Simca & Matra Sports Club

Nederlandstalig Simca, Matra, Talbot & Sunbeam Forum
Het is nu 16 jul 2018, 04:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 nov 2010, 12:59 

Een vraag die voor iedere autoliefhebber om de paar jaar terug komt: Welke banden kan ik het beste onder mijn auto zetten? Het antwoord zal steeds anders zijn, want het aanbod van banden wijzigt ieder jaar, maar ook is de persoonlijke voorkeur niet van iedereen hetzelfde. Kies je hoofdzakelijk voor sportief (veel grip op nat en droog, in bochten en tijdens remmen en optrekken, een snelle reactie bij insturen, een direct gevoel), comfort (geluidsproductie, opvangen van wegoneffenheden, een rustig gevoel in je stuur), slijtvastheid (lange levensduur) of energiezuinig (minder brandstofgebruik)? Het zal altijd een mix zijn, maar waarop leg je de nadruk? Voor een sportieve auto als de Murena ligt de nadruk voor mij op sportief, maar voor de langere afstanden is een beetje comfort ook wel fijn en een beetje levensduur is wel prettig voor het banksaldo.

De originele bandenmaat is voor de Murena 185/60x14HR voor de voorwielen en 195/60x14HR voor de achterwielen. 185 en 165 staan hierbij voor de breedte van het loopvlak, 60 is de hoogte/breedte-verhouding (hoe lager het getal, hoe “platter” de band), 14 is de velgdiameter in inches, H geeft de snelheidscategorie voor deze band aan (tot 210 km/u, goed voor alle standaard Murena’s, 1.6 en 2.2 en 2.2S. Is je auto sneller gemaakt, kies dan voor categorie V, tot 240 km/u), de R staat voor de constructie van de opbouw van de band (Radiaal in dit geval). De huidige manier van bandaanduidingen is wat anders, 185/60R14 82H en 195/60R14 86H (82 en 86 geven het draagvermogen van de band aan).
Voor snellere, getunede Murena’s moet je dus eigenlijk voor een V band kiezen. Er zou nog een reden kunnen zijn, V banden hebben meestal een wat stijvere wang (zijkant v.d. band) dan H banden van hetzelfde merk en type. Dat geeft een wat directere stuurreactie, maar is ook minder comfortabel.

De trend in banden- en velgen-land is al jaren: groter, breder en platter. Als gevolg daarvan is het aantal merken dat banden maakt in de voor ons bedoelde maten steeds kleiner geworden. Ik heb eens gekeken wat er op dit moment (nog) verkrijgbaar is, voor beide maten in hetzelfde merk/type. Een overzicht:

Continental
ContiPremiumContact2 (In H allebei, in V alleen de 195/60)

Bridgestone
Turanza ER 300 (In H)
Er is ook een nieuwere versie met de toevoeging Ecopia, die is duidelijk minder sportief.

Toyo
Proxes CF1 (Zowel in H als in V)

Kumho
Solus KH17 (In H)

Dunlop
SP Sport 200 (In H)

Pirelli
P6000 (In H)

Yokohama
C-Drive (In H)

Falken
ZE 912 (In H)

De genoemde banden zijn op dit moment nog leverbaar, maar staan niet allemaal meer in het officiële leveringsprogramma. Verder zijn er nog een aantal minder bekende merken die in deze maten banden produceren. Minder bekend maakt minder geliefd, misschien niet altijd juist.

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen met deze (of andere) banden. Dat ik daarin niet alleen sta, merk ik aan het aantal vragen dat ik hierover de laatste tijd krijg. Vandaar dat ik deze vraag “in de groep gooi”. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen, vast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2011, 21:57 

Goeiedag jan.

Ik heb afgelopen najaar banden laten monteren van het merk maxis.
Ook de originele maten op de originele lm velgen. Kan nog niets over de prestaties vertellen ben nog aan het restaureren.
Maar heb de auto vandaag weer uit de schorsing gehaald en verzekerd en ga binnen kort mijn eerste proef rit maken na 4 jaar sleutelen!!
Dus als dat is gebeurd zal ik ook iets meer over de banden kunnen vertellen. ik hou jullie op de hoogte.

Mvg johan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2011, 12:25 

Hallo Jan,

In de ongeveer 10 jaar dat ik nu Murena rij heb ik vrijwel altijd Pirelli P6(000) laten monteren. Die doen het goed in nat en droog weer en ook een rondje Zandvoort is geen probleem.
De enige keer dat deze niet voorradig waren heb ik een no-merk van Kwik-fit laten monteren. Deze waren te hard, gleden te veel in het nat - vooral over de achterwielen lastig bij een snel genomen rotonde - en sleten desondanks ook nog eens snel.
Sindsdien ben ik alweer jaren tevreden met de Pirelli's.

Groet,

Kasper

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:12 

Hoi Jan en/of andere Murena-rijders,
'k Heb nav je bericht een vraag over een afwijkende bandenmaat op de achterwielen.
Ik rijd alweer jaren Murena 1.6, rood, en was alweer een paar jaar geleden samen met jullie op de oldtimerbeurs in Zoetermeer.
Onder mijn Murena zitten de originele velgen. Daarop liggen nu de standaard bandenmaten; achter is dit Toyo 195/60 R14. Deze zijn aan vervanging toe. Nu kan ik ter vervanging 2 banden overnemen met de volgende bandenmaat: 195/70 R14 91H. Door de extra bandenhoogte van 70 ipv 60 krijg je wellicht een betere opvulling van de wat ruime achterwielkas. Zijn er ervaringen met deze bandenmaat van 195/70 onder de Murena, ziet dat er een beetje uit en welke invloed heeft dit op het rijgedrag?
Alvast bedankt voor reacties,
Niek

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2011, 12:49 

Hallo Niek,

In verband met je vraag over een afwijkende bandenmaat op de achterwielen:

Niek Berg schreef:
Hoi Jan en/of andere Murena-rijders,
'k Heb nav je bericht een vraag over een afwijkende bandenmaat op de achterwielen.
Onder mijn Murena zitten de originele velgen. Daarop liggen nu de standaard bandenmaten; achter is dit Toyo 195/60 R14.
Nu kan ik ter vervanging 2 banden overnemen met de volgende bandenmaat: 195/70 R14 91H. Door de extra bandenhoogte van 70 ipv 60 krijg je wellicht een betere opvulling van de wat ruime achterwielkas. Zijn er ervaringen met deze bandenmaat van 195/70 onder de Murena, ziet dat er een beetje uit en welke invloed heeft dit op het rijgedrag?
Alvast bedankt voor reacties,
Niek

Als je Murena niet (extreem) is verlaagd, zal dit wel passen. De breedte blijft immers gelijk, alleen de hoogte neemt wat toe. Daardoor komt de auto achter iets omhoog en lijkt optisch dus wat meer voorover te staan.
Door de grotere afrolomtrek zal de acceleratie ietsje minder worden, de topsnelheid zou in theorie iets hoger kunnen worden (maar dat schiet niet echt wat op), benzineverbruik zou iets gunstiger kunnen worden tijdens langere ritten.
In theorie zou door het wat hogere zwaartepunt de wegligging iets minder kunnen worden (vooral bij opeenvolgende bochten), maar of je dat echt gaat merken?
Verder zou de band iets zwaarder kunnen zijn, wat niet gunstig is.

Maar ervaring heb ik er zelf niet mee, misschien iemand anders?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 apr 2012, 21:50 

Jan Wakker schreef:
De originele bandenmaat is voor de Murena 185/60x14HR voor de voorwielen en 195/60x14HR voor de achterwielen. 185 en 165 staan hierbij voor de breedte van het loopvlak, 60 is de hoogte/breedte-verhouding (hoe lager het getal, hoe “platter” de band), 14 is de velgdiameter in inches, H geeft de snelheidscategorie voor deze band aan (tot 210 km/u, goed voor alle standaard Murena’s, 1.6 en 2.2 en 2.2S. Is je auto sneller gemaakt, kies dan voor categorie V, tot 240 km/u), de R staat voor de constructie van de opbouw van de band (Radiaal in dit geval). De huidige manier van bandaanduidingen is wat anders, 185/60R14 82H en 195/60R14 86H (82 en 86 geven het draagvermogen van de band aan).
Voor snellere, getunede Murena’s moet je dus eigenlijk voor een V band kiezen. Er zou nog een reden kunnen zijn, V banden hebben meestal een wat stijvere wang (zijkant v.d. band) dan H banden van hetzelfde merk en type. Dat geeft een wat directere stuurreactie, maar is ook minder comfortabel.

De trend in banden- en velgen-land is al jaren: groter, breder en platter. Als gevolg daarvan is het aantal merken dat banden maakt in de voor ons bedoelde maten steeds kleiner geworden. Ik heb eens gekeken wat er op dit moment (nog) verkrijgbaar is, voor beide maten in hetzelfde merk/type. Een overzicht:

Ik heb in 2010, het jaartal dat Jan z'n vraag heeft gesteld (erg rustig forum, dit ;)), 4 nieuwe banden op originele Murena-velgen gelegd. Omdat ik 4 van hetzelfde merk wilde hebben, en ik al eens op nat wegdek de Murena tegen de vangrail heb gezet, heb ik voor banden met goede natweereigenschappen gekozen: Uniroyal Rallye 550. Kwam erg goed uit de tests van de ADAC, met als nadeel een wat hogere slijtage dan gemiddeld; dat is niet erg aangezien ik hooguit 5000 km per jaar met de Murena rijd. Helaas, deze banden gingen in 2010 al uit productie, ik heb een van de laatsten. Omdat deze band niet in 185/60HR14 verkrijgbaar was, heb ik 'm in 185/55HR14 genomen, die is iets platter en dat is alleen maar gunstiger als voorband (verlaagt de auto iets, en stuurt strakker). Ik ben er best tevreden over, maar ik moet hoognodig wat aan de schokdemping van de Murena doen: die is te zacht.

Het probleem is dat tegenwoordig alles "eco" moet zijn, dus een zachte wang en een stug loopvlak. Er komt een EU label aan voor banden, die kijken maar naar 3 dingen: verbruik, geluidsproductie en remafstand op natte weg. Gevolg is dat er minder aandacht wordt besteed aan dingen die wij Murena-rijders willen, namelijk strak sturen!

Je zou eens kunnen kijken naar wat er beschikbaar is via http://www.autobandenmarkt.nl/

Verschillende maten en snelheidscoderingen proberen en eerst zoeken op de achterband, 195/60 R14, dat is de moeilijkst verkrijgbare maat. Merken als Goodyear, Dunlop en Pirelli maken geen banden meer in deze maat. Voor Toyota MR2 bezitters is het nog veel erger, de Mk2 MR2's hebben 215/55 VR15 achterbanden, slechts 3 B-merken voeren die maat nog. (Murena 1.6'en met originele 13" stalen velgen kun je al helemaal niet meer op originele bandenmaten krijgen trouwens, de achterband 195/70x13 HR is onvindbaar, ook niet in vintage supply zoals de Michelin XAS FF 185x13 HR achterband voor de Bagheera à 220 euro per stuk!)

In V (240 km/h max.) is het volgende verkrijgbaar:
Maxxis MA V1 185/60 R14 82V (ook in 185/55 R14 80V) en 195/60 R14 86V (relatief goedkoop, maar niet erg goed volgens de tests)
Toyo PROXES CF 1 185/60 R14 82V en 195/60 R14 86V (betaalbaar, maar niet geweldig op nat wegdek)
Michelin Pilot EXALTO PE2 185/60 R14 82V en Michelin ENERGY E3A195/60 R14 86V (goede kwaliteit, echter zeer duur, ruim 100 euro per band excl. montage)

In H (max. 210 km/h) is de keuze een stuk ruimer, maar hier waart het eco-spook rond. Alle hierna genoemde banden zijn verkrijgbaar in 185/60 R14 82H, 185/55 R14 80H en 195/60 R14 86H:
Continental PremiumContact 2 - redelijk prijzig, lovende kritieken in autotests
Fulda Carat Progresso - 185/60R14 H "sehr empfehlenswert" volgens ADAC
Falken ZIEX ZE-912 - niet erg duur, collega heeft deze op z'n Toyota MR2 zitten
Uniroyal RainExpert - vooral goed op nat wegdek, lijkt me geen goed sturende band voor de Murena (onderstuur)
Bridgestone Turanza ER300 - hier en daar nog verkrijgbaar zonder "Ecopia" label (met "Ecopia" absoluut niet geschikt voor de Murena)
Kumho Solus KH17 en Yokohama C-Drive lijken me geen geschikte banden voor de Murena (teveel op comfort ontwikkeld, slechte natweereigenschappen).

Blijf heel ver weg van de z.g. bamibanden, Chinese merken zoals bijvoorbeeld Wangli, Linglong, Goodride, Interstate, Roadstone en Sunny. Extreem slechte eigenschappen op natte weg en soms klopt de snelheidsaanduiding niet eens. Goedkoop is duurkoop...

Tenslotte, als je banden 10 jaar oud zijn wordt het tijd ze te vervangen, ook al is de profieldiepte nog goed.

Succes,

Robert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 apr 2012, 22:08 

brinkie schreef:
Kumho Solus KH17 en Yokohama C-Drive lijken me geen geschikte banden voor de Murena (teveel op comfort ontwikkeld, slechte natweereigenschappen)

Even een aanvulling: vandaag nieuwe Kumho KH17 op de dagelijkse auto (Focus) laten zetten, die hebben een zachte wang ("soft sidewall") en zijn dus ongeschikt voor de Murena, ik twijfel zelfs of de Focus hier niet een beetje vaag van gaat sturen. Bij de garage lag ook een set Michelin Primacy HP, die hadden een keiharde wang maar zijn in de Murena-maat niet te krijgen. Op http://grassrootsmotorsports.com/articles/cheap-skates/ zijn een aantal banden getest op een Mazda MX-5 en daar kwamen de Falken ZIEX-912 er niet slecht vanaf.

In de USA is de maat 195/60R14 overigens wèl goed verkrijgbaar in het performance segment. Jammer dat het transport, invoerrechten en BTW de boel zo duur maakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2017, 04:59 

Maar ervaring heb ik er zelf niet mee, misschien iemand anders?
ทางเข้า sbo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2017, 07:15 

This topic is so good,thank for your sharing.

goldenslot

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur