.


Heerlijk zittende kuipstoelen, je blijft zitten waar je zit.


Samen sterk: De Rallye 1 en de Rallye 2 uit 1974.

De Rallye 1 en 2 blijven samen in productie en dragen bij aan een sportief imago en zorgen voor een goede afzetmarkt. Tot 1976 blijven beide modellen nagenoeg ongewijzigd. In dat jaar krijgt de Rallye 2 een horizontale striping op de flank met een matzwarte motorkap met spoiler. Motorisch zijn er weinig veranderingen, zij het dat de Rallye 2 de cilinderkop met grotere kleppen krijgt van de 1100 TI, waardoor het motorvermogen toeneemt met 4 pk en op 86 pk komt.


Voor het laatst met ronde koplampen, 1976.

De 1307/1308-serie wordt in 1976 Auto van het Jaar en zorgt ervoor dat de 1000-serie wordt opgefrist met gelijkende rechthoekige koplampen, met daartussen een zwarte grille. De kuipstoelen worden voorzien van een geïntegreerde hoofdsteun en ook krijgen beide modellen rolgordels. De Rallye 1 krijgt een zwarte achterplaat tussen de achterlichten.


In navolging van de 1307/1308 krijgt ook de 1000
voor modeljaar 1977 rechthoekige koplampen.


Nieuwe kuipstoelen voor de Rallye's,
met hoofdsteunen en verstelbare rugleuning.


De Rallye 1 krijgt een plaat tussen de achterlichten.

Tijdens de levenscyclus van de Rallye zijn er verschillende opvoersets voor de auto te krijgen, van onder andere Tapie, Nevers, Danielson en Basty. In maart 1977 is het mogelijk om een opvoerset te krijgen voor de Rallye 2, bestaande uit een inlaatspruitstuk met twee grote Weber 40DCOE carburateurs, een snellere nokkenas, een 4 in 1 uitlaatspruitstuk, een stabilisatorstang achter, een voorspoiler met uitbouwset voor de spatborden en 4 bredere lichtmetalen Amil velgen. Het motorvermogen komt hiermee op zo'n 110 pk, goed voor een topsnelheid van 185 km/u. Een set waarmee de auto geschikt wordt voor groep 2 en een geduchte tegenstander is voor de concurrentie.


Deze groep 2 kit voor de Coupe SRT uit 1977 staat
grotendeels model voor de in 1978 verschijnende Rallye 3.

Eind 1977 valt het doek voor de Rallye 1 en 2. Omdat Chrysler op dat moment noodlijdend is, wordt Simca financieel leeggezogen en moet de Horizon voor redding zorgen. Ook dit model wordt met glans Auto van het Jaar, voor Simca de tweede maal een bokaal. De 1000-serie is natuurlijk al sterk verouderd en alleen de 944 cc 1005 LS en de 1118 cc 1006 Extra zijn nog leverbaar. Toch kan een aantal ware Simca mensen het niet laten om nog een hele speciale Rallye-versie van de band te laten rollen. Om het commercieel nog een beetje te kunnen verkopen wordt de al genoemde kit nu gemonteerd af fabriek geleverd, zodat deze versie nu ook gebruikt kan worden voor Groep 1 (standaard klasse). Er moeten dan wel 1000 stuks geproduceerd worden, de laatste ultieme Rallye-versie. De Rallye 3 had geen matzwart kofferdeksel, geen racestrepen, maar was Blanc Ibiza van kleur, had Amil lichtmetalen velgen met Pirelli Cinturato HCN-36 banden van maat 165/70x13 voor en 175/70x13 achter, polyester uitbouwset, matzwarte bumpers en een cilinderkop met dubbele klepveren. Een opvallend detail is de uitlaat met een dwars gemonteerde tweede demper onder de achterbumper. Om zich te onderscheiden van omgebouwde versies is de originele fabrieksversie voorzien van een genummerd identificatieplaatje op het dashboard. De Rallye 3 is de laatste uitvoering van de zo succesvolle 1000-serie. De 1000-productie wordt in mei 1978 stopgezet.


Het prototype van de Simca 1000 Rallye 3 uit 1978,
nog niet Blanc Ibiza, maar blauw. De motor wordt
gevoed door twee grote dubbele Webers 40DCOE.


Er zijn slechts 1000 Simca 1000 Rallye 3's geproduceerd.

Rij-eigenschappen
De standaard 1000 is door zijn onafhankelijke wielophanging vrij neutraal en is in zijn tijd een goed sturende auto. De auto's uit die tijd hebben vaak nog een zware starre achteras, wat de wegligging niet gunstig beïnvloedt. Bij de latere types krijgen de achterwielen een negatieve wielvlucht wat de wegligging ten goede komt. De Special- en Rallye-types hebben vóór een stabilisatorstang, die de auto een neutraal stuurkarakter geeft. Bij hoge bochtsnelheden is er sprake van het zogenoemde overstuurkarakter, wat in extreme gevallen kan leiden tot het uitbreken van de achterkant. Ervaren bestuurders kunnen dit simpelweg opvangen, en weten er dus ook prima mee te driften. Het goede stuurkarakter is ook een van de redenen die de Rallye tot een succes hebben gemaakt. Zijwindgevoeligheid is een vaak genoemd euvel, veroorzaakt doordat de voorwielen relatief weinig druk ondervinden als de kofferruimte niet beladen is. Daarom is bij de latere typen 1000 de accu naar voren verplaatst.

Klassieker
Door de grote roestgevoeligheid van auto's uit die tijd zijn er niet veel Simca's overgebleven. Ook het gebruik van de Rallye typen in de autosport heeft ertoe geleid dat er nog maar weinig exemplaren zijn overgebleven. Toch kent de Simca 1000 een grote groep liefhebbers. Zo is 30 jaar na zijn introduktie de Rallye nog steeds een zeer populair model. In enkele klassieke wedstrijden zie je ze nog steeds deelnemen en met verrassende resultaten.
Motorische onderdelen zijn goed verkrijgbaar daar het motorblok nog lang gebruikt is in de latere Simca's/Talbots en de Peugeot 309. Plaatwerk en interieurdelen worden schaars en zijn steeds moeilijker te vinden. Wat het niet eenvoudig maakt de auto te gebruiken als dagelijkse klassieker. Hij wordt daarentegen wel steeds unieker. Er zijn zeker mooie exemplaren te vinden, maar dat vergt zoekwerk en geduld. Zwakke punten zijn het plaatwerk, de dorpels en slotplaten. Ook de versnellingsbak behoeft aandacht, net als de reminstallatie. Hiervan zijn de vervangingsdelen ook niet eenvoudig te vinden. Bij de club zijn adressen bekend van bedrijven en personen die zich hierin gespecialiseerd hebben.

 

GEGEVENS SIMCA 1000 (1)
Model / type 1000 LS 1000 GL 1000 Rallye
Bouwjaar 1962 1970 1970-1972
Productie-aantal
totale Simca 1000 productie 1.689.460
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 944 cc 944 cc 1118 cc
Boring x slag 68 x 65mm 68 x 65 mm 74 x 65 mm
Compressie 7,8:1 9,4:1 9,4:1
Max. vermogen 45 pk/5000 tr
(SAE)
44 pk/6000 tr 53 pk/5800 tr
Max. koppel 7,5 mkg/2800 tr
(SAE)
6,7 mkg/3300 tr 8,45 mkg/2600 tr
Carburatie enkel enkel enkel
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
bladveer
onafhankelijk
draagarmen
bladveer
onafhankelijk
draagarmen
bladveer
Achter onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen trommelremmen trommelremmen Voor:
schijfremmen
Achter:
trommelremmen
Maten en gewichten
Gewicht 720 kg 787 kg 785 kg
Lengte 3,797 m 3,797 m 3,797 m
Breedte 1,485 m 1,485 m 1,485 m
Hoogte 1,390 m 1,390 m 1,390 m
Wielbasis 2,220 m 2,220 m 2,220 m
Spoorbreedte 1,250 m voor
1,234 m achter
1,250 m voor
1,280 m achter
1,260 m voor
1,275 m achter
Prestaties
Topsnelheid 122 km/u 132 km/u 150 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 24,4 sec

0-100 km/uur
in 26sec

0-100 km/uur
in 15,4 sec
1000 meter met
staande start
in 37,8 sec

 

GEGEVENS SIMCA 1000 (2)
Model / type Rallye 1 Rallye 2 Rallye 3
Bouwjaar 1972-1978 1972-1978 1978
Productie-aantal
totale Simca 1000 productie 1.689.460
waarvan Rallye 3: 1000
Nieuwprijs      
Motor
Cilinderinhoud 1294 cc 1294 cc 1294 cc
Boring x slag 76,7 x 70 mm 76,7 x 70mm 76,7 x 70mm
Compressie 9,8:1 9,8:1 10,3:1
Max. vermogen 60 pk/5400 tr
vanaf 1976:
60 pk/5800 tr
82 pk/6000 tr
vanaf 1976:
86 pk/6200 tr
103 pk/6200 tr
Max. koppel 9,85 mkg/2600 tr
vanaf 1976:
10 mkg/2200 tr
11 mkg/4400 tr
vanaf 1976:
11 mkg/4600 tr
13 mkg/4900 tr
Carburatie enkel 2 x dubbel 2 x dubbel
Wielophanging
Voor onafhankelijk
draagarmen
bladveer
onafhankelijk
draagarmen
bladveer
onafhankelijk
draagarmen
bladveer
Achter onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
onafhankelijk
draagarmen
schroefveren
Remmen Voor:
schijfremmen
Achter:
trommelremmen
schijfremmen schijfremmen
Maten en gewichten
Gewicht 790 kg 860 kg 880 kg
Lengte 3,797 m 3,811 m 3,851 m
Breedte 1,485 m 1,485 m 1,563 m
Hoogte 1,390 m 1,390 m 1,390 m
Wielbasis 2,220 m 2,220 m 2,220 m
Spoorbreedte 1,260 m voor
1,275 m achter
1,265 m voor
1,280 m achter
1,329 m voor
1,325 m achter
Prestaties
Topsnelheid 150 km/u 170 km/u 183 km/u
Acceleratie

0-100 km/uur
in 14,7 sec
1000 m met
staande start
in 36,5 sec

0-100 km/uur
in 11,9 sec
1000 m met
staande start
in 33,7 sec
1000 m met
staande start
in 31,6 sec

 

 

© Copyright 2002-2010 Simca & Matra Sports Club, all rights reserved.
P.O. Box 4015; 2003 EA Haarlem; the Netherlands; www.simcamatrasportsclub.nl